Антика око нас
Antiquity Around Us
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Овај рад се бави мотивима тј. античким наслеђем и
његовим присуством у нашој свакодневици. И док су у доба
класицизма антички митови и старина представљали неисцрпан извор мотива у високој уметности данас се присуство
антике најчешће своди на позивање на античке „ауторитете“ у приликама када је потребно дати назив некој јавној
установи или предузећу – издавачкој кући, спортском
центру, туристичкој агенцији, лекарској ординацији, или пак
неком јелу. У неким случајевима, избори ових назива могу
се сматрати промишљеним и оправданим, а њихова симболичка вредност нуди могућност ишчитавања (Клио, муза
историје, узета је за назив издавачке куће, али је и име
једног Реноовог модела; Цезар као назив салате упућује на
рафинирани укус који би задовољио и цара), док површна
или никаква знања често доводе до комичних решења
(спортски центар Олимп назван је, вероватно грешком, по
планини Олимп, станишту грчких богова, а олимпијске игре
одржавале су се у граду Олимпији, на Пелопонезу). ...У чему
лежи ауторитет антике и због чега је управо ова култура
носилац „гаранције квалитета“? Идеја мапирања присутности антике у свакодневици није само у томе да се анализира и илуструје присутност античке културе у култури којом
смо окружени, већ и да се преиспита какве су популарне
представе о антици данас и на чему се заснивају.
This paper is dealing with the inheritance
of ancient antiquity and its presence in our
everyday life. While in the period of classicism
ancient myths and relics represented inexhaustible
source of motives in the high arts, today the
presence of antiquity is most often reduced to the
recalling ancient “authorities”, on the occasions
when it is necessary to give the name to some public facility or enterprise –
publishing house, sport center, tourist agency, doctor‟s office, or even some meal.
Sometimes, the choice of the name might is thought out and justified, while its
symbolic value offers the possibility of reading (Clio, the muse of history is taken
for the title of the publishing house, but also the title of one Reno car; Cesar as the
title of the salad point to the sophisticated taste that would please a tsar), while
superficial meanings often lead to comic solutions (sport center Olypm is called,
probably by mistake, according to the mountain Olympus, the residence... of the
Greek gods, while Olympic games were held in the city Olympia in Peloponnesus).
Where is the authority of antiquity and why exactly this culture is “guarantee of
quality”? The idea to map the presence of antiquity in everyday life is not only
motivated by the idea to illustrate the presence of antiquity in the culture that
surrounds us, but also to requestion the popular ideas about antiquity today as well
as their motivation.
Keywords:
антика / мит / ауторитет / свакодневица / конструкција прошлости / antiquity / myth / authority / everyday life / construction of the pastSource:
Слике културе некад и сад / Images of Culture Then and Now, 2008, 193-204Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
Note:
- Зборник радова Етнографског института САНУ 24 / Collection of Papers of the Institute of Ethnography SASA 24. Зборник поводом обележавања 60 година Етнографског института САНУ.
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Stevanović, Lada PY - 2008 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7512 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8698 AB - Овај рад се бави мотивима тј. античким наслеђем и његовим присуством у нашој свакодневици. И док су у доба класицизма антички митови и старина представљали неисцрпан извор мотива у високој уметности данас се присуство антике најчешће своди на позивање на античке „ауторитете“ у приликама када је потребно дати назив некој јавној установи или предузећу – издавачкој кући, спортском центру, туристичкој агенцији, лекарској ординацији, или пак неком јелу. У неким случајевима, избори ових назива могу се сматрати промишљеним и оправданим, а њихова симболичка вредност нуди могућност ишчитавања (Клио, муза историје, узета је за назив издавачке куће, али је и име једног Реноовог модела; Цезар као назив салате упућује на рафинирани укус који би задовољио и цара), док површна или никаква знања често доводе до комичних решења (спортски центар Олимп назван је, вероватно грешком, по планини Олимп, станишту грчких богова, а олимпијске игре одржавале су се у граду Олимпији, на Пелопонезу). У чему лежи ауторитет антике и због чега је управо ова култура носилац „гаранције квалитета“? Идеја мапирања присутности антике у свакодневици није само у томе да се анализира и илуструје присутност античке културе у култури којом смо окружени, већ и да се преиспита какве су популарне представе о антици данас и на чему се заснивају. AB - This paper is dealing with the inheritance of ancient antiquity and its presence in our everyday life. While in the period of classicism ancient myths and relics represented inexhaustible source of motives in the high arts, today the presence of antiquity is most often reduced to the recalling ancient “authorities”, on the occasions when it is necessary to give the name to some public facility or enterprise – publishing house, sport center, tourist agency, doctor‟s office, or even some meal. Sometimes, the choice of the name might is thought out and justified, while its symbolic value offers the possibility of reading (Clio, the muse of history is taken for the title of the publishing house, but also the title of one Reno car; Cesar as the title of the salad point to the sophisticated taste that would please a tsar), while superficial meanings often lead to comic solutions (sport center Olypm is called, probably by mistake, according to the mountain Olympus, the residence of the Greek gods, while Olympic games were held in the city Olympia in Peloponnesus). Where is the authority of antiquity and why exactly this culture is “guarantee of quality”? The idea to map the presence of antiquity in everyday life is not only motivated by the idea to illustrate the presence of antiquity in the culture that surrounds us, but also to requestion the popular ideas about antiquity today as well as their motivation. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Слике културе некад и сад / Images of Culture Then and Now T1 - Антика око нас T1 - Antiquity Around Us SP - 193 EP - 204 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8698 ER -
@inbook{ author = "Stevanović, Lada", year = "2008", abstract = "Овај рад се бави мотивима тј. античким наслеђем и његовим присуством у нашој свакодневици. И док су у доба класицизма антички митови и старина представљали неисцрпан извор мотива у високој уметности данас се присуство антике најчешће своди на позивање на античке „ауторитете“ у приликама када је потребно дати назив некој јавној установи или предузећу – издавачкој кући, спортском центру, туристичкој агенцији, лекарској ординацији, или пак неком јелу. У неким случајевима, избори ових назива могу се сматрати промишљеним и оправданим, а њихова симболичка вредност нуди могућност ишчитавања (Клио, муза историје, узета је за назив издавачке куће, али је и име једног Реноовог модела; Цезар као назив салате упућује на рафинирани укус који би задовољио и цара), док површна или никаква знања често доводе до комичних решења (спортски центар Олимп назван је, вероватно грешком, по планини Олимп, станишту грчких богова, а олимпијске игре одржавале су се у граду Олимпији, на Пелопонезу). У чему лежи ауторитет антике и због чега је управо ова култура носилац „гаранције квалитета“? Идеја мапирања присутности антике у свакодневици није само у томе да се анализира и илуструје присутност античке културе у култури којом смо окружени, већ и да се преиспита какве су популарне представе о антици данас и на чему се заснивају., This paper is dealing with the inheritance of ancient antiquity and its presence in our everyday life. While in the period of classicism ancient myths and relics represented inexhaustible source of motives in the high arts, today the presence of antiquity is most often reduced to the recalling ancient “authorities”, on the occasions when it is necessary to give the name to some public facility or enterprise – publishing house, sport center, tourist agency, doctor‟s office, or even some meal. Sometimes, the choice of the name might is thought out and justified, while its symbolic value offers the possibility of reading (Clio, the muse of history is taken for the title of the publishing house, but also the title of one Reno car; Cesar as the title of the salad point to the sophisticated taste that would please a tsar), while superficial meanings often lead to comic solutions (sport center Olypm is called, probably by mistake, according to the mountain Olympus, the residence of the Greek gods, while Olympic games were held in the city Olympia in Peloponnesus). Where is the authority of antiquity and why exactly this culture is “guarantee of quality”? The idea to map the presence of antiquity in everyday life is not only motivated by the idea to illustrate the presence of antiquity in the culture that surrounds us, but also to requestion the popular ideas about antiquity today as well as their motivation.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Слике културе некад и сад / Images of Culture Then and Now", booktitle = "Антика око нас, Antiquity Around Us", pages = "193-204", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8698" }
Stevanović, L.. (2008). Антика око нас. in Слике културе некад и сад / Images of Culture Then and Now Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 193-204. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8698
Stevanović L. Антика око нас. in Слике културе некад и сад / Images of Culture Then and Now. 2008;:193-204. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8698 .
Stevanović, Lada, "Антика око нас" in Слике културе некад и сад / Images of Culture Then and Now (2008):193-204, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8698 .