Жива дела мртвих тела. Смрт и религија нације у Србији 19. века
Living Acts of Dead Bodies. Death and Religion of the Nation in Serbia in 19th Century
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Познато је, и у научној литератури мање-више елаборирано да је повратак религији на подручју бивше СФРЈ
ишао руку под руку са стварањем нових националних
држава и успостављањем нових/старих етничких граница
и идентитета. Због тога је логично што се ова појава често
квалификује као религија нације и национализма. Међутим, из ове квалификације често изостаје увид у чињеницу
да је повратак религији значио и повећање интересовања
за религијска учења и знања, те масовније учествовање у
црквеним обредима. Иако је извесно да од високог процента оних који су се на последњем попису идентификовали
као православни Срби сасвим мали део одлази на активне
вернике, евидентна обнова унутрашњег, литургијског
живота Цркве сугерише одређена питања и опрезност при
етикетирању савремених облика религиозности и улоге
Цркве у њиховом формирању. Историјске околности које
доводе до појаве религије нације у Србији у 19. веку чине
оправданом хипотезу да религија нације ни тада, а ни
данас није изн...икла из крила Цркве, већ да се она појављује
као државни/секуларни идеолошки пројекат, чије су везе
са религијом сасвим нерелигијске природе. Да бих
поткрепила ову тврдњу, покушаћу да установим и
покажем шта се налазило у основама ове световне
религије 19. века, те да одговорим на питање начина
обликовања њених садржаја. Ово ћу учинити на основу
анализе политичке употребе мртвих тела, тј. доношења
посмртних остатака Вука Караџића из Беча у Београд и
обнављања гроба Доситеја Обрадовића том приликом.
It is widely known and has been more or less elaborated in
scientific literature that return to religion in the area of former
SFRY was conducted hand-in-hand with the development of
the new national states and establishment of new/old ethnic
borders and identities. This is why it is logical that this phe-
nomenon is frequently qualified as the religion of the nation
and nationalism. However, this qualification frequently lacks
insight into the fact that return to religion also meant increased
interest in religious teachings and dogmas, as well as greater
attendance at Church rituals. Even though it is certain that,
among the large percentage of those who declared themselves
as Orthodox Serbs during the last Census, a very small number
of them are actually active believers; thus, the evident restoration of the internal, liturgical life of the Church suggests certain issues and advises prudence in labeling modern forms of
religiousness and the role of the Church in their de...velopment.
Historical conditions which led to the phenomenon of religion
of the nation in Serbia in 19 century justify the hypothesis that
religion of the nation was not, and still is not, something to
have sprouted out under the auspices of the Church, but that it
has occurred as a state/secular ideological project, whose links
to religion are of purely non-religious nature. In order to corroborate this statement, I will try to determine and show what
was in the basis of this secular religion of 19 century, and answer the question relating to the manner in which its content
was shaped. I will do this based on an analysis of political use
of dead bodies, i.e. relocation of mortal remains of Vuk
Karadžić from Vienna to Belgrade, and restoration of the grave
of Dositej Obradović, which was performed on the same occa-
sion.
Keywords:
религија / нација / смрт / religion / nation / death / Vuk Karadžić / Dositej ObradovićSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2011, 59, 1, 7-28Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Identity Strategies: Contemporary Culture and Religiosity (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177028)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/446/385http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/446/386
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8519
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Pavićević, Aleksandra PY - 2011 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/446/385 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/446/386 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8519 AB - Познато је, и у научној литератури мање-више елаборирано да је повратак религији на подручју бивше СФРЈ ишао руку под руку са стварањем нових националних држава и успостављањем нових/старих етничких граница и идентитета. Због тога је логично што се ова појава често квалификује као религија нације и национализма. Међутим, из ове квалификације често изостаје увид у чињеницу да је повратак религији значио и повећање интересовања за религијска учења и знања, те масовније учествовање у црквеним обредима. Иако је извесно да од високог процента оних који су се на последњем попису идентификовали као православни Срби сасвим мали део одлази на активне вернике, евидентна обнова унутрашњег, литургијског живота Цркве сугерише одређена питања и опрезност при етикетирању савремених облика религиозности и улоге Цркве у њиховом формирању. Историјске околности које доводе до појаве религије нације у Србији у 19. веку чине оправданом хипотезу да религија нације ни тада, а ни данас није изникла из крила Цркве, већ да се она појављује као државни/секуларни идеолошки пројекат, чије су везе са религијом сасвим нерелигијске природе. Да бих поткрепила ову тврдњу, покушаћу да установим и покажем шта се налазило у основама ове световне религије 19. века, те да одговорим на питање начина обликовања њених садржаја. Ово ћу учинити на основу анализе политичке употребе мртвих тела, тј. доношења посмртних остатака Вука Караџића из Беча у Београд и обнављања гроба Доситеја Обрадовића том приликом. AB - It is widely known and has been more or less elaborated in scientific literature that return to religion in the area of former SFRY was conducted hand-in-hand with the development of the new national states and establishment of new/old ethnic borders and identities. This is why it is logical that this phe- nomenon is frequently qualified as the religion of the nation and nationalism. However, this qualification frequently lacks insight into the fact that return to religion also meant increased interest in religious teachings and dogmas, as well as greater attendance at Church rituals. Even though it is certain that, among the large percentage of those who declared themselves as Orthodox Serbs during the last Census, a very small number of them are actually active believers; thus, the evident restoration of the internal, liturgical life of the Church suggests certain issues and advises prudence in labeling modern forms of religiousness and the role of the Church in their development. Historical conditions which led to the phenomenon of religion of the nation in Serbia in 19 century justify the hypothesis that religion of the nation was not, and still is not, something to have sprouted out under the auspices of the Church, but that it has occurred as a state/secular ideological project, whose links to religion are of purely non-religious nature. In order to corroborate this statement, I will try to determine and show what was in the basis of this secular religion of 19 century, and answer the question relating to the manner in which its content was shaped. I will do this based on an analysis of political use of dead bodies, i.e. relocation of mortal remains of Vuk Karadžić from Vienna to Belgrade, and restoration of the grave of Dositej Obradović, which was performed on the same occa- sion. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Жива дела мртвих тела. Смрт и религија нације у Србији 19. века T1 - Living Acts of Dead Bodies. Death and Religion of the Nation in Serbia in 19th Century SP - 7 EP - 28 VL - 59 IS - 1 DO - 10.2298/GEI1101007P UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8519 ER -
@article{ author = "Pavićević, Aleksandra", year = "2011", abstract = "Познато је, и у научној литератури мање-више елаборирано да је повратак религији на подручју бивше СФРЈ ишао руку под руку са стварањем нових националних држава и успостављањем нових/старих етничких граница и идентитета. Због тога је логично што се ова појава често квалификује као религија нације и национализма. Међутим, из ове квалификације често изостаје увид у чињеницу да је повратак религији значио и повећање интересовања за религијска учења и знања, те масовније учествовање у црквеним обредима. Иако је извесно да од високог процента оних који су се на последњем попису идентификовали као православни Срби сасвим мали део одлази на активне вернике, евидентна обнова унутрашњег, литургијског живота Цркве сугерише одређена питања и опрезност при етикетирању савремених облика религиозности и улоге Цркве у њиховом формирању. Историјске околности које доводе до појаве религије нације у Србији у 19. веку чине оправданом хипотезу да религија нације ни тада, а ни данас није изникла из крила Цркве, већ да се она појављује као државни/секуларни идеолошки пројекат, чије су везе са религијом сасвим нерелигијске природе. Да бих поткрепила ову тврдњу, покушаћу да установим и покажем шта се налазило у основама ове световне религије 19. века, те да одговорим на питање начина обликовања њених садржаја. Ово ћу учинити на основу анализе политичке употребе мртвих тела, тј. доношења посмртних остатака Вука Караџића из Беча у Београд и обнављања гроба Доситеја Обрадовића том приликом., It is widely known and has been more or less elaborated in scientific literature that return to religion in the area of former SFRY was conducted hand-in-hand with the development of the new national states and establishment of new/old ethnic borders and identities. This is why it is logical that this phe- nomenon is frequently qualified as the religion of the nation and nationalism. However, this qualification frequently lacks insight into the fact that return to religion also meant increased interest in religious teachings and dogmas, as well as greater attendance at Church rituals. Even though it is certain that, among the large percentage of those who declared themselves as Orthodox Serbs during the last Census, a very small number of them are actually active believers; thus, the evident restoration of the internal, liturgical life of the Church suggests certain issues and advises prudence in labeling modern forms of religiousness and the role of the Church in their development. Historical conditions which led to the phenomenon of religion of the nation in Serbia in 19 century justify the hypothesis that religion of the nation was not, and still is not, something to have sprouted out under the auspices of the Church, but that it has occurred as a state/secular ideological project, whose links to religion are of purely non-religious nature. In order to corroborate this statement, I will try to determine and show what was in the basis of this secular religion of 19 century, and answer the question relating to the manner in which its content was shaped. I will do this based on an analysis of political use of dead bodies, i.e. relocation of mortal remains of Vuk Karadžić from Vienna to Belgrade, and restoration of the grave of Dositej Obradović, which was performed on the same occa- sion.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Жива дела мртвих тела. Смрт и религија нације у Србији 19. века, Living Acts of Dead Bodies. Death and Religion of the Nation in Serbia in 19th Century", pages = "7-28", volume = "59", number = "1", doi = "10.2298/GEI1101007P", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8519" }
Pavićević, A.. (2011). Жива дела мртвих тела. Смрт и религија нације у Србији 19. века. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 59(1), 7-28. https://doi.org/10.2298/GEI1101007P https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8519
Pavićević A. Жива дела мртвих тела. Смрт и религија нације у Србији 19. века. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2011;59(1):7-28. doi:10.2298/GEI1101007P https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8519 .
Pavićević, Aleksandra, "Жива дела мртвих тела. Смрт и религија нације у Србији 19. века" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 59, no. 1 (2011):7-28, https://doi.org/10.2298/GEI1101007P ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8519 .