Програмирање нематеријалног културног наслеђа града. Парадигме и перцепције
Programming the Intangible Cultural Heritage of the City. Paradigms and Perception
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Конвенција Унеска о нематеријалном културном наслеђу
успоставила је нова административна и научна правила у
расветљавању, проблематизовању и представљању
наслеђа. Политика нематеријалног културног наслеђа
подразумева концептуализације и стратегије
успостaвљања позиција и статуса на нивоима
имплементација и репрезентација. У овом раду, разматрају
се основне смернице Конвенције о нематеријалном
културном наслеђу, могућности даље разраде и
програмирња на примеру урбаних средина, посебно
Београда. У истраживачком фокусу урбана наслеђа и
наслеђа градова имају стратешки значај будућих развојних
политика, те у том смислу је значајан концептулани оквир.
Institutionalization of intangible cultural heritage represents a strong bureaucratic base, strategic policy of monitoring and the creation of order in the production and consumption of culture. In this sense, an intangible cultural heritage, out of its historical projections, projects itself into the complex administrative, political and market control and presentation. UNESCO
Convention on Intangible Cultural Heritage was adopted in 2003 while the convention was ratified by Serbia in 2010. It is a complex, hierarchical and branched task of filing, registration, nomination and representation of heritage at the national level of the participating countries, with aims of cultural networking, promotion and preservation of cultural diversity. On one hand, the strategy of conservation and protection of intangible cultural heritage is governed by the standards and paradigms based on elements of traditional culture and folklore, and on the other hand, there is
a growing trend of monitoring... urban environment heritage, within the process of metropolization. Mapping of intangible cultural heritage includes strategies and indicates possibilities for the development of the city of Belgrade. In Belgrade, heritage is divided into three groups, based on the historical, territorial and social parameters: 1. cultural heritage, encompassing elements re-
flecting the "ancient", historically verifiable spaces (centers), related to types of practices and events; 2. urban forms of inheritance, based on modern heritage of the city especially in the twentieth century (foremost referring to the elite and popular cultures); and 3. the products of industrial and technological development. Programming intangible cultural heritage assumes the mentioned elements as marked paradigms, and also various perceptions created by individuals and groups within their identifiable enclaves and communication.
Keywords:
нематеријално културно наслеђе / Конвенција / програмирање / град / Београд / intangible cultural heritage / convention / programming / city / BelgradeSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2012, 60, 2, 9-23Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Cultural heritage and identity (RS-177026)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/395/334https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8412
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Лукић Крстановић, Мирослава AU - Дивац, Зорица PY - 2012 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/395/334 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8412 AB - Конвенција Унеска о нематеријалном културном наслеђу успоставила је нова административна и научна правила у расветљавању, проблематизовању и представљању наслеђа. Политика нематеријалног културног наслеђа подразумева концептуализације и стратегије успостaвљања позиција и статуса на нивоима имплементација и репрезентација. У овом раду, разматрају се основне смернице Конвенције о нематеријалном културном наслеђу, могућности даље разраде и програмирња на примеру урбаних средина, посебно Београда. У истраживачком фокусу урбана наслеђа и наслеђа градова имају стратешки значај будућих развојних политика, те у том смислу је значајан концептулани оквир. AB - Institutionalization of intangible cultural heritage represents a strong bureaucratic base, strategic policy of monitoring and the creation of order in the production and consumption of culture. In this sense, an intangible cultural heritage, out of its historical projections, projects itself into the complex administrative, political and market control and presentation. UNESCO Convention on Intangible Cultural Heritage was adopted in 2003 while the convention was ratified by Serbia in 2010. It is a complex, hierarchical and branched task of filing, registration, nomination and representation of heritage at the national level of the participating countries, with aims of cultural networking, promotion and preservation of cultural diversity. On one hand, the strategy of conservation and protection of intangible cultural heritage is governed by the standards and paradigms based on elements of traditional culture and folklore, and on the other hand, there is a growing trend of monitoring urban environment heritage, within the process of metropolization. Mapping of intangible cultural heritage includes strategies and indicates possibilities for the development of the city of Belgrade. In Belgrade, heritage is divided into three groups, based on the historical, territorial and social parameters: 1. cultural heritage, encompassing elements re- flecting the "ancient", historically verifiable spaces (centers), related to types of practices and events; 2. urban forms of inheritance, based on modern heritage of the city especially in the twentieth century (foremost referring to the elite and popular cultures); and 3. the products of industrial and technological development. Programming intangible cultural heritage assumes the mentioned elements as marked paradigms, and also various perceptions created by individuals and groups within their identifiable enclaves and communication. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Програмирање нематеријалног културног наслеђа града. Парадигме и перцепције T1 - Programming the Intangible Cultural Heritage of the City. Paradigms and Perception SP - 9 EP - 23 VL - 60 IS - 2 DO - 10.2298/GEI1202009L UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8412 ER -
@article{ author = "Лукић Крстановић, Мирослава and Дивац, Зорица", year = "2012", abstract = "Конвенција Унеска о нематеријалном културном наслеђу успоставила је нова административна и научна правила у расветљавању, проблематизовању и представљању наслеђа. Политика нематеријалног културног наслеђа подразумева концептуализације и стратегије успостaвљања позиција и статуса на нивоима имплементација и репрезентација. У овом раду, разматрају се основне смернице Конвенције о нематеријалном културном наслеђу, могућности даље разраде и програмирња на примеру урбаних средина, посебно Београда. У истраживачком фокусу урбана наслеђа и наслеђа градова имају стратешки значај будућих развојних политика, те у том смислу је значајан концептулани оквир., Institutionalization of intangible cultural heritage represents a strong bureaucratic base, strategic policy of monitoring and the creation of order in the production and consumption of culture. In this sense, an intangible cultural heritage, out of its historical projections, projects itself into the complex administrative, political and market control and presentation. UNESCO Convention on Intangible Cultural Heritage was adopted in 2003 while the convention was ratified by Serbia in 2010. It is a complex, hierarchical and branched task of filing, registration, nomination and representation of heritage at the national level of the participating countries, with aims of cultural networking, promotion and preservation of cultural diversity. On one hand, the strategy of conservation and protection of intangible cultural heritage is governed by the standards and paradigms based on elements of traditional culture and folklore, and on the other hand, there is a growing trend of monitoring urban environment heritage, within the process of metropolization. Mapping of intangible cultural heritage includes strategies and indicates possibilities for the development of the city of Belgrade. In Belgrade, heritage is divided into three groups, based on the historical, territorial and social parameters: 1. cultural heritage, encompassing elements re- flecting the "ancient", historically verifiable spaces (centers), related to types of practices and events; 2. urban forms of inheritance, based on modern heritage of the city especially in the twentieth century (foremost referring to the elite and popular cultures); and 3. the products of industrial and technological development. Programming intangible cultural heritage assumes the mentioned elements as marked paradigms, and also various perceptions created by individuals and groups within their identifiable enclaves and communication.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Програмирање нематеријалног културног наслеђа града. Парадигме и перцепције, Programming the Intangible Cultural Heritage of the City. Paradigms and Perception", pages = "9-23", volume = "60", number = "2", doi = "10.2298/GEI1202009L", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8412" }
Лукић Крстановић, М.,& Дивац, З.. (2012). Програмирање нематеријалног културног наслеђа града. Парадигме и перцепције. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 60(2), 9-23. https://doi.org/10.2298/GEI1202009L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8412
Лукић Крстановић М, Дивац З. Програмирање нематеријалног културног наслеђа града. Парадигме и перцепције. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2012;60(2):9-23. doi:10.2298/GEI1202009L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8412 .
Лукић Крстановић, Мирослава, Дивац, Зорица, "Програмирање нематеријалног културног наслеђа града. Парадигме и перцепције" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 60, no. 2 (2012):9-23, https://doi.org/10.2298/GEI1202009L ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8412 .