DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra

Обликовање бола: тужбалица Еурипидове, Какојанисове и Кишове Електре

Thumbnail
2012
bitstream_32246.pdf (572.4Kb)
Authors
Šijaković, Đurđina
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
Тhis paper is the continuation of a wider research, presented with its first part: Shaping the pain: Ancient Greek Lament and Its Therapeutic Aspect. In the mentioned papers’ focus is crea- tive-therapeutic aspect of a lament. The pain verbalized, revealed and shared with others –becomes itself a more bearable burden both for the woman that laments and for the bereaved family. Related to this therapeutic is the creative aspect of lament: the woman that mourns has to lament in order to make it easier for herself and others; but while lamenting, she is creating something. Deeply rooted in funeral ritual, a lament respects certain ritual rules, and yet it is a spontaneous expression of pain. A role of a lament in ancient Greek ritual is, as always when it comes to the Greek culture, an inexhaustible topic. The theme of a lament within ancient Greek tragedy is particularly interesting. Although tragedy belongs to literary tradition, it is a trustworthy source for ancient Greek ri...tual practice; a lament within tragedy is thus a ritual lament, and not only a literary one. Therapeutic aspect of a lament is also in the focus of this paper which examines "shaping of the pain" in few case studies. In- spired by laments of Montenegrin women, those that I have heard or read, I am re-reading Euripides’ Electra and Electra by Danilo Kiš (in which both Euripides’ drama and Montenegrin folklore is reflected), I am watching the Michalis Kako- jannis’ movie Electra. Electra’s pain for loss, her sorrowful dirge, the one that through despair leads to anger and revenge- fulness, is found written or filmed: it is captured in a work of art, but it emits folklore and ritual characteristics. From that perspective I am re-reading one of the most beautiful Serbianepic poems, The Death of Jugović's Mother, which tells us about a mother that didn’t lament.

Овај рад је наставак опширнијег истраживања, чији је први дио представљен радом Обликовање бола: античка грчка тужбалица и њен терaпеутски аспект. У фокусу поменутог рада је стваралачко-терапеутски аспекат тужбалице. Вербализован, испољен, бол подијељен са другима – постаје подношљивије бреме и за жену која тужи и за ожалошћени скуп. У вези са овим исцјелитељским бива још један конструктивни, стваралачки аспект тужења: жена која тужи, то чини јер мора да испољи бол, да олакша себи и другима, но док тужи – она нешто ствара. Дубоко укоријењена у посмртни ритуал, жалосна запијевка поштује одређена обредна правила, а ипак је и спонтани израз бола. Мјесто тужбалице у грчком обреду је, као и увијек кад се ради о грчкој култури, непресушна тема. Нарочито је занимљиво питање тужбалице у грчкој трагедији; трагедија је, иако припада литерарној традицији, вјеродостојан извор за античку грчку обредну праксу, те је и тужбалица унутар ње – ритуална, а не само уско књижевна. Исцјелите...љски потенцијал тужбалице у фокусу је и овог рада који прати "обликовање бола" кроз неколико студија случаја. Инспирисана тужбалицама црногорских жена, оних које сам чула и прочитала, изнова читам Еурипидову Електру и Електру Данила Киша (у којој се огледају и Еурипидова драма и црногорски фолклор), гледам Електру, филм Михалиса Какојаниса. Електрин бол због губитка, који кроз очај води у бијес и осветољубивост, налазимо записан и екранизован: он је запретен у умјетничком дјелу, али одише фолклорним и ритуалним одликама. Из те перспективе изнова читам једну од најљепших српских јуначких пјесама, Смрт мајке Југовића, која нам говори о мајци која није тужила.

Keywords:
ancient Greek lament / woman / creative-therapeutic aspect / funeral ritual / ancient tragedy / Euripides’ Electra / Michalis Kakojannis’ Electra / Danilo Kiš’ Electra / The Death of Jugović's Mother / античка грчка тужбалица / жена / стваралачко-терапеутски аспект / посмртни обред / античка трагедија / Еурипидова Електра / Електра Михалиса Какојаниса / Електра Данила Киша / Смрт мајке Југовића
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2012, 60, 2, 139-154
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Projects:
  • Interdisciplinary research of Serbian cultural and linguistic heritage. Creation of multimedial Internet portal “The Lexicon of Serbian Culture” (RS-47016)

DOI: 10.2298/GEI1202139S

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/403/342
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8408
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Šijaković, Đurđina
PY  - 2012
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/403/342
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8408
AB  - Тhis paper is the continuation of a wider research, presented
with its first part: Shaping the pain: Ancient Greek Lament and
Its Therapeutic Aspect. In the mentioned papers’ focus is crea-
tive-therapeutic aspect of a lament. The pain verbalized, revealed and shared with others –becomes itself a more bearable
burden both for the woman that laments and for the bereaved
family. Related to this therapeutic is the creative aspect of lament: the woman that mourns has to lament in order to make it
easier for herself and others; but while lamenting, she is creating something. Deeply rooted in funeral ritual, a lament respects certain ritual rules, and yet it is a spontaneous expression of pain. A role of a lament in ancient Greek ritual is, as
always when it comes to the Greek culture, an inexhaustible
topic. The theme of a lament within ancient Greek tragedy is
particularly interesting. Although tragedy belongs to literary
tradition, it is a trustworthy source for ancient Greek ritual
practice; a lament within tragedy is thus a ritual lament, and
not only a literary one.
Therapeutic aspect of a lament is also in the focus of this paper
which examines "shaping of the pain" in few case studies. In-
spired by laments of Montenegrin women, those that I have
heard or read, I am re-reading Euripides’ Electra and Electra
by Danilo Kiš (in which both Euripides’ drama and Montenegrin folklore is reflected), I am watching the Michalis Kako-
jannis’ movie Electra. Electra’s pain for loss, her sorrowful
dirge, the one that through despair leads to anger and revenge-
fulness, is found written or filmed: it is captured in a work of
art, but it emits folklore and ritual characteristics. From that
perspective I am re-reading one of the most beautiful Serbianepic poems, The Death of Jugović's Mother, which tells us
about a mother that didn’t lament.
AB  - Овај рад је наставак опширнијег истраживања, чији је први дио представљен радом Обликовање бола: античка грчка тужбалица и њен терaпеутски аспект. У фокусу поменутог рада је
стваралачко-терапеутски аспекат тужбалице.
Вербализован, испољен, бол подијељен са другима
– постаје подношљивије бреме и за жену која тужи
и за ожалошћени скуп. У вези са овим
исцјелитељским бива још један конструктивни,
стваралачки аспект тужења: жена која тужи, то
чини јер мора да испољи бол, да олакша себи и
другима, но док тужи – она нешто ствара. Дубоко
укоријењена у посмртни ритуал, жалосна запијевка
поштује одређена обредна правила, а ипак је и
спонтани израз бола. Мјесто тужбалице у грчком обреду је, као и увијек кад се
ради о грчкој култури, непресушна тема. Нарочито је занимљиво питање
тужбалице у грчкој трагедији; трагедија је, иако припада литерарној
традицији, вјеродостојан извор за античку грчку обредну праксу, те је и
тужбалица унутар ње – ритуална, а не само уско књижевна.
Исцјелитељски потенцијал тужбалице у фокусу је и овог рада који
прати "обликовање бола" кроз неколико студија случаја. Инспирисана
тужбалицама црногорских жена, оних које сам чула и прочитала, изнова
читам Еурипидову Електру и Електру Данила Киша (у којој се огледају и
Еурипидова драма и црногорски фолклор), гледам Електру, филм Михалиса
Какојаниса. Електрин бол због губитка, који кроз очај води у бијес и
осветољубивост, налазимо записан и екранизован: он је запретен у
умјетничком дјелу, али одише фолклорним и ритуалним одликама. Из те
перспективе изнова читам једну од најљепших српских јуначких пјесама,
Смрт мајке Југовића, која нам говори о мајци која није тужила.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra
T1  - Обликовање бола: тужбалица Еурипидове, Какојанисове и Кишове Електре
SP  - 139
EP  - 154
VL  - 60
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI1202139S
ER  - 
@article{
author = "Šijaković, Đurđina",
year = "2012",
url = "http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/403/342, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/8408",
abstract = "Тhis paper is the continuation of a wider research, presented
with its first part: Shaping the pain: Ancient Greek Lament and
Its Therapeutic Aspect. In the mentioned papers’ focus is crea-
tive-therapeutic aspect of a lament. The pain verbalized, revealed and shared with others –becomes itself a more bearable
burden both for the woman that laments and for the bereaved
family. Related to this therapeutic is the creative aspect of lament: the woman that mourns has to lament in order to make it
easier for herself and others; but while lamenting, she is creating something. Deeply rooted in funeral ritual, a lament respects certain ritual rules, and yet it is a spontaneous expression of pain. A role of a lament in ancient Greek ritual is, as
always when it comes to the Greek culture, an inexhaustible
topic. The theme of a lament within ancient Greek tragedy is
particularly interesting. Although tragedy belongs to literary
tradition, it is a trustworthy source for ancient Greek ritual
practice; a lament within tragedy is thus a ritual lament, and
not only a literary one.
Therapeutic aspect of a lament is also in the focus of this paper
which examines "shaping of the pain" in few case studies. In-
spired by laments of Montenegrin women, those that I have
heard or read, I am re-reading Euripides’ Electra and Electra
by Danilo Kiš (in which both Euripides’ drama and Montenegrin folklore is reflected), I am watching the Michalis Kako-
jannis’ movie Electra. Electra’s pain for loss, her sorrowful
dirge, the one that through despair leads to anger and revenge-
fulness, is found written or filmed: it is captured in a work of
art, but it emits folklore and ritual characteristics. From that
perspective I am re-reading one of the most beautiful Serbianepic poems, The Death of Jugović's Mother, which tells us
about a mother that didn’t lament., Овај рад је наставак опширнијег истраживања, чији је први дио представљен радом Обликовање бола: античка грчка тужбалица и њен терaпеутски аспект. У фокусу поменутог рада је
стваралачко-терапеутски аспекат тужбалице.
Вербализован, испољен, бол подијељен са другима
– постаје подношљивије бреме и за жену која тужи
и за ожалошћени скуп. У вези са овим
исцјелитељским бива још један конструктивни,
стваралачки аспект тужења: жена која тужи, то
чини јер мора да испољи бол, да олакша себи и
другима, но док тужи – она нешто ствара. Дубоко
укоријењена у посмртни ритуал, жалосна запијевка
поштује одређена обредна правила, а ипак је и
спонтани израз бола. Мјесто тужбалице у грчком обреду је, као и увијек кад се
ради о грчкој култури, непресушна тема. Нарочито је занимљиво питање
тужбалице у грчкој трагедији; трагедија је, иако припада литерарној
традицији, вјеродостојан извор за античку грчку обредну праксу, те је и
тужбалица унутар ње – ритуална, а не само уско књижевна.
Исцјелитељски потенцијал тужбалице у фокусу је и овог рада који
прати "обликовање бола" кроз неколико студија случаја. Инспирисана
тужбалицама црногорских жена, оних које сам чула и прочитала, изнова
читам Еурипидову Електру и Електру Данила Киша (у којој се огледају и
Еурипидова драма и црногорски фолклор), гледам Електру, филм Михалиса
Какојаниса. Електрин бол због губитка, који кроз очај води у бијес и
осветољубивост, налазимо записан и екранизован: он је запретен у
умјетничком дјелу, али одише фолклорним и ритуалним одликама. Из те
перспективе изнова читам једну од најљепших српских јуначких пјесама,
Смрт мајке Југовића, која нам говори о мајци која није тужила.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra, Обликовање бола: тужбалица Еурипидове, Какојанисове и Кишове Електре",
pages = "139-154",
volume = "60",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI1202139S"
}
Šijaković Đ. Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra. Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2012;60(2):139-154
,& Šijaković, Đ. (2012). Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra.
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 60(2), 139-154. 
https://doi.org/10.2298/GEI1202139S
Šijaković Đurđina, "Shaping the Pain: Lamenting of Euripides’, Kakojannis’ and Kiš’ Electra" 60, no. 2 (2012):139-154,
https://doi.org/10.2298/GEI1202139S .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB