Лого и семиоза (од иконичког знака до симбола у функцији презентације српске културе)
Logo and Semiosis (From an Icon Sign to the Serbian Culture Symbol)
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Рад испитује комуникативне могућности дизајна као
својеврсног универзалног језика. Анализирајући лого за
дигитални Појмовник српске културе , аутори разматрају
његову семиотичку природу и идентификују елементе
дизајна који би требало да представе одређене
вредности и пренесу жељену поруку.
A logo is most commonly observed as an
emblem with intent to be widely recognised as a
permanent symbol, or an icon, additionally permitting
correlative meanings within a designative context. In the
particular example of the Glossary of Serbian culture logo
the opportunities of elements of design (coded iconic
message, non-coded iconic message and linguistic message) have been analysed
with intention to ascertain communication with future users of the Index conveying
the desired message not only about specificities of Serbian culture but also its
complexity and unifying nature with the global culture. A logo is observed as a
multi-parametric code transcending form a concept of artistic design to a “rhetoric
figure” in context of presentation and promotion of Serbian culture. While the art of
designing, as a discipline, has the objective of artistic modulation, as well as an
aesthetic effect, it also, in this case, represents the form of the governmental
strategy in commun...ication with others and formation of the cultural identity of its
citizens.
Keywords:
дизајн / лого / код / комуникација / семиологија / српска култура / design / logo / code / comunication / semiology / serbian cultureSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2012, 60, 1, 49-64Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/420/357https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8358
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Башић, Ивана С. AU - Пантовић, Бранислав PY - 2012 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/420/357 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8358 AB - Рад испитује комуникативне могућности дизајна као својеврсног универзалног језика. Анализирајући лого за дигитални Појмовник српске културе , аутори разматрају његову семиотичку природу и идентификују елементе дизајна који би требало да представе одређене вредности и пренесу жељену поруку. AB - A logo is most commonly observed as an emblem with intent to be widely recognised as a permanent symbol, or an icon, additionally permitting correlative meanings within a designative context. In the particular example of the Glossary of Serbian culture logo the opportunities of elements of design (coded iconic message, non-coded iconic message and linguistic message) have been analysed with intention to ascertain communication with future users of the Index conveying the desired message not only about specificities of Serbian culture but also its complexity and unifying nature with the global culture. A logo is observed as a multi-parametric code transcending form a concept of artistic design to a “rhetoric figure” in context of presentation and promotion of Serbian culture. While the art of designing, as a discipline, has the objective of artistic modulation, as well as an aesthetic effect, it also, in this case, represents the form of the governmental strategy in communication with others and formation of the cultural identity of its citizens. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Лого и семиоза (од иконичког знака до симбола у функцији презентације српске културе) T1 - Logo and Semiosis (From an Icon Sign to the Serbian Culture Symbol) SP - 49 EP - 64 VL - 60 IS - 1 DO - 10.2298/GEI111110002B UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8358 ER -
@article{ author = "Башић, Ивана С. and Пантовић, Бранислав", year = "2012", abstract = "Рад испитује комуникативне могућности дизајна као својеврсног универзалног језика. Анализирајући лого за дигитални Појмовник српске културе , аутори разматрају његову семиотичку природу и идентификују елементе дизајна који би требало да представе одређене вредности и пренесу жељену поруку., A logo is most commonly observed as an emblem with intent to be widely recognised as a permanent symbol, or an icon, additionally permitting correlative meanings within a designative context. In the particular example of the Glossary of Serbian culture logo the opportunities of elements of design (coded iconic message, non-coded iconic message and linguistic message) have been analysed with intention to ascertain communication with future users of the Index conveying the desired message not only about specificities of Serbian culture but also its complexity and unifying nature with the global culture. A logo is observed as a multi-parametric code transcending form a concept of artistic design to a “rhetoric figure” in context of presentation and promotion of Serbian culture. While the art of designing, as a discipline, has the objective of artistic modulation, as well as an aesthetic effect, it also, in this case, represents the form of the governmental strategy in communication with others and formation of the cultural identity of its citizens.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Лого и семиоза (од иконичког знака до симбола у функцији презентације српске културе), Logo and Semiosis (From an Icon Sign to the Serbian Culture Symbol)", pages = "49-64", volume = "60", number = "1", doi = "10.2298/GEI111110002B", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8358" }
Башић, И. С.,& Пантовић, Б.. (2012). Лого и семиоза (од иконичког знака до симбола у функцији презентације српске културе). in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 60(1), 49-64. https://doi.org/10.2298/GEI111110002B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8358
Башић ИС, Пантовић Б. Лого и семиоза (од иконичког знака до симбола у функцији презентације српске културе). in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2012;60(1):49-64. doi:10.2298/GEI111110002B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8358 .
Башић, Ивана С., Пантовић, Бранислав, "Лого и семиоза (од иконичког знака до симбола у функцији презентације српске културе)" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 60, no. 1 (2012):49-64, https://doi.org/10.2298/GEI111110002B ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8358 .