DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Тело духовно – концепт (словенске) душе (I)

The Spiritual Body – Concept of the (Slavic) Soul (I)

Thumbnail
2013
bitstream_31866.pdf (435.2Kb)
Authors
Башић, Ивана
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се испитује концепт душе у словенској и српској култури у контексту општих представа о души и долази до закључка да дуалистичка концептуална категоризација тело–душа није постојала у словенској и српској паганској слици света, већ је настала као плод примања хришћанства, док је за старији, пагански слој била важнија идеја вегетативне и емотивне душе, тесно повезане са телом, и идеја слободне душе – човековог двојника, која ипак подразумева одређену, иако нематеријалну и не увек видљиву телесност (тело духовно). Иконичност лексеме душа, када је реч о вегетативној души, заснива се на опозицији видљиво–невидљиво, док се идеја слободне душе заснива на опозицији материјално–нематеријално. Разлика у иконичности лексема душа и дух – иако су обе у етимолошкој вези са дах, дисати, дувати – састоји се у томе што је дух концептуализован као божански дах, сила духовна, која не може бити индивидуализована у потпуности, иако носи карактеристике свог божанског или демонског по...рекла и повезана је са интелектом и вољом, те са ваздухом и ватром. Душа је пак индивидуална и повезана са нижим сегментима људског бића – телесним функцијама и осећајношћу, а у вези је са елементом воде.

This work analyses the concept of the soul in the Slavic and the Serbian cultures in the context of general views on soul and concludes that the dual conception body-soul did not exist in the pagan Slavic world picture. It was developed in Slavic and Serbian culture along with the acceptance of Christianity, while the earlier, pagan culture held in a higher esteem the notion of the vegetative and emotive soul, closely related to the body and the idea of free soul – man’s double, who, nevertheless, implies a certain, although immaterial and not always apparent embodiment (“spiritual body” – ‘telo duhovno’). The iconicity of the lexeme ‘duša’ rests upon the opposition visible-invisible, which is reserved for the vegetative or organic soul, while the free soul depends on the opposition material-immaterial. The difference in the iconicity of the lexemes ‘duša’ (“soul”) and ‘duh’ (“spirit”) – although both stand in an etymological relation to ‘dah’ (“breath”), ‘disati’ (“to b...reath”), ‘duvati’ (“to blow”) – lies in the fact that ‘duh’ is conceptualized as a divine breath, ‘sila duhovna’ (“a divine force”), which can be individuated in part, but which maintains the characteristics of its divine or demonic origin and is related to the intellect and the will, elements of air and fire, while the ‘duša’ is individuated and linked to “lower” levels of human being – bodily functions and sensitivity related to the element of water.

Keywords:
концепт душе / лексичка иконичност / словенска култура / српски језик / concept of the soul / lexical iconicity / Slavic culture / ‘duša'
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2013, 61, 2, 113-129
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
  • Multiethnicity, multiculturalism, migrations - contemporary processes (RS-177027)

DOI: 10.2298/GEI1302113B

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8284
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/359/300
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8284
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Башић, Ивана
PY  - 2013
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/359/300
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8284
AB  - У раду се испитује концепт
душе у словенској и српској култури
у контексту општих представа о
души и долази до закључка да
дуалистичка концептуална категоризација тело–душа није постојала у
словенској и српској паганској слици света, већ је настала као плод
примања хришћанства, док је за старији, пагански слој била важнија
идеја вегетативне и емотивне душе, тесно повезане са телом, и идеја
слободне душе – човековог двојника, која ипак подразумева одређену,
иако нематеријалну и не увек видљиву телесност (тело духовно).
Иконичност лексеме душа, када је реч о вегетативној души, заснива се
на опозицији видљиво–невидљиво, док се идеја слободне душе
заснива на опозицији материјално–нематеријално. Разлика у
иконичности лексема душа и дух – иако су обе у етимолошкој вези са
дах, дисати, дувати – састоји се у томе што је дух концептуализован
као божански дах, сила духовна, која не може бити индивидуализована
у потпуности, иако носи карактеристике свог божанског или демонског
порекла и повезана је са интелектом и вољом, те са ваздухом и
ватром. Душа је пак индивидуална и повезана са нижим сегментима
људског бића – телесним функцијама и осећајношћу, а у вези је са
елементом воде.
AB  - This work analyses the concept of
the soul in the Slavic and the Serbian
cultures in the context of general views on
soul and concludes that the dual conception
body-soul did not exist in the pagan Slavic
world picture. It was developed in Slavic and
Serbian culture along with the acceptance of Christianity, while the earlier,
pagan culture held in a higher esteem the notion of the vegetative and emotive
soul, closely related to the body and the idea of free soul – man’s double, who,
nevertheless, implies a certain, although immaterial and not always apparent
embodiment (“spiritual body” – ‘telo duhovno’). The iconicity of the lexeme
‘duša’ rests upon the opposition visible-invisible, which is reserved for the
vegetative or organic soul, while the free soul depends on the opposition
material-immaterial. The difference in the iconicity of the lexemes ‘duša’
(“soul”) and ‘duh’ (“spirit”) – although both stand in an etymological relation
to ‘dah’ (“breath”), ‘disati’ (“to breath”), ‘duvati’ (“to blow”) – lies in the fact
that ‘duh’ is conceptualized as a divine breath, ‘sila duhovna’ (“a divine
force”), which can be individuated in part, but which maintains the
characteristics of its divine or demonic origin and is related to the intellect and
the will, elements of air and fire, while the ‘duša’ is individuated and linked to
“lower” levels of human being – bodily functions and sensitivity related to the
element of water.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Тело духовно – концепт (словенске) душе (I)
T1  - The Spiritual Body – Concept of the (Slavic) Soul (I)
SP  - 113
EP  - 129
VL  - 61
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI1302113B
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8284
ER  - 
@article{
author = "Башић, Ивана",
year = "2013",
abstract = "У раду се испитује концепт
душе у словенској и српској култури
у контексту општих представа о
души и долази до закључка да
дуалистичка концептуална категоризација тело–душа није постојала у
словенској и српској паганској слици света, већ је настала као плод
примања хришћанства, док је за старији, пагански слој била важнија
идеја вегетативне и емотивне душе, тесно повезане са телом, и идеја
слободне душе – човековог двојника, која ипак подразумева одређену,
иако нематеријалну и не увек видљиву телесност (тело духовно).
Иконичност лексеме душа, када је реч о вегетативној души, заснива се
на опозицији видљиво–невидљиво, док се идеја слободне душе
заснива на опозицији материјално–нематеријално. Разлика у
иконичности лексема душа и дух – иако су обе у етимолошкој вези са
дах, дисати, дувати – састоји се у томе што је дух концептуализован
као божански дах, сила духовна, која не може бити индивидуализована
у потпуности, иако носи карактеристике свог божанског или демонског
порекла и повезана је са интелектом и вољом, те са ваздухом и
ватром. Душа је пак индивидуална и повезана са нижим сегментима
људског бића – телесним функцијама и осећајношћу, а у вези је са
елементом воде., This work analyses the concept of
the soul in the Slavic and the Serbian
cultures in the context of general views on
soul and concludes that the dual conception
body-soul did not exist in the pagan Slavic
world picture. It was developed in Slavic and
Serbian culture along with the acceptance of Christianity, while the earlier,
pagan culture held in a higher esteem the notion of the vegetative and emotive
soul, closely related to the body and the idea of free soul – man’s double, who,
nevertheless, implies a certain, although immaterial and not always apparent
embodiment (“spiritual body” – ‘telo duhovno’). The iconicity of the lexeme
‘duša’ rests upon the opposition visible-invisible, which is reserved for the
vegetative or organic soul, while the free soul depends on the opposition
material-immaterial. The difference in the iconicity of the lexemes ‘duša’
(“soul”) and ‘duh’ (“spirit”) – although both stand in an etymological relation
to ‘dah’ (“breath”), ‘disati’ (“to breath”), ‘duvati’ (“to blow”) – lies in the fact
that ‘duh’ is conceptualized as a divine breath, ‘sila duhovna’ (“a divine
force”), which can be individuated in part, but which maintains the
characteristics of its divine or demonic origin and is related to the intellect and
the will, elements of air and fire, while the ‘duša’ is individuated and linked to
“lower” levels of human being – bodily functions and sensitivity related to the
element of water.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Тело духовно – концепт (словенске) душе (I), The Spiritual Body – Concept of the (Slavic) Soul (I)",
pages = "113-129",
volume = "61",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI1302113B",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8284"
}
Башић, И.. (2013). Тело духовно – концепт (словенске) душе (I). in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 61(2), 113-129.
https://doi.org/10.2298/GEI1302113B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8284
Башић И. Тело духовно – концепт (словенске) душе (I). in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2013;61(2):113-129.
doi:10.2298/GEI1302113B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8284 .
Башић, Ивана, "Тело духовно – концепт (словенске) душе (I)" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 61, no. 2 (2013):113-129,
https://doi.org/10.2298/GEI1302113B .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8284 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB