'Омотач' и 'Целина' – Иконичност лексема тело и пут
'Cloak' and 'Wholeness' – Iconicity of the Lexemes 'Telo' and 'Put'
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се испитује иконичност
лексема тело и пут и долази се до
закључка да је првобитна иконичност
лексеме тело (<*tel- „равно дно, даска”)
била представа уобличавања аморфне,
неуобличене супстанце неком врстом
притиска, сабијања, згушњавања или
издвајања (резања/тесања). Пут/плот
(<ие. *pelH- „покривати, кожа”) подразумева субјективни доживљај тела
које може да осећа захваљујући сопственом сензибилном омотачу, у
коме се јавља чулна жеља и које, скупа са другим телом, зачиње ново,
живо и сензибилно тело-пут. Метафоре тела функционишу као
метафоре односа узајамности делова и целине – људско тело на
симболичком плану представља део друштвеног и космичког организма,
па је метаморфоза телесног у сродничко и социјално, као и телесног,
сродничког и социјалног у космичко, видљива на многим плановима, од
концепта народа као проширене породице, преко концепта религијске
заједнице која се успоставља једењем тела и испијањем крви
божанства, па све до митолошких мотива настанка ...космоса
распарчавањем божанског тела или природних катастрофа
проузрокованих сагрешењем појединих чланова друштва.
Analysis of the lexemes telo and put
arrives to the conclusion that the original iconicity
of the lexeme telo “body” (<*tel- “a flat surface, a
plank”) represents the formation of the amorphous,
unformed substance under a pressure,
compressing, or division (a cutting off or separation) and refers to the earth or tree as a
form of matter. Put/plot (<ie. *pelH- “to cover, skin”) implies the subjective sensations
of the body gathered through its own sensitive interface, in which arises the sensitive
desire which along with another body initiates a new, alive and sensitive body. The
metaphors of the body function like the metaphors of the interrelation between parts and
the whole – the human body on a symbolic plane represents a part of the social and
cosmic organism so that the metamorphosis of the bodily into the related and social as
well as of the bodily, related, and social into the cosmic level is apparent in many ways,
from the notion of people as an enlarged family, th...rough the concept of the religious
community which establishes itself through eating of the body and drinking of the
divine blood, and the mythic accounts of the creation of the cosmos by way of the
dismemberment of the divine body, or by way of elemental catastrophes caused by the
waywardness of single individuals.
Keywords:
лексичка иконичност / концепти тела / српска култура / тело / пут / lexical iconicity / body concepts / Serbian cultureSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2013, 61, 1, 75-90Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/380/320https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8232
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Башић, Ивана PY - 2013 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/380/320 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8232 AB - У раду се испитује иконичност лексема тело и пут и долази се до закључка да је првобитна иконичност лексеме тело (<*tel- „равно дно, даска”) била представа уобличавања аморфне, неуобличене супстанце неком врстом притиска, сабијања, згушњавања или издвајања (резања/тесања). Пут/плот (<ие. *pelH- „покривати, кожа”) подразумева субјективни доживљај тела које може да осећа захваљујући сопственом сензибилном омотачу, у коме се јавља чулна жеља и које, скупа са другим телом, зачиње ново, живо и сензибилно тело-пут. Метафоре тела функционишу као метафоре односа узајамности делова и целине – људско тело на симболичком плану представља део друштвеног и космичког организма, па је метаморфоза телесног у сродничко и социјално, као и телесног, сродничког и социјалног у космичко, видљива на многим плановима, од концепта народа као проширене породице, преко концепта религијске заједнице која се успоставља једењем тела и испијањем крви божанства, па све до митолошких мотива настанка космоса распарчавањем божанског тела или природних катастрофа проузрокованих сагрешењем појединих чланова друштва. AB - Analysis of the lexemes telo and put arrives to the conclusion that the original iconicity of the lexeme telo “body” (<*tel- “a flat surface, a plank”) represents the formation of the amorphous, unformed substance under a pressure, compressing, or division (a cutting off or separation) and refers to the earth or tree as a form of matter. Put/plot (<ie. *pelH- “to cover, skin”) implies the subjective sensations of the body gathered through its own sensitive interface, in which arises the sensitive desire which along with another body initiates a new, alive and sensitive body. The metaphors of the body function like the metaphors of the interrelation between parts and the whole – the human body on a symbolic plane represents a part of the social and cosmic organism so that the metamorphosis of the bodily into the related and social as well as of the bodily, related, and social into the cosmic level is apparent in many ways, from the notion of people as an enlarged family, through the concept of the religious community which establishes itself through eating of the body and drinking of the divine blood, and the mythic accounts of the creation of the cosmos by way of the dismemberment of the divine body, or by way of elemental catastrophes caused by the waywardness of single individuals. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - 'Омотач' и 'Целина' – Иконичност лексема тело и пут T1 - 'Cloak' and 'Wholeness' – Iconicity of the Lexemes 'Telo' and 'Put' SP - 75 EP - 90 VL - 61 IS - 1 DO - 10.2298/GEI1301075B UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8232 ER -
@article{ author = "Башић, Ивана", year = "2013", abstract = "У раду се испитује иконичност лексема тело и пут и долази се до закључка да је првобитна иконичност лексеме тело (<*tel- „равно дно, даска”) била представа уобличавања аморфне, неуобличене супстанце неком врстом притиска, сабијања, згушњавања или издвајања (резања/тесања). Пут/плот (<ие. *pelH- „покривати, кожа”) подразумева субјективни доживљај тела које може да осећа захваљујући сопственом сензибилном омотачу, у коме се јавља чулна жеља и које, скупа са другим телом, зачиње ново, живо и сензибилно тело-пут. Метафоре тела функционишу као метафоре односа узајамности делова и целине – људско тело на симболичком плану представља део друштвеног и космичког организма, па је метаморфоза телесног у сродничко и социјално, као и телесног, сродничког и социјалног у космичко, видљива на многим плановима, од концепта народа као проширене породице, преко концепта религијске заједнице која се успоставља једењем тела и испијањем крви божанства, па све до митолошких мотива настанка космоса распарчавањем божанског тела или природних катастрофа проузрокованих сагрешењем појединих чланова друштва., Analysis of the lexemes telo and put arrives to the conclusion that the original iconicity of the lexeme telo “body” (<*tel- “a flat surface, a plank”) represents the formation of the amorphous, unformed substance under a pressure, compressing, or division (a cutting off or separation) and refers to the earth or tree as a form of matter. Put/plot (<ie. *pelH- “to cover, skin”) implies the subjective sensations of the body gathered through its own sensitive interface, in which arises the sensitive desire which along with another body initiates a new, alive and sensitive body. The metaphors of the body function like the metaphors of the interrelation between parts and the whole – the human body on a symbolic plane represents a part of the social and cosmic organism so that the metamorphosis of the bodily into the related and social as well as of the bodily, related, and social into the cosmic level is apparent in many ways, from the notion of people as an enlarged family, through the concept of the religious community which establishes itself through eating of the body and drinking of the divine blood, and the mythic accounts of the creation of the cosmos by way of the dismemberment of the divine body, or by way of elemental catastrophes caused by the waywardness of single individuals.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "'Омотач' и 'Целина' – Иконичност лексема тело и пут, 'Cloak' and 'Wholeness' – Iconicity of the Lexemes 'Telo' and 'Put'", pages = "75-90", volume = "61", number = "1", doi = "10.2298/GEI1301075B", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8232" }
Башић, И.. (2013). 'Омотач' и 'Целина' – Иконичност лексема тело и пут. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 61(1), 75-90. https://doi.org/10.2298/GEI1301075B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8232
Башић И. 'Омотач' и 'Целина' – Иконичност лексема тело и пут. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2013;61(1):75-90. doi:10.2298/GEI1301075B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8232 .
Башић, Ивана, "'Омотач' и 'Целина' – Иконичност лексема тело и пут" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 61, no. 1 (2013):75-90, https://doi.org/10.2298/GEI1301075B ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8232 .