Недеља – празник или радни дан
Sunday – Holiday or Workday
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се кроз разматрање
недеље прати однос друштва и
појединца према недељи као
специфичном дану у седмичном
временском циклусу. Недељни дан
представља временску спону
(„прелазно време“) између две
седмице – одлазеће и долазеће. Кроз
осврт на недељу у садашњим условима и упоређивањем са ранијим
подацима предочавају се промене у друштвеном вредновању недељне
стварности.
The paper tackles the relationship of
society and individuals towards Sundays as
specific days in the week cycle. As in the past, so
also today, Sunday is the day which connects two
work-periods and represents “transitional time”
that binds them. The framework for the
deliberation of the topic is the social evaluation of
time – the loss of old habits (inherited from the past) and the adoption of new rules of
everyday life.
Up until a couple of decades ago in our country Sundays were treated as
holidays and days of rest. The content of Sundays in present-day conditions has been
greatly reduced as compared to the time when traditional culture was the norm. Traces
of the notion that Sunday is a holiday can still be found today.
Keywords:
недеља / празнични дан / радни дан / традиционална култура / савремена култура / Србија / sunday / holiday / workday / traditional culture / contemporary culture / SerbiaSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2013, 61, 1, 161-172Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/387/326https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8227
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Ивановић-Баришић, Милина PY - 2013 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/387/326 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8227 AB - У раду се кроз разматрање недеље прати однос друштва и појединца према недељи као специфичном дану у седмичном временском циклусу. Недељни дан представља временску спону („прелазно време“) између две седмице – одлазеће и долазеће. Кроз осврт на недељу у садашњим условима и упоређивањем са ранијим подацима предочавају се промене у друштвеном вредновању недељне стварности. AB - The paper tackles the relationship of society and individuals towards Sundays as specific days in the week cycle. As in the past, so also today, Sunday is the day which connects two work-periods and represents “transitional time” that binds them. The framework for the deliberation of the topic is the social evaluation of time – the loss of old habits (inherited from the past) and the adoption of new rules of everyday life. Up until a couple of decades ago in our country Sundays were treated as holidays and days of rest. The content of Sundays in present-day conditions has been greatly reduced as compared to the time when traditional culture was the norm. Traces of the notion that Sunday is a holiday can still be found today. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Недеља – празник или радни дан T1 - Sunday – Holiday or Workday SP - 161 EP - 172 VL - 61 IS - 1 DO - 10.2298/GEI1301161I UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8227 ER -
@article{ author = "Ивановић-Баришић, Милина", year = "2013", abstract = "У раду се кроз разматрање недеље прати однос друштва и појединца према недељи као специфичном дану у седмичном временском циклусу. Недељни дан представља временску спону („прелазно време“) између две седмице – одлазеће и долазеће. Кроз осврт на недељу у садашњим условима и упоређивањем са ранијим подацима предочавају се промене у друштвеном вредновању недељне стварности., The paper tackles the relationship of society and individuals towards Sundays as specific days in the week cycle. As in the past, so also today, Sunday is the day which connects two work-periods and represents “transitional time” that binds them. The framework for the deliberation of the topic is the social evaluation of time – the loss of old habits (inherited from the past) and the adoption of new rules of everyday life. Up until a couple of decades ago in our country Sundays were treated as holidays and days of rest. The content of Sundays in present-day conditions has been greatly reduced as compared to the time when traditional culture was the norm. Traces of the notion that Sunday is a holiday can still be found today.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Недеља – празник или радни дан, Sunday – Holiday or Workday", pages = "161-172", volume = "61", number = "1", doi = "10.2298/GEI1301161I", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8227" }
Ивановић-Баришић, М.. (2013). Недеља – празник или радни дан. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 61(1), 161-172. https://doi.org/10.2298/GEI1301161I https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8227
Ивановић-Баришић М. Недеља – празник или радни дан. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2013;61(1):161-172. doi:10.2298/GEI1301161I https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8227 .
Ивановић-Баришић, Милина, "Недеља – празник или радни дан" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 61, no. 1 (2013):161-172, https://doi.org/10.2298/GEI1301161I ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8227 .