Приказ основних података о документу

‘Mile Versus Transition’: Social Changes and Clashes of Values through the Prism of a Television Show

dc.contributorЂорђевић-Црнобрња, Јадранка
dc.creatorТрифуновић, Весна
dc.creatorДиковић, Јована
dc.date.accessioned2020-04-21T11:39:29Z
dc.date.available2020-04-21T11:39:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0350-0861 (print)
dc.identifier.issn2334-8259 (online)
dc.identifier.urihttp://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/313/254
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/8217
dc.description.abstractУ овом раду полазимо од констатације да постсоцијалистичка трансформација не подразумева само политичке и економске промене које погађају одређено друштво у овом процесу, већ да са собом носи и низ нових социјалних феномена, које дато друштво интерпретира на одговарајући начин. Такве нове појаве се често препознају и на посебан начин обрађују у творевинама популарне културе које су намењене и обраћају се широкој популацији. Имајући то у виду, одлучиле смо да испитамо начине на које су нове друштвене појаве нашле одраз у једној специфичној домаћој серији, која се показала посебно популарном у друштву србије током почетне фазе тзв. друге транзиције.sr
dc.description.abstractThe basis of this paper is the idea that post-socialist transformation doesn’t only entail political and economic changes which affect a society going through this process, but also carries with it a slew of new social phenomena which the given society interprets in a suitable way. Such new phenomena are often recognized in bits of popular culture which speak to the populace at large. Keeping this in mind, we decided to test the ways in which new social phenomena reflected in a specific Serbian television show which was popular in Serbia during the beginning of the so-called second transition. The show in question is “Mile vs. transition”, which represents a completely new form within the Serbian context, and which parodies a wide array of changed political and social relationships and values which are markers of the transition process. This television show became very popular with Serbian audiences, and it is our belief that the popularity is due to the success of this type of representation and the possibility of making fun of the system-in-the-making. On the other hand, the specificities of this particular show provided a special platform for negotiating meaning and the basic message between the creators and the consumers. In accordance with this, we have decided to focus on this aspect of the series in this study – the difference between the basic intentions of the authors and the ways in which the audience actually received the character of Mile and his relationship to the transition process.en
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASAsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177026/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceГласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
dc.subjectТВ серијеsr
dc.subjectтранзицијаsr
dc.subjectпопуларна култураsr
dc.subjectмедијиsr
dc.subjectTV showssr
dc.subjecttransitionsr
dc.subjectpopular culturesr
dc.subjectmediasr
dc.title‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серијеsr
dc.title‘Mile Versus Transition’: Social Changes and Clashes of Values through the Prism of a Television Showen
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.rights.holderЕтнографски институт САНУsr
dc.citation.spage141
dc.citation.epage153
dc.citation.volume62
dc.citation.issue2
dc.identifier.doi10.2298/GEI1402141T
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/31560/bitstream_31560.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8217


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу