‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серије
‘Mile Versus Transition’: Social Changes and Clashes of Values through the Prism of a Television Show
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У овом раду полазимо од констатације да постсоцијалистичка трансформација не подразумева само политичке и економске промене које погађају одређено друштво у овом процесу, већ да са собом носи и низ нових социјалних феномена, које дато друштво интерпретира на одговарајући начин. Такве нове појаве се често препознају и на посебан начин обрађују у творевинама популарне културе које су намењене и обраћају се широкој популацији. Имајући то у виду, одлучиле смо да испитамо начине на које су нове друштвене појаве нашле одраз у једној специфичној домаћој серији, која се показала посебно популарном у друштву србије током почетне фазе тзв. друге транзиције.
The basis of this paper is the idea that post-socialist
transformation doesn’t only entail political and economic
changes which affect a society going through this process,
but also carries with it a slew of new social phenomena
which the given society interprets in a suitable way. Such
new phenomena are often recognized in bits of popular
culture which speak to the populace at large. Keeping this
in mind, we decided to test the ways in which new social
phenomena reflected in a specific Serbian television
show which was popular in Serbia during the beginning
of the so-called second transition. The show in question
is “Mile vs. transition”, which represents a completely new form within the Serbian
context, and which parodies a wide array of changed political and social relationships
and values which are markers of the transition process. This television show became
very popular with Serbian audiences, and it is our belief that the popularity is due
to the success of this ...type of representation and the possibility of making fun of the
system-in-the-making. On the other hand, the specificities of this particular show
provided a special platform for negotiating meaning and the basic message between
the creators and the consumers. In accordance with this, we have decided to focus on
this aspect of the series in this study – the difference between the basic intentions of
the authors and the ways in which the audience actually received the character of Mile
and his relationship to the transition process.
Keywords:
ТВ серије / транзиција / популарна култура / медији / TV shows / transition / popular culture / mediaSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2014, 62, 2, 141-153Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
- Cultural heritage and identity (RS-177026)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/313/254https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8217
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Трифуновић, Весна AU - Диковић, Јована PY - 2014 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/313/254 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8217 AB - У овом раду полазимо од констатације да постсоцијалистичка трансформација не подразумева само политичке и економске промене које погађају одређено друштво у овом процесу, већ да са собом носи и низ нових социјалних феномена, које дато друштво интерпретира на одговарајући начин. Такве нове појаве се често препознају и на посебан начин обрађују у творевинама популарне културе које су намењене и обраћају се широкој популацији. Имајући то у виду, одлучиле смо да испитамо начине на које су нове друштвене појаве нашле одраз у једној специфичној домаћој серији, која се показала посебно популарном у друштву србије током почетне фазе тзв. друге транзиције. AB - The basis of this paper is the idea that post-socialist transformation doesn’t only entail political and economic changes which affect a society going through this process, but also carries with it a slew of new social phenomena which the given society interprets in a suitable way. Such new phenomena are often recognized in bits of popular culture which speak to the populace at large. Keeping this in mind, we decided to test the ways in which new social phenomena reflected in a specific Serbian television show which was popular in Serbia during the beginning of the so-called second transition. The show in question is “Mile vs. transition”, which represents a completely new form within the Serbian context, and which parodies a wide array of changed political and social relationships and values which are markers of the transition process. This television show became very popular with Serbian audiences, and it is our belief that the popularity is due to the success of this type of representation and the possibility of making fun of the system-in-the-making. On the other hand, the specificities of this particular show provided a special platform for negotiating meaning and the basic message between the creators and the consumers. In accordance with this, we have decided to focus on this aspect of the series in this study – the difference between the basic intentions of the authors and the ways in which the audience actually received the character of Mile and his relationship to the transition process. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - ‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серије T1 - ‘Mile Versus Transition’: Social Changes and Clashes of Values through the Prism of a Television Show SP - 141 EP - 153 VL - 62 IS - 2 DO - 10.2298/GEI1402141T UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8217 ER -
@article{ author = "Трифуновић, Весна and Диковић, Јована", year = "2014", abstract = "У овом раду полазимо од констатације да постсоцијалистичка трансформација не подразумева само политичке и економске промене које погађају одређено друштво у овом процесу, већ да са собом носи и низ нових социјалних феномена, које дато друштво интерпретира на одговарајући начин. Такве нове појаве се често препознају и на посебан начин обрађују у творевинама популарне културе које су намењене и обраћају се широкој популацији. Имајући то у виду, одлучиле смо да испитамо начине на које су нове друштвене појаве нашле одраз у једној специфичној домаћој серији, која се показала посебно популарном у друштву србије током почетне фазе тзв. друге транзиције., The basis of this paper is the idea that post-socialist transformation doesn’t only entail political and economic changes which affect a society going through this process, but also carries with it a slew of new social phenomena which the given society interprets in a suitable way. Such new phenomena are often recognized in bits of popular culture which speak to the populace at large. Keeping this in mind, we decided to test the ways in which new social phenomena reflected in a specific Serbian television show which was popular in Serbia during the beginning of the so-called second transition. The show in question is “Mile vs. transition”, which represents a completely new form within the Serbian context, and which parodies a wide array of changed political and social relationships and values which are markers of the transition process. This television show became very popular with Serbian audiences, and it is our belief that the popularity is due to the success of this type of representation and the possibility of making fun of the system-in-the-making. On the other hand, the specificities of this particular show provided a special platform for negotiating meaning and the basic message between the creators and the consumers. In accordance with this, we have decided to focus on this aspect of the series in this study – the difference between the basic intentions of the authors and the ways in which the audience actually received the character of Mile and his relationship to the transition process.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серије, ‘Mile Versus Transition’: Social Changes and Clashes of Values through the Prism of a Television Show", pages = "141-153", volume = "62", number = "2", doi = "10.2298/GEI1402141T", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8217" }
Трифуновић, В.,& Диковић, Ј.. (2014). ‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серије. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 62(2), 141-153. https://doi.org/10.2298/GEI1402141T https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8217
Трифуновић В, Диковић Ј. ‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серије. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2014;62(2):141-153. doi:10.2298/GEI1402141T https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8217 .
Трифуновић, Весна, Диковић, Јована, "‘Миле против транзиције’: друштвене промене и сукоби вредносних оријентација кроз призму једне телевизијске серије" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 62, no. 2 (2014):141-153, https://doi.org/10.2298/GEI1402141T ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8217 .