За сликарским потезом: границе женског тела на ‘Акту’ (1956/1957) Зоре Петровић
In Search of a Painter’s Stroke. Female Body Boundaries in Zora Petrovic’s Painting ‘Acts’ (1956/1957)
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Рад испитује третман женског тела на Акту
(1956/57) Зоре Петровић, који је обележен
поигравањем са социјалним конструкцијама тела
и рода и померањем границе тела, при чему оно
постаје носилац субјективитета и тачка на којој се
преламају и преплићу лични и полни идетнитет,
културни и друштвени стереотипи, те односи моћи и
доминације. Ова слика стога представља својеврсно
уметничко преиспитивање позиције женског
тела у патријархалном поретку, са елементима
фантазматских пројекција у трагању за сопственим
женским и уметничким идентитетом, али и интуитивни
сликарски наговештај потоњих феминистичких
теорија и њихово истовремено проблематизовање.
The treatment of female body in the paintings
of Zora Petrovic anticipate the feminist theories that
originated during the 70’s and 80’s of the 20th century,
which suggested androcentrism and absence of the
female perspective and the necessity of re-evaluation on
the concept of body. Through the expression of female
body, in the traditional painter’s act, Zora Petrovic
flirts with the social constructions of body and gender,
intuitively pushing the boundaries towards the spiritual
realm while treating body not only as an physical object
but also as the bearer of the subjectivism and the point
where personal and sexual identity, cultural and social
stereotypes and relations between power and domination
interconnect.
Keywords:
акт / концепти тела / родни идентитети / ужитак гледања / моћ и сексуалност / act / concepts of body / gender identity / pleasure in seeing / sexuality and power / Zora PetrovićSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2014, 62, 2, 155-169Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/314/255https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8216
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Јовичић, Петрија AU - Башић, Ивана PY - 2014 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/314/255 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8216 AB - Рад испитује третман женског тела на Акту (1956/57) Зоре Петровић, који је обележен поигравањем са социјалним конструкцијама тела и рода и померањем границе тела, при чему оно постаје носилац субјективитета и тачка на којој се преламају и преплићу лични и полни идетнитет, културни и друштвени стереотипи, те односи моћи и доминације. Ова слика стога представља својеврсно уметничко преиспитивање позиције женског тела у патријархалном поретку, са елементима фантазматских пројекција у трагању за сопственим женским и уметничким идентитетом, али и интуитивни сликарски наговештај потоњих феминистичких теорија и њихово истовремено проблематизовање. AB - The treatment of female body in the paintings of Zora Petrovic anticipate the feminist theories that originated during the 70’s and 80’s of the 20th century, which suggested androcentrism and absence of the female perspective and the necessity of re-evaluation on the concept of body. Through the expression of female body, in the traditional painter’s act, Zora Petrovic flirts with the social constructions of body and gender, intuitively pushing the boundaries towards the spiritual realm while treating body not only as an physical object but also as the bearer of the subjectivism and the point where personal and sexual identity, cultural and social stereotypes and relations between power and domination interconnect. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - За сликарским потезом: границе женског тела на ‘Акту’ (1956/1957) Зоре Петровић T1 - In Search of a Painter’s Stroke. Female Body Boundaries in Zora Petrovic’s Painting ‘Acts’ (1956/1957) SP - 155 EP - 169 VL - 62 IS - 2 DO - 10.2298/GEI1402155J UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8216 ER -
@article{ author = "Јовичић, Петрија and Башић, Ивана", year = "2014", abstract = "Рад испитује третман женског тела на Акту (1956/57) Зоре Петровић, који је обележен поигравањем са социјалним конструкцијама тела и рода и померањем границе тела, при чему оно постаје носилац субјективитета и тачка на којој се преламају и преплићу лични и полни идетнитет, културни и друштвени стереотипи, те односи моћи и доминације. Ова слика стога представља својеврсно уметничко преиспитивање позиције женског тела у патријархалном поретку, са елементима фантазматских пројекција у трагању за сопственим женским и уметничким идентитетом, али и интуитивни сликарски наговештај потоњих феминистичких теорија и њихово истовремено проблематизовање., The treatment of female body in the paintings of Zora Petrovic anticipate the feminist theories that originated during the 70’s and 80’s of the 20th century, which suggested androcentrism and absence of the female perspective and the necessity of re-evaluation on the concept of body. Through the expression of female body, in the traditional painter’s act, Zora Petrovic flirts with the social constructions of body and gender, intuitively pushing the boundaries towards the spiritual realm while treating body not only as an physical object but also as the bearer of the subjectivism and the point where personal and sexual identity, cultural and social stereotypes and relations between power and domination interconnect.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "За сликарским потезом: границе женског тела на ‘Акту’ (1956/1957) Зоре Петровић, In Search of a Painter’s Stroke. Female Body Boundaries in Zora Petrovic’s Painting ‘Acts’ (1956/1957)", pages = "155-169", volume = "62", number = "2", doi = "10.2298/GEI1402155J", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8216" }
Јовичић, П.,& Башић, И.. (2014). За сликарским потезом: границе женског тела на ‘Акту’ (1956/1957) Зоре Петровић. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 62(2), 155-169. https://doi.org/10.2298/GEI1402155J https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8216
Јовичић П, Башић И. За сликарским потезом: границе женског тела на ‘Акту’ (1956/1957) Зоре Петровић. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2014;62(2):155-169. doi:10.2298/GEI1402155J https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8216 .
Јовичић, Петрија, Башић, Ивана, "За сликарским потезом: границе женског тела на ‘Акту’ (1956/1957) Зоре Петровић" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 62, no. 2 (2014):155-169, https://doi.org/10.2298/GEI1402155J ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8216 .