‘Општа места сећања’ у оквиру личног сећања – на примеру свадбе у Гори
‘Commonplaces of memory’ in personal memories – the example of weddings in Gora
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
у тексту настојим да утврдим који садржаји су
присутни у сећању појединаца на њихове свадбе.
сагледавајући лично сећање појединаца на
свадбу, настојим да одговорим на питање утицаја
колективних оквира памћења на формирање
„општих места сећања“ у оквиру личног сећања. у
том конткесту разматрам питање односа између
индивидуалног и колективног памћења и сећања.
у тексту покажем да горанска свадба представља
друштвену праксу код које не постоји само утицај
колективног на лично памћење и сећање, већ се
јасно уочава и реверзибилни утицај. индивидуално
сећање, због тога што је организовано у складу
са одређеним колективним оквиром памћења,
омогућује да се тај оквир репродукује и да траје.
„општа места сећања“ у оквиру личног сећања
настају под утицајем колективног оквира памћења, с
тим да селекција садржаја који ће се интензивније
упамтити у односу на остале, као и то у којој мери
ће меморисано остати ближе колективном моделу,
зависи од појединчевог личног (субјективног) и...збора.
Members of the Gorani community with whom I
have spoken talked about the Gorani wedding ritual as a
marker of the Gorani ethnic community. In other words,
they did not present it only as an important event in their
own lives, but also as an event which is meaningful for
the whole community. I have assumed that if an event
is of special significance then the memory of it must
occupy a special place in individual memory. This
encouraged me to analyze personal memories of Gorani
weddings in this paper.
In the paper I will show which elements contribute
to the maintaining of certain contents in individual
memory and how commonplaces of memory are made
within individual memory. At the same time, I will
attempt to answer the question of the influence of
collective frameworks of remembering in the formation of these commonplaces. In
this context I consider the question of the relationship between the individual and
collective memory and rememberance.
Furthermore, in the pape...r I will show that commonplaces of memory within
personal memory are formed under the influence of collective memory, and that the
selection of events which will be remembered more intensively that others, as well
as the measure in which the retained memories will be near to the collective model
depends on the individual’s personal (subjective) choice. It is evident that the Gorani
wedding represents a social practice which is not comprised only of the influence of
the collective on the individual memory and remembrance, but that the reverse is also
plainly visible. Individual memory, because it is organized in accordance to a certain
collective frame of reference enables that frame to last and reproduce.
Keywords:
лично (индивидуално) сећање и памћење / колективна меморија / „општа места сећања“ / горанска свадба / personal (individual) memory and remembrance / collective memory / commonplaces of memory / Gora / Gorani weddingSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2014, 62, 1, 261-274Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
Note:
- Тема броја: Истраживање миграција (ур. Јадранка Ђорђевић Црнобрња) / Topic of the Issue: Migration Research (ed. Jadranka Đorđević Crnobrnja)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/343/284https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8069
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Ђорђевић Црнобрња, Јадранка PY - 2014 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/343/284 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8069 AB - у тексту настојим да утврдим који садржаји су присутни у сећању појединаца на њихове свадбе. сагледавајући лично сећање појединаца на свадбу, настојим да одговорим на питање утицаја колективних оквира памћења на формирање „општих места сећања“ у оквиру личног сећања. у том конткесту разматрам питање односа између индивидуалног и колективног памћења и сећања. у тексту покажем да горанска свадба представља друштвену праксу код које не постоји само утицај колективног на лично памћење и сећање, већ се јасно уочава и реверзибилни утицај. индивидуално сећање, због тога што је организовано у складу са одређеним колективним оквиром памћења, омогућује да се тај оквир репродукује и да траје. „општа места сећања“ у оквиру личног сећања настају под утицајем колективног оквира памћења, с тим да селекција садржаја који ће се интензивније упамтити у односу на остале, као и то у којој мери ће меморисано остати ближе колективном моделу, зависи од појединчевог личног (субјективног) избора. AB - Members of the Gorani community with whom I have spoken talked about the Gorani wedding ritual as a marker of the Gorani ethnic community. In other words, they did not present it only as an important event in their own lives, but also as an event which is meaningful for the whole community. I have assumed that if an event is of special significance then the memory of it must occupy a special place in individual memory. This encouraged me to analyze personal memories of Gorani weddings in this paper. In the paper I will show which elements contribute to the maintaining of certain contents in individual memory and how commonplaces of memory are made within individual memory. At the same time, I will attempt to answer the question of the influence of collective frameworks of remembering in the formation of these commonplaces. In this context I consider the question of the relationship between the individual and collective memory and rememberance. Furthermore, in the paper I will show that commonplaces of memory within personal memory are formed under the influence of collective memory, and that the selection of events which will be remembered more intensively that others, as well as the measure in which the retained memories will be near to the collective model depends on the individual’s personal (subjective) choice. It is evident that the Gorani wedding represents a social practice which is not comprised only of the influence of the collective on the individual memory and remembrance, but that the reverse is also plainly visible. Individual memory, because it is organized in accordance to a certain collective frame of reference enables that frame to last and reproduce. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - ‘Општа места сећања’ у оквиру личног сећања – на примеру свадбе у Гори T1 - ‘Commonplaces of memory’ in personal memories – the example of weddings in Gora SP - 261 EP - 274 VL - 62 IS - 1 DO - 10.2298/GEI1401259D UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8069 ER -
@article{ author = "Ђорђевић Црнобрња, Јадранка", year = "2014", abstract = "у тексту настојим да утврдим који садржаји су присутни у сећању појединаца на њихове свадбе. сагледавајући лично сећање појединаца на свадбу, настојим да одговорим на питање утицаја колективних оквира памћења на формирање „општих места сећања“ у оквиру личног сећања. у том конткесту разматрам питање односа између индивидуалног и колективног памћења и сећања. у тексту покажем да горанска свадба представља друштвену праксу код које не постоји само утицај колективног на лично памћење и сећање, већ се јасно уочава и реверзибилни утицај. индивидуално сећање, због тога што је организовано у складу са одређеним колективним оквиром памћења, омогућује да се тај оквир репродукује и да траје. „општа места сећања“ у оквиру личног сећања настају под утицајем колективног оквира памћења, с тим да селекција садржаја који ће се интензивније упамтити у односу на остале, као и то у којој мери ће меморисано остати ближе колективном моделу, зависи од појединчевог личног (субјективног) избора., Members of the Gorani community with whom I have spoken talked about the Gorani wedding ritual as a marker of the Gorani ethnic community. In other words, they did not present it only as an important event in their own lives, but also as an event which is meaningful for the whole community. I have assumed that if an event is of special significance then the memory of it must occupy a special place in individual memory. This encouraged me to analyze personal memories of Gorani weddings in this paper. In the paper I will show which elements contribute to the maintaining of certain contents in individual memory and how commonplaces of memory are made within individual memory. At the same time, I will attempt to answer the question of the influence of collective frameworks of remembering in the formation of these commonplaces. In this context I consider the question of the relationship between the individual and collective memory and rememberance. Furthermore, in the paper I will show that commonplaces of memory within personal memory are formed under the influence of collective memory, and that the selection of events which will be remembered more intensively that others, as well as the measure in which the retained memories will be near to the collective model depends on the individual’s personal (subjective) choice. It is evident that the Gorani wedding represents a social practice which is not comprised only of the influence of the collective on the individual memory and remembrance, but that the reverse is also plainly visible. Individual memory, because it is organized in accordance to a certain collective frame of reference enables that frame to last and reproduce.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "‘Општа места сећања’ у оквиру личног сећања – на примеру свадбе у Гори, ‘Commonplaces of memory’ in personal memories – the example of weddings in Gora", pages = "261-274", volume = "62", number = "1", doi = "10.2298/GEI1401259D", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8069" }
Ђорђевић Црнобрња, Ј.. (2014). ‘Општа места сећања’ у оквиру личног сећања – на примеру свадбе у Гори. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 62(1), 261-274. https://doi.org/10.2298/GEI1401259D https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8069
Ђорђевић Црнобрња Ј. ‘Општа места сећања’ у оквиру личног сећања – на примеру свадбе у Гори. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2014;62(1):261-274. doi:10.2298/GEI1401259D https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8069 .
Ђорђевић Црнобрња, Јадранка, "‘Општа места сећања’ у оквиру личног сећања – на примеру свадбе у Гори" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 62, no. 1 (2014):261-274, https://doi.org/10.2298/GEI1401259D ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8069 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Gorani Wedding Ritual – Between Individual and Collective Memory
Đorđević Crnobrnja, Jadranka (Skopje : MI-AN, 2014) -
Позносредњовековни култови светих на територији централног Балкана / Late medieval cults of saints in the Central Balkans
Васиљевић, Марија М. (Универзитет у Београду, Филозофски факултет, 2019) -
Реконструкција сећања, конструкција памћења : Кућа цвећа и Музеј историје Југославије / Reconstruction of Reminiscence, Construction of Memory : Tito’s Memorial House and Historical Museum of Yugoslavia
Стевановић, Лада (Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA, 2009)