Свакодневно одевање Горанки у Београду – између традицијских и савремених културних пракси
Everyday Clothing of the Goranci Females in Belgrade – Between Traditional and Modern Cultural Practices
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У тексту се сагледавају и разматрају промене у примени
одређених одевних пракси и њихов утицај на појаву
конфликата са собом и другима. У том контексту се
анализирају поједине конфликтне ситуације са којима су
се Горанке суочавале у Београду услед промена које су
наступале у њиховом одевању у другој половини 20. и
првој деценији 21. века. Акценат се ставља на промене
које су инициране спољним факторима – законским
прописима, миграцијама и модним трендом. Прихватити
новине у одевању није било увек једноставно и лако,
поготово ако су оне подразумевале елиминацију оних
одевних предмета којима се придавао одређен симболички
значај у оквиру горанске заједнице и женске субкултуре.
Увођење промена је утицало на то да жене буду на
известан начин у сукобу саме са собом и да осећају
нелагодност због бојазни да би (не)прихватање новина
могло да изазове конфликте са појединим члановима
породице, као и са рођацима. Осим тога, промене у
одевању имплицирају и иницирају промене и у о...сталим
сферама живота, а пре свега у сфери
(само)идентификације, која се одвија на више нивоа
истовремено (лични, колективни) и обухвата родни,
религијски, етнички, као и остале идентитете.
The paper presents and discusses changes in
certain dress and clothing practices and their effects on
conflict within oneself and others. In this context, the
paper analyzes certain conflict situations faced by the
Goranci females in Belgrade. This conflict was brought
about by the changes that have occurred in the females
clothing during the second half of 20 th and the first decade of 21 st century.
The focus is placed on changes that were initiated by external factors - legislation, migration and fashion trends. Accepting novelties in dress and clothing was
not always simple and easy, especially if they implied the elimination of those garments implying a certain symbolic significance within the Goranci community and
female subculture.
Besides, changes in clothing imply and initiate changes in other spheres of
life, especially in the sphere of (self) identification, on several levels at the same
time (gender, religious, ethnic, etc.). The initiation of the clothing chang...es impacted
the women in such a way to become somewhat at odds with themselves, to feel discomfort because of the fear that the (non) acceptance of the novelty could cause
conflicts with some family members and relatives.
A reconciliation with oneself and others imply that a women accepts a new
way of dressing, but also the rest of whatever this may imply. Such reconciliation -
assessed in this way - is not an end in itself. It is a process that involves several aspects simultaneously, and clothing is just one among them. In addition, a reconciliation on a personal level does not imply in itself reconciliation with others, and vice
versa. Conflicts due to clothing do not represent an exception in this respect, but
proved to be indicative for understanding complex socio-cultural processes such as
reconciliation.
Keywords:
свакодневно одевање / жена / конфликт / помирење / Гора / Београд / everyday clothing / women / reconciliation / Gora / BelgradeSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2015, 63, 2, 303-316Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
Note:
- Тема броја – Конфликт и помирење на Балкану (ур. Александар Крел) / Topic of the Issue - Conflict and Reconciliation in the Balkans (ed. Aleksandar Krel)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/248/194https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7927
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Ђорђевић Црнобрња, Јадранка PY - 2015 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/248/194 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7927 AB - У тексту се сагледавају и разматрају промене у примени одређених одевних пракси и њихов утицај на појаву конфликата са собом и другима. У том контексту се анализирају поједине конфликтне ситуације са којима су се Горанке суочавале у Београду услед промена које су наступале у њиховом одевању у другој половини 20. и првој деценији 21. века. Акценат се ставља на промене које су инициране спољним факторима – законским прописима, миграцијама и модним трендом. Прихватити новине у одевању није било увек једноставно и лако, поготово ако су оне подразумевале елиминацију оних одевних предмета којима се придавао одређен симболички значај у оквиру горанске заједнице и женске субкултуре. Увођење промена је утицало на то да жене буду на известан начин у сукобу саме са собом и да осећају нелагодност због бојазни да би (не)прихватање новина могло да изазове конфликте са појединим члановима породице, као и са рођацима. Осим тога, промене у одевању имплицирају и иницирају промене и у осталим сферама живота, а пре свега у сфери (само)идентификације, која се одвија на више нивоа истовремено (лични, колективни) и обухвата родни, религијски, етнички, као и остале идентитете. AB - The paper presents and discusses changes in certain dress and clothing practices and their effects on conflict within oneself and others. In this context, the paper analyzes certain conflict situations faced by the Goranci females in Belgrade. This conflict was brought about by the changes that have occurred in the females clothing during the second half of 20 th and the first decade of 21 st century. The focus is placed on changes that were initiated by external factors - legislation, migration and fashion trends. Accepting novelties in dress and clothing was not always simple and easy, especially if they implied the elimination of those garments implying a certain symbolic significance within the Goranci community and female subculture. Besides, changes in clothing imply and initiate changes in other spheres of life, especially in the sphere of (self) identification, on several levels at the same time (gender, religious, ethnic, etc.). The initiation of the clothing changes impacted the women in such a way to become somewhat at odds with themselves, to feel discomfort because of the fear that the (non) acceptance of the novelty could cause conflicts with some family members and relatives. A reconciliation with oneself and others imply that a women accepts a new way of dressing, but also the rest of whatever this may imply. Such reconciliation - assessed in this way - is not an end in itself. It is a process that involves several aspects simultaneously, and clothing is just one among them. In addition, a reconciliation on a personal level does not imply in itself reconciliation with others, and vice versa. Conflicts due to clothing do not represent an exception in this respect, but proved to be indicative for understanding complex socio-cultural processes such as reconciliation. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Свакодневно одевање Горанки у Београду – између традицијских и савремених културних пракси T1 - Everyday Clothing of the Goranci Females in Belgrade – Between Traditional and Modern Cultural Practices SP - 303 EP - 316 VL - 63 IS - 2 DO - 10.2298/GEI1502303D UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7927 ER -
@article{ author = "Ђорђевић Црнобрња, Јадранка", year = "2015", abstract = "У тексту се сагледавају и разматрају промене у примени одређених одевних пракси и њихов утицај на појаву конфликата са собом и другима. У том контексту се анализирају поједине конфликтне ситуације са којима су се Горанке суочавале у Београду услед промена које су наступале у њиховом одевању у другој половини 20. и првој деценији 21. века. Акценат се ставља на промене које су инициране спољним факторима – законским прописима, миграцијама и модним трендом. Прихватити новине у одевању није било увек једноставно и лако, поготово ако су оне подразумевале елиминацију оних одевних предмета којима се придавао одређен симболички значај у оквиру горанске заједнице и женске субкултуре. Увођење промена је утицало на то да жене буду на известан начин у сукобу саме са собом и да осећају нелагодност због бојазни да би (не)прихватање новина могло да изазове конфликте са појединим члановима породице, као и са рођацима. Осим тога, промене у одевању имплицирају и иницирају промене и у осталим сферама живота, а пре свега у сфери (само)идентификације, која се одвија на више нивоа истовремено (лични, колективни) и обухвата родни, религијски, етнички, као и остале идентитете., The paper presents and discusses changes in certain dress and clothing practices and their effects on conflict within oneself and others. In this context, the paper analyzes certain conflict situations faced by the Goranci females in Belgrade. This conflict was brought about by the changes that have occurred in the females clothing during the second half of 20 th and the first decade of 21 st century. The focus is placed on changes that were initiated by external factors - legislation, migration and fashion trends. Accepting novelties in dress and clothing was not always simple and easy, especially if they implied the elimination of those garments implying a certain symbolic significance within the Goranci community and female subculture. Besides, changes in clothing imply and initiate changes in other spheres of life, especially in the sphere of (self) identification, on several levels at the same time (gender, religious, ethnic, etc.). The initiation of the clothing changes impacted the women in such a way to become somewhat at odds with themselves, to feel discomfort because of the fear that the (non) acceptance of the novelty could cause conflicts with some family members and relatives. A reconciliation with oneself and others imply that a women accepts a new way of dressing, but also the rest of whatever this may imply. Such reconciliation - assessed in this way - is not an end in itself. It is a process that involves several aspects simultaneously, and clothing is just one among them. In addition, a reconciliation on a personal level does not imply in itself reconciliation with others, and vice versa. Conflicts due to clothing do not represent an exception in this respect, but proved to be indicative for understanding complex socio-cultural processes such as reconciliation.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Свакодневно одевање Горанки у Београду – између традицијских и савремених културних пракси, Everyday Clothing of the Goranci Females in Belgrade – Between Traditional and Modern Cultural Practices", pages = "303-316", volume = "63", number = "2", doi = "10.2298/GEI1502303D", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7927" }
Ђорђевић Црнобрња, Ј.. (2015). Свакодневно одевање Горанки у Београду – између традицијских и савремених културних пракси. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 63(2), 303-316. https://doi.org/10.2298/GEI1502303D https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7927
Ђорђевић Црнобрња Ј. Свакодневно одевање Горанки у Београду – између традицијских и савремених културних пракси. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2015;63(2):303-316. doi:10.2298/GEI1502303D https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7927 .
Ђорђевић Црнобрња, Јадранка, "Свакодневно одевање Горанки у Београду – између традицијских и савремених културних пракси" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 63, no. 2 (2015):303-316, https://doi.org/10.2298/GEI1502303D ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7927 .