Верски и световни модели моћи остварени кроз погребни ритуал: aнтичке парадигме
Religious and Secular Models of Power Achieved through Funeral Ritual: Ancient Paradigms
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом раду ме занима на који начин и зашто су атинска држава, а од византијског
периода и црква, настојале да преузму контролу над погребним ритуалом. Како, због
чега и под којим околностима је пагански ритуал из приватног прелазио у домен
јавног? Како су се распоређивале улоге у ритуалу? На који начин су елементи
паганског ритуала интегрисани у хришћански погребни обред и како се одвијала игра
моћи у сфери смрти између паганства и хришћанства? Који друштвени потенцијал је
учинио погреб толико значајним да су се држава и црква бориле за надлежност над
њим, настојећи да га отргну из приватне сфере?
This paper researches why and in which way Athenian polis, and since Byzantine era also
the Church, made efforts to take over the control over funeral rite. How, why and under
which circumstances pagan ritual moved from private to public sphere? How were the roles
in the ritual distributed? In which way the elements of pagan rite were integrated in Christian
funeral and what was the power-game between Pagans and Christians? Which social
potential made funeral so important that the state and the Church were fighting for gaining
power over it?
Кључне речи:
смрт / ритуал / држава / црква / моћ / death / ritual / state / church / powerИзвор:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2016, 64, 2, 375-387Издавач:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Пројекти:
- Културно наслеђе и идентитет (RS-177026)
Напомена:
- Тема броја – Фудбал у антропологији и другим хуманистичким наукама (ур. Иван Ђорђевић) / Topic of the Issue – Football in Anthropology and Other Humanities (ed. Ivan Đorđević)