DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Role of Amateur Theatre ’King David’ in the Preservation of Jewish Culture and Tradition

Улога аматерског позоришта 'Краљ Давид' у очувању јеврејске културе и традиције

Thumbnail
2017
bitstream_30035.pdf (6.586Mb)
Authors
Blagojević, Gordana
Contributors
Поспишилова, Јана
Стефановић-Бановић, Милеса
Article (Published version)
,
Етнографски институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
This work focuses on the role of the amateur theatre King David, founded in 1986 with the Jewish community of Belgrade, in the preservation of Jewish cultural heritage and establishing of intercultural dialogue primarily on the microlevel of a neighbourhood, but also within a wider community framework. 1 Over the last thirty yeras the theatre has been devotedly run by one person, Mirijam Salom, who also writes play scipts, makes song arrangements and directs plays. Members of the theatre group are mostly primary and secondary school children and university students. The fact that most of them are not actually of Jewish but of Serbian descent is a sort of a phenomenon. In this way, the theatre has an educational role in presenting Jewish culture primarily to the young people who actively participate in plays and consequently to their family members and the Belgrade audience. One of the aims of this research is to give some answers to questions concerning the role of the theat...re in the lives of the young people who take part in it as well as the reception of the plays with the audience.

У фокусу интересовања овог рада налази се улога аматерског позоришта Краљ Давид, основаног 1986. године при Јеврејској општини у Београду, у очувању јеврејске традиције и успостављању међукултуралног дијалога, првенствено на микролокалном нивоу суседства, али и у оквирима шире друштвене заједнице. Ово позориште током протеклих тридесет година пожртвовано води једна особа, Миријам Салом, која пише сценарије, аранжира песме и режира представе. Чланови позоришне групе су претежно деца основношколског узраста, средњошколци и студенти. Својеврсан феномен представља чињеница да већина њих нису јеврејског, већ српског порекла. Тако ово позориште има едукативну улогу о јеврејској култури првенствено међу младим људима који активно учествују у представама, а затим и шире, међу члановима њихових породица и београдском публиком. Један од циљева истраживања је да одговори на питања у вези са улогом овог позоришта у животима младих који у њему учествују, као и о рецепцији представа код г...ледалаца.

Keywords:
amateur theatre King David / Jews / Jewish community of Belgrade / cultural heritage / intercultural dialogue / аматерско позориште Краљ Давид / Јевреји / Јеврејска општина Београда / традиција / међукултурални дијалог
Source:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2017, 65, 2, 335-352
Publisher:
  • Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Projects:
  • Multiethnicity, multiculturalism, migrations - contemporary processes (RS-177027)
Note:
  • Тема броја – Улога појединаца у преношењу традиције унутар система културе (ур. Јана Поспишилова и Милеса Стефановић-Бановић) / Topic of the Issue – The Role of Personalities in Passing-Down the Tradition within the System of Culture (eds. Jana Pospíšilová and Milesa Stefanović-Banović)

DOI: 10.2298/GEI1702335B

ISSN: 0350-0861 (print); 2334-8259 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/169/126
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7660
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Blagojević, Gordana
PY  - 2017
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/169/126
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7660
AB  - This work focuses on the role of the amateur theatre King David, founded in 1986 with the
Jewish community of Belgrade, in the preservation of Jewish cultural heritage and
establishing of intercultural dialogue primarily on the microlevel of a neighbourhood, but
also within a wider community framework. 1 Over the last thirty yeras the theatre has been
devotedly run by one person, Mirijam Salom, who also writes play scipts, makes song
arrangements and directs plays. Members of the theatre group are mostly primary and
secondary school children and university students. The fact that most of them are not
actually of Jewish but of Serbian descent is a sort of a phenomenon. In this way, the theatre
has an educational role in presenting Jewish culture primarily to the young people who
actively participate in plays and consequently to their family members and the Belgrade
audience. One of the aims of this research is to give some answers to questions concerning
the role of the theatre in the lives of the young people who take part in it as well as the
reception of the plays with the audience.
AB  - У фокусу интересовања овог рада налази се улога аматерског позоришта Краљ Давид,
основаног 1986. године при Јеврејској општини у Београду, у очувању јеврејске
традиције и успостављању међукултуралног дијалога, првенствено на микролокалном
нивоу суседства, али и у оквирима шире друштвене заједнице. Ово позориште током
протеклих тридесет година пожртвовано води једна особа, Миријам Салом, која пише
сценарије, аранжира песме и режира представе. Чланови позоришне групе су
претежно деца основношколског узраста, средњошколци и студенти. Својеврсан
феномен представља чињеница да већина њих нису јеврејског, већ српског порекла.
Тако ово позориште има едукативну улогу о јеврејској култури првенствено међу
младим људима који активно учествују у представама, а затим и шире, међу
члановима њихових породица и београдском публиком. Један од циљева истраживања је да одговори на питања у вези са улогом овог позоришта у животима младих који у
њему учествују, као и о рецепцији представа код гледалаца.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - The Role of Amateur Theatre ’King David’ in the Preservation of Jewish Culture and Tradition
T1  - Улога аматерског позоришта 'Краљ Давид' у очувању јеврејске културе и традиције
SP  - 335
EP  - 352
VL  - 65
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI1702335B
ER  - 
@article{
author = "Blagojević, Gordana",
year = "2017",
url = "http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/169/126, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7660",
abstract = "This work focuses on the role of the amateur theatre King David, founded in 1986 with the
Jewish community of Belgrade, in the preservation of Jewish cultural heritage and
establishing of intercultural dialogue primarily on the microlevel of a neighbourhood, but
also within a wider community framework. 1 Over the last thirty yeras the theatre has been
devotedly run by one person, Mirijam Salom, who also writes play scipts, makes song
arrangements and directs plays. Members of the theatre group are mostly primary and
secondary school children and university students. The fact that most of them are not
actually of Jewish but of Serbian descent is a sort of a phenomenon. In this way, the theatre
has an educational role in presenting Jewish culture primarily to the young people who
actively participate in plays and consequently to their family members and the Belgrade
audience. One of the aims of this research is to give some answers to questions concerning
the role of the theatre in the lives of the young people who take part in it as well as the
reception of the plays with the audience., У фокусу интересовања овог рада налази се улога аматерског позоришта Краљ Давид,
основаног 1986. године при Јеврејској општини у Београду, у очувању јеврејске
традиције и успостављању међукултуралног дијалога, првенствено на микролокалном
нивоу суседства, али и у оквирима шире друштвене заједнице. Ово позориште током
протеклих тридесет година пожртвовано води једна особа, Миријам Салом, која пише
сценарије, аранжира песме и режира представе. Чланови позоришне групе су
претежно деца основношколског узраста, средњошколци и студенти. Својеврсан
феномен представља чињеница да већина њих нису јеврејског, већ српског порекла.
Тако ово позориште има едукативну улогу о јеврејској култури првенствено међу
младим људима који активно учествују у представама, а затим и шире, међу
члановима њихових породица и београдском публиком. Један од циљева истраживања је да одговори на питања у вези са улогом овог позоришта у животима младих који у
њему учествују, као и о рецепцији представа код гледалаца.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "The Role of Amateur Theatre ’King David’ in the Preservation of Jewish Culture and Tradition, Улога аматерског позоришта 'Краљ Давид' у очувању јеврејске културе и традиције",
pages = "335-352",
volume = "65",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI1702335B"
}
Blagojević G. The Role of Amateur Theatre ’King David’ in the Preservation of Jewish Culture and Tradition. Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2017;65(2):335-352
,& Blagojević, G. (2017). The Role of Amateur Theatre ’King David’ in the Preservation of Jewish Culture and Tradition.
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 65(2), 335-352. 
https://doi.org/10.2298/GEI1702335B
Blagojević Gordana, "The Role of Amateur Theatre ’King David’ in the Preservation of Jewish Culture and Tradition" 65, no. 2 (2017):335-352,
https://doi.org/10.2298/GEI1702335B .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB