Show simple item record

dc.creatorBlagojević, Gordana
dc.date.accessioned2020-04-05T10:16:29Z
dc.date.available2020-04-05T10:16:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-9941-9538-7-3
dc.identifier.urihttps://drive.google.com/file/d/1lps_Ybz0uLZLQ5zGUJIMJYSLrg7xlNzu/view
dc.identifier.urihttp://dais.sanu.ac.rs/123456789/7624
dc.description.abstractIn the focus of this research there is a wind instrument fujara. In 2005 it was entered as a Slovak national instrument into the UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Thus, this traditional instrument became one of the symbols of Slovak national identity. This primarily solo shepherd’s instrument has specific musical acoustic characteristics. The normal playing technique is based on overblowing the instrument and the player can use overtones to play diatonic scale. Fujara was also used for communication between shepherds on remote pastures. Musicians who played fujara together in their spare time eventually associated with each other. Lately, this instrument has got its part in polyphonic music at concerts, in arrangements for various music genres. Besides traditional Slovak shepherd’s melodies adapted for two or more fujaras, this instrument can be heard in contemporary polyphonic music art compositions, combined with other instruments (string, wind instruments, etc.) This paper deals with the issues related to the fujara fostering by the members of Slovak national minority in Serbia: its presence or absence in folk performing, local instrument builders, ways of playing, etc.en
dc.description.abstractУ фокусу интересовања овог истраживања налази се дувачки инструмент фујара. Он је као словачки народни инструмент 2005. године уписан на UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Тако је овај традиционални инструмент постао један од симбола националног идентитета Словака. Овај првенствено солистички пастирски инструмент има специфичне музичко акустичке особине, које при извођењу у појединим сегнемтима дају звучање налик двогласу. Фујара је коришћена и за комуникацију пастира на удаљеним пашњацима. У последње време у оквиру концертних активности појављују се дуети и вишечлане групе извођача на овом инструменту. У овом раду се разматрају питања у вези са неговањем фујаре код припадника словачке националне мањине у Србији: њено присуство или одсуство у народном извођаштву, локални градитељи инструмената и начини свирања, итд.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherTbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoiresr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177027/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceThe Ninth International Symposium on Traditional Polyphonysr
dc.subjectSlovak national minoritysr
dc.subjectFujarasr
dc.subjectnational identitysr
dc.subjectсловачка национална мањинаsr
dc.subjectфујараsr
dc.subjectнационални идентитетsr
dc.titleInstrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbiaen
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseARRsr
dcterms.abstractБлагојевић, Гордана; Instrument kao simbol nacionalnog identiteta: fujara kod Slovaka u Srbiji;
dc.rights.holderInternational Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire, 2019sr
dc.citation.spage488
dc.citation.epage496
dc.description.otherProceedings, 30 October - 3 November 2018 Tbilisi, Georgiasr
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/29859/bitstream_29859.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record