DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Instrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbia

Thumbnail
2019
bitstream_29859.pdf (607.0Kb)
Authors
Blagojević, Gordana
Book part (Published version)
,
International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire, 2019
Metadata
Show full item record
Abstract
In the focus of this research there is a wind instrument fujara. In 2005 it was entered as a Slovak national instrument into the UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Thus, this traditional instrument became one of the symbols of Slovak national identity. This primarily solo shepherd’s instrument has specific musical acoustic characteristics. The normal playing technique is based on overblowing the instrument and the player can use overtones to play diatonic scale. Fujara was also used for communication between shepherds on remote pastures. Musicians who played fujara together in their spare time eventually associated with each other. Lately, this instrument has got its part in polyphonic music at concerts, in arrangements for various music genres. Besides traditional Slovak shepherd’s melodies adapted for two or more fujaras, this instrument can be heard in contemporary polyphonic music art compositions, combined with other instruments (string, wi...nd instruments, etc.) This paper deals with the issues related to the fujara fostering by the members of Slovak national minority in Serbia: its presence or absence in folk performing, local instrument builders, ways of playing, etc.

У фокусу интересовања овог истраживања налази се дувачки инструмент фујара. Он је као словачки народни инструмент 2005. године уписан на UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Тако је овај традиционални инструмент постао један од симбола националног идентитета Словака. Овај првенствено солистички пастирски инструмент има специфичне музичко акустичке особине, које при извођењу у појединим сегнемтима дају звучање налик двогласу. Фујара је коришћена и за комуникацију пастира на удаљеним пашњацима. У последње време у оквиру концертних активности појављују се дуети и вишечлане групе извођача на овом инструменту. У овом раду се разматрају питања у вези са неговањем фујаре код припадника словачке националне мањине у Србији: њено присуство или одсуство у народном извођаштву, локални градитељи инструмената и начини свирања, итд.
Keywords:
Slovak national minority / Fujara / national identity / словачка национална мањина / фујара / национални идентитет
Source:
The Ninth International Symposium on Traditional Polyphony, 2019, 488-496
Publisher:
  • Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire
Projects:
  • Multiethnicity, multiculturalism, migrations - contemporary processes (RS-177027)
Note:
  • Proceedings, 30 October - 3 November 2018 Tbilisi, Georgia

ISBN: 978-9941-9538-7-3

[ Google Scholar ]
URI
https://drive.google.com/file/d/1lps_Ybz0uLZLQ5zGUJIMJYSLrg7xlNzu/view
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7624
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - CHAP
AU  - Blagojević, Gordana
PY  - 2019
UR  - https://drive.google.com/file/d/1lps_Ybz0uLZLQ5zGUJIMJYSLrg7xlNzu/view
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7624
AB  - In the focus of this research there is a wind instrument fujara. In 2005 it was entered as a Slovak national instrument into the UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Thus, this traditional instrument became one of the symbols of Slovak national identity. This primarily solo shepherd’s instrument has specific musical acoustic characteristics. The normal playing technique is based on overblowing the instrument and the player can use overtones to play diatonic scale. Fujara was also used for communication between shepherds on remote pastures. Musicians who played fujara together in their spare time eventually associated with each other. Lately, this instrument has got its part in polyphonic music at concerts, in arrangements for various music genres. Besides traditional Slovak shepherd’s melodies adapted for two or more fujaras, this instrument can be heard in contemporary polyphonic music art compositions, combined with other instruments (string, wind instruments, etc.) This paper deals with the issues related to the fujara fostering by the members of Slovak national minority in Serbia: its presence or absence in folk performing, local instrument builders, ways of playing, etc.
AB  - У фокусу интересовања овог истраживања налази се дувачки инструмент фујара. Он је као словачки народни инструмент 2005. године уписан на UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Тако је овај традиционални инструмент постао један од симбола националног идентитета Словака. Овај првенствено солистички пастирски инструмент има специфичне музичко акустичке особине, које при извођењу у појединим сегнемтима дају звучање налик двогласу. Фујара је коришћена и за комуникацију пастира на удаљеним пашњацима. У последње време у оквиру концертних активности појављују се дуети и вишечлане групе извођача на овом инструменту. У овом раду се разматрају питања у вези са неговањем фујаре код припадника словачке националне мањине у Србији: њено присуство или одсуство у народном извођаштву, локални градитељи инструмената и начини свирања, итд.
PB  - Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire
T2  - The Ninth International Symposium on Traditional Polyphony
T1  - Instrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbia
SP  - 488
EP  - 496
ER  - 
@article{
author = "Blagojević, Gordana",
year = "2019",
url = "https://drive.google.com/file/d/1lps_Ybz0uLZLQ5zGUJIMJYSLrg7xlNzu/view, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7624",
abstract = "In the focus of this research there is a wind instrument fujara. In 2005 it was entered as a Slovak national instrument into the UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Thus, this traditional instrument became one of the symbols of Slovak national identity. This primarily solo shepherd’s instrument has specific musical acoustic characteristics. The normal playing technique is based on overblowing the instrument and the player can use overtones to play diatonic scale. Fujara was also used for communication between shepherds on remote pastures. Musicians who played fujara together in their spare time eventually associated with each other. Lately, this instrument has got its part in polyphonic music at concerts, in arrangements for various music genres. Besides traditional Slovak shepherd’s melodies adapted for two or more fujaras, this instrument can be heard in contemporary polyphonic music art compositions, combined with other instruments (string, wind instruments, etc.) This paper deals with the issues related to the fujara fostering by the members of Slovak national minority in Serbia: its presence or absence in folk performing, local instrument builders, ways of playing, etc., У фокусу интересовања овог истраживања налази се дувачки инструмент фујара. Он је као словачки народни инструмент 2005. године уписан на UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Тако је овај традиционални инструмент постао један од симбола националног идентитета Словака. Овај првенствено солистички пастирски инструмент има специфичне музичко акустичке особине, које при извођењу у појединим сегнемтима дају звучање налик двогласу. Фујара је коришћена и за комуникацију пастира на удаљеним пашњацима. У последње време у оквиру концертних активности појављују се дуети и вишечлане групе извођача на овом инструменту. У овом раду се разматрају питања у вези са неговањем фујаре код припадника словачке националне мањине у Србији: њено присуство или одсуство у народном извођаштву, локални градитељи инструмената и начини свирања, итд.",
publisher = "Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire",
journal = "The Ninth International Symposium on Traditional Polyphony",
title = "Instrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbia",
pages = "488-496"
}
Blagojević G. Instrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbia. The Ninth International Symposium on Traditional Polyphony. 2019;:488-496
,& Blagojević, G. (2019). Instrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbia.
The Ninth International Symposium on Traditional PolyphonyTbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire., null, 488-496. 
Blagojević Gordana, "Instrument as a Symbol of National Identity: Fujara among Slovaks in Serbia" null (2019):488-496

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB