DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Polyphonic Sacral Singing as a Symbol of National and Religious Minority: Slovaks in Serbia

პოლიფონიური საკრალური სიმღერა, როგორც ეროვნული და რელიგიური უმცირესობის სიმბოლო: სლოვაკები სერბეთში

Thumbnail
2015
bitstream_29864.pdf (761.2Kb)
Authors
Blagojević, Gordana
Book part (Published version)
,
International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire
Metadata
Show full item record
Abstract
This research focuses on polyphonic sacral singing by the members of Slovak national minority in Serbia. Starting from the mid-18th century Slovaks migrated to the territory of the present northern Serbia in several waves. While Slovaks in Slovak Republic are mostly Roman-Catholics, their compatriots in Serbia are generally Lutheran, i.e., members of the Slovak Evangelical Church of Augsburg Confession and there are some Neo-Protestant communities. Slovaks brought part of their specific spiritual and material culture that separated them from current population. Today Slovak Protestants in Serbia represent an example of double minority – national and religious, compared to dominant Orthodoxy. This paper studies the role which polyphonic singing within Slovak Evangelical Church has in preservation of Slovak ethnical and religious identity. Actively worshiping and singing Slovak people in this region saved their language and ethnical identity. Study observes possible inter-cultural and ...musical influences as well as influence of the other neighboring ethnic groups and Serbian majority.

У фокусу интересовања овог рада налази се полифоно сакрално певање у функцији симбола националног и религијског идентитета словачке националне мањине у Србији. Словаци у Србији представљају врсту двоструке мањине. Они су национална мањина, али и религијска као припадници Словачке евангеличке цркве аугсбуршке вероисповести и то како у земљи пријема тако и у односу на своју матицу. Наиме, у Србији је православље доминантна вера, а у Републици Словачкој је римокатоличка. Управо је религијски фактор био одлучујући да преци данашњих Словака у Србији напусте Словачку. Са друге стране, сакрално певање на матерњем језику допринело је очувању њиховог етничког и религијског идентитета у новој домовини.
Keywords:
polyphonic sacral singing / Slovak national minority / Slovak Evangelical Church of Augsburg Confession / national identity / religious identity / полифоно сакрално певање / словачка национална мањина / Словачка Евангеличка црква Аугсбуршке вероисповести / национални идентитет / религијски идентитет
Source:
The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony, 2015, 40-46
Publisher:
  • Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire
Funding / projects:
  • Multiethnicity, multiculturalism, migrations - contemporary processes (RS-177027)
Note:
  • Proceedings, 22-26 September 2014, Tbilisi, Georgia. Also translation in Georgian is available from p. 33 to p. 39

ISBN: 978-9941-9399-4-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7622
URI
https://drive.google.com/file/d/1FtRq_BY9cIxHW9Smvw7PnTbu74Kb4Y8n/view
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7622
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - CHAP
AU  - Blagojević, Gordana
PY  - 2015
UR  - https://drive.google.com/file/d/1FtRq_BY9cIxHW9Smvw7PnTbu74Kb4Y8n/view
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7622
AB  - This research focuses on polyphonic sacral singing by the members of Slovak national minority in Serbia. Starting from the mid-18th century Slovaks migrated to the territory of the present northern Serbia in several waves. While Slovaks in Slovak Republic are mostly Roman-Catholics, their compatriots in Serbia are generally Lutheran, i.e., members of the Slovak Evangelical Church of Augsburg Confession and there are some Neo-Protestant communities. Slovaks brought part of their specific spiritual and material culture that separated them from current population. Today Slovak Protestants in Serbia represent an example of double minority – national and religious, compared to dominant Orthodoxy. This paper studies the role which polyphonic singing within Slovak Evangelical Church has in preservation of Slovak ethnical and religious identity.  Actively worshiping and singing Slovak people in this region saved their language and ethnical identity.  Study observes possible inter-cultural and musical influences as well as influence of the other neighboring ethnic groups and Serbian majority.
AB  - У фокусу интересовања овог рада налази се полифоно сакрално певање у функцији симбола националног и религијског идентитета словачке националне мањине у Србији. Словаци у Србији представљају врсту двоструке мањине. Они су национална мањина, али и религијска као припадници Словачке евангеличке цркве аугсбуршке вероисповести и то како у земљи пријема тако и у односу на своју матицу. Наиме, у Србији је православље доминантна вера, а у Републици Словачкој је римокатоличка. Управо је религијски фактор био одлучујући да преци данашњих Словака у Србији напусте Словачку. Са друге стране, сакрално певање на матерњем језику допринело је очувању њиховог етничког и религијског идентитета у новој домовини.
PB  - Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire
T2  - The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony
T1  - Polyphonic Sacral Singing as a Symbol of National and Religious Minority: Slovaks in Serbia
T1  - პოლიფონიური საკრალური სიმღერა, როგორც ეროვნული და რელიგიური უმცირესობის სიმბოლო: სლოვაკები სერბეთში
SP  - 40
EP  - 46
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7622
ER  - 
@inbook{
author = "Blagojević, Gordana",
year = "2015",
abstract = "This research focuses on polyphonic sacral singing by the members of Slovak national minority in Serbia. Starting from the mid-18th century Slovaks migrated to the territory of the present northern Serbia in several waves. While Slovaks in Slovak Republic are mostly Roman-Catholics, their compatriots in Serbia are generally Lutheran, i.e., members of the Slovak Evangelical Church of Augsburg Confession and there are some Neo-Protestant communities. Slovaks brought part of their specific spiritual and material culture that separated them from current population. Today Slovak Protestants in Serbia represent an example of double minority – national and religious, compared to dominant Orthodoxy. This paper studies the role which polyphonic singing within Slovak Evangelical Church has in preservation of Slovak ethnical and religious identity.  Actively worshiping and singing Slovak people in this region saved their language and ethnical identity.  Study observes possible inter-cultural and musical influences as well as influence of the other neighboring ethnic groups and Serbian majority., У фокусу интересовања овог рада налази се полифоно сакрално певање у функцији симбола националног и религијског идентитета словачке националне мањине у Србији. Словаци у Србији представљају врсту двоструке мањине. Они су национална мањина, али и религијска као припадници Словачке евангеличке цркве аугсбуршке вероисповести и то како у земљи пријема тако и у односу на своју матицу. Наиме, у Србији је православље доминантна вера, а у Републици Словачкој је римокатоличка. Управо је религијски фактор био одлучујући да преци данашњих Словака у Србији напусте Словачку. Са друге стране, сакрално певање на матерњем језику допринело је очувању њиховог етничког и религијског идентитета у новој домовини.",
publisher = "Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire",
journal = "The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony",
booktitle = "Polyphonic Sacral Singing as a Symbol of National and Religious Minority: Slovaks in Serbia, პოლიფონიური საკრალური სიმღერა, როგორც ეროვნული და რელიგიური უმცირესობის სიმბოლო: სლოვაკები სერბეთში",
pages = "40-46",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7622"
}
Blagojević, G.. (2015). Polyphonic Sacral Singing as a Symbol of National and Religious Minority: Slovaks in Serbia. in The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony
Tbilisi : International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire., 40-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7622
Blagojević G. Polyphonic Sacral Singing as a Symbol of National and Religious Minority: Slovaks in Serbia. in The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony. 2015;:40-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7622 .
Blagojević, Gordana, "Polyphonic Sacral Singing as a Symbol of National and Religious Minority: Slovaks in Serbia" in The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony (2015):40-46,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7622 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB