Digitalni arhiv izdanja SANU
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Srpski (latinica) 
    • Engleski
    • Srpski (ćirilica)
    • Srpski (latinica)
  • Prijava
Pregled rada 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Pregled rada
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Pregled rada
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Женидба вилом и нерајдом: јужнословенско-грчке фолклорне паралеле

Marrying a Fairy and a Nereid: South Slavic-Greek Folk Parallels

Thumbnail
2012
bitstream_29708.pdf (237.9Kb)
Autori
Благојевић, Гордана
Ostala autorstva
Раденковић, Љубинко
Poglavlje u monografiji (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentu
Apstrakt
У фолклору балканских народа вилама (самовилама, самодивама) и нерајдама су посвећене многе песме, приповетке и бајке. Међу честе мотиве, везане за ова митолошка бића, је мотив женидбе овим бићима. Потребно је да човек вили/нерајди одузме њену круну (оглав, санталет, фацол), одећу, прстен или крила и она прихвата да се уда за њега и да с њим рађа децу. Међутим, ти бракови су по правилу кратки. Вила/нерајда на превару успева да поврати оно што јој је украдено, оставља мужа, често и децу и нестаје. У оквиру овог мотива постоји низ локалних варијаната. У грчкој фолклорној грађи постоје мотиви који подсећају на старогрчку митологију. Циљ рада је да се помоћу компаративног метода анализирају сличности и разлике у вези овог мотива у јужнословенском и грчком контексту.
In the folklore of the Balkan peoples many songs, stories and fairytales are dedicated to fairies (vila, samovila, samodiva) and nereids (neraida). The most common motifs are related to the matrimony with these mythological creatures. A man needs to steal a fairy’s/nereid’s crown, her clothes, ring or wings and she accepts to marry him and bear him children. However, these marriages are asa rule short. The fairy/nereid uses a trick to regain what was taken from her, leaves her husband and very often her children and disappears. This motif can be found in a variety of local forms. In the Greek folklore tradition there are motifs which resemble the ancient Greek mythology. A comparative method was used in this work to analyze the similarities and differences between the motifs in their South Slavic and Greek contexts. Both fairies and nereids are described as dangerous beings, which can be interpreted as a man’s fear of beautiful women and his incompetence to keep this woman by his side ...and also his fear that the beautiful woman will leave him and their children. Apart from this, in the patriarchal society the function of the nereids can be viewed in the context of hidden unlawful affairs.

Ključne reči:
вила / нерајда / епске песме / предања / грчки фолклор / јужнословенски фолклор / Fairy and a Nereid: South Slavic-Greek Folk Parallels / fairy / nereid / South Slavic folkolore / Greek folklore
Izvor:
Заједничко у словенском фолклору : зборник радова / Common Elements in Slavic Folklore : Collected Papers, 2012
Izdavač:
  • Београд : Балканолошки институт САНУ
Projekti:
  • Narodna kultura Srba između Istoka i Zapada (RS-177022)
Napomena:
  • Посебна издања / Балканолошки институт САНУ ; књ. 117

ISBN: 978–86–7179-074–1

[ Google Scholar ]
URI
http://www.balkaninstitut.com/srp/uploaded/izdanja/Zajednicko%20u%20slovenskom%20folkloru.pdf
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7573
Kolekcije
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institucija
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - CHAP
AU  - Благојевић, Гордана
PY  - 2012
UR  - http://www.balkaninstitut.com/srp/uploaded/izdanja/Zajednicko%20u%20slovenskom%20folkloru.pdf
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7573
AB  - У фолклору балканских народа вилама (самовилама, самодивама) и нерајдама су посвећене многе песме, приповетке и бајке. Међу честе мотиве, везане за ова митолошка бића, је мотив женидбе овим бићима. Потребно је да човек вили/нерајди одузме њену круну (оглав, санталет, фацол), одећу, прстен или крила и она прихвата да се уда за њега и да с њим рађа децу. Међутим, ти бракови су по правилу кратки. Вила/нерајда на превару успева да поврати оно што јој је украдено, оставља мужа, често и децу и нестаје. У оквиру овог мотива постоји низ локалних варијаната. У грчкој фолклорној грађи постоје мотиви који подсећају на старогрчку митологију. Циљ рада је да се помоћу компаративног метода анализирају сличности и разлике у вези овог мотива у јужнословенском и грчком контексту.
AB  - In the folklore of the Balkan peoples many songs, stories and fairytales are dedicated to fairies (vila, samovila, samodiva) and nereids (neraida). The most common motifs are related to the matrimony with these mythological creatures. A man needs to steal a fairy’s/nereid’s crown, her clothes, ring or wings and she accepts to marry him and bear him children. However, these marriages are asa rule short. The fairy/nereid uses a trick to regain what was taken from her, leaves her husband and very often her children and disappears. This motif can be found in a variety of local forms. In the Greek folklore tradition there are motifs which resemble the ancient Greek mythology. A comparative method was used in this work to analyze the similarities and differences between the motifs in their South Slavic and Greek contexts. Both fairies and nereids are described as dangerous beings, which can be interpreted as a man’s fear of beautiful women and his incompetence to keep this woman by his side and also his fear that the beautiful woman will leave him and their children. Apart from this, in the patriarchal society the function of the nereids can be viewed in the context of hidden unlawful affairs.
PB  - Београд : Балканолошки институт САНУ
T2  - Заједничко у словенском фолклору :  зборник радова /  Common Elements in Slavic Folklore : Collected Papers
T1  - Женидба вилом и нерајдом: јужнословенско-грчке фолклорне паралеле
T1  - Marrying a Fairy and a Nereid: South Slavic-Greek Folk Parallels
ER  - 
@article{
author = "Благојевић, Гордана",
year = "2012",
url = "http://www.balkaninstitut.com/srp/uploaded/izdanja/Zajednicko%20u%20slovenskom%20folkloru.pdf, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7573",
abstract = "У фолклору балканских народа вилама (самовилама, самодивама) и нерајдама су посвећене многе песме, приповетке и бајке. Међу честе мотиве, везане за ова митолошка бића, је мотив женидбе овим бићима. Потребно је да човек вили/нерајди одузме њену круну (оглав, санталет, фацол), одећу, прстен или крила и она прихвата да се уда за њега и да с њим рађа децу. Међутим, ти бракови су по правилу кратки. Вила/нерајда на превару успева да поврати оно што јој је украдено, оставља мужа, често и децу и нестаје. У оквиру овог мотива постоји низ локалних варијаната. У грчкој фолклорној грађи постоје мотиви који подсећају на старогрчку митологију. Циљ рада је да се помоћу компаративног метода анализирају сличности и разлике у вези овог мотива у јужнословенском и грчком контексту., In the folklore of the Balkan peoples many songs, stories and fairytales are dedicated to fairies (vila, samovila, samodiva) and nereids (neraida). The most common motifs are related to the matrimony with these mythological creatures. A man needs to steal a fairy’s/nereid’s crown, her clothes, ring or wings and she accepts to marry him and bear him children. However, these marriages are asa rule short. The fairy/nereid uses a trick to regain what was taken from her, leaves her husband and very often her children and disappears. This motif can be found in a variety of local forms. In the Greek folklore tradition there are motifs which resemble the ancient Greek mythology. A comparative method was used in this work to analyze the similarities and differences between the motifs in their South Slavic and Greek contexts. Both fairies and nereids are described as dangerous beings, which can be interpreted as a man’s fear of beautiful women and his incompetence to keep this woman by his side and also his fear that the beautiful woman will leave him and their children. Apart from this, in the patriarchal society the function of the nereids can be viewed in the context of hidden unlawful affairs.",
publisher = "Београд : Балканолошки институт САНУ",
journal = "Заједничко у словенском фолклору :  зборник радова /  Common Elements in Slavic Folklore : Collected Papers",
title = "Женидба вилом и нерајдом: јужнословенско-грчке фолклорне паралеле, Marrying a Fairy and a Nereid: South Slavic-Greek Folk Parallels"
}
Благојевић Г. Женидба вилом и нерајдом: јужнословенско-грчке фолклорне паралеле. Заједничко у словенском фолклору :  зборник радова /  Common Elements in Slavic Folklore : Collected Papers. 2012;
,& Благојевић, Г. (2012). Женидба вилом и нерајдом: јужнословенско-грчке фолклорне паралеле.
Заједничко у словенском фолклору :  зборник радова /  Common Elements in Slavic Folklore : Collected PapersБеоград : Балканолошки институт САНУ., null. 
Благојевић Гордана, "Женидба вилом и нерајдом: јужнословенско-грчке фолклорне паралеле" null (2012)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O Digitalnom arhivu izdanja SANU (DAIS) | Pošaljite zapažanja

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

Kompletan repozitorijumInstitucijeAutoriNasloviTemeOva institucijaAutoriNasloviTeme

Statistika

Pregled statistika

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O Digitalnom arhivu izdanja SANU (DAIS) | Pošaljite zapažanja

re3dataOpenAIRERCUB