DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Причасне песме између навике и иновације. Савремена музичка пракса у црквама Београдско-карловачке митрополије

Communion songs between habit and innovation. Modern musical practice in churches of Belgrade-Karlovac Metropolitenate

Thumbnail
2018
bitstream_29762.pdf (24.18Mb)
Authors
Благојевић, Гордана
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У фокусу овог рада налазе се фактори који утичу на формирање савременог репертоара богослужбених песама на примеру причасних песама у музичкој пракси на територији Београдско-карловачке митрополије. У раду се сагледава комплексан однос хоровођа и певача црквене музике (појаца), свештенства и верника који присуствују богослужењима, кроз одабир причасних песама.
This research focuses on the factors that influence formation of modern repertoire of liturgical songs in the case of communion songs in musical practice on the territory of Belgrade-Karlovac Metropolitenate. Only small number of communion songs provided in typicon is used at church services. This paper examines the complex relationship between the choirmaster and church music singers (chanters), the clergy and the faithful who attend religious services, through the selection of communion songs. Different factors influence the choice of communion song: skills-mastership and dedication of the singers, musical taste and theological education of choirmasters, singers, clergy and the faithful. One of the most important factors is singing style. The paper observes phenomenon of modern non-creating in the domain of hymnography and resistance to the new, i.e. unknown melody lines in Serbian, as well as the other local Orthodox churches, which requires further research.
Keywords:
причасне песме (причасни) / Српска православна црква / појци / београдске цркве / навика / иновација / communion songs / church music singers (chanters) / Serbian Orthodox church / Belgrade-Karlovac Metropolitenate / habit / innovation
Source:
Црквене студије / Church Studies, 2018, 15, 15, 907-918
Publisher:
  • Ниш : Центар за црквене студије
  • Ниш : Универзитет у Нишу, Центар за византијско-словенске студије
  • Ниш : Међународни центар за православне студије
Projects:
  • Serbian traditional culture between East and West (RS-177022)

ISSN: 1820-2446

[ Google Scholar ]
URI
https://crkvenestudije.org/crkstud/15.pdf
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7572
Collections
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Institution
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB