DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Наш језик / Naš jezik
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Наш језик / Naš jezik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Дискурс описа са функцијом дефиниције

Discourse of the Description Functioning as Definition

Thumbnail
2012
stanojcic.diskur.opisa.2012.pdf (444.9Kb)
Authors
Станојчић, Славко Ж.
Article (Published version)
,
Иститут за српски језик САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
Paper brings the results of author’s analysis of several elementary school textbook discourse samples in natural and social sciences and Serbian language subjects. Author gives the main attention to interpretation of nature and form of the description functioning as definition, for which he uses the term paradefinition, and which – because it is adapted to (primary school) students’ age – differs from the definition fully deserving its term.
Рад износи резултате анализе узорака уџбеничког дискурса двају предмета у почетним разредима основне школе – познавања природе и друштва и срп-ског језика. Тежиште му је на тумачењу природе и облика описа са функцијом дефиниције, који се, због прилагођености дискурса узрасту ученика, у битним елементима – разликује од дефиниције, па се може сматрати појмом коме одговара термин парадефиниција.
Keywords:
српски језик / уџбеник / дискурс / дефиниција / парадефиниција / опис / лексика / именице / придеви / терминологија / физиономија дискурса / усмена комуникација / дијалошка форма / Serbian language / textbook / discourse / definition / paradefinition / description / lexis / nouns / adjectives / terminology / discourse structure / oral communication / dialogue
Source:
Наш језик, 2012, 43, 3-4, 35-54
Publisher:
  • Београд : Иститут за српски језик САНУ
Funding / projects:
  • The Dynamics of Structures of the Contemporary Serbian Language (RS-178014)

ISSN: 0027-8084

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7569
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7569
Collections
  • Наш језик / Naš jezik
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Станојчић, Славко Ж.
PY  - 2012
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7569
AB  - Paper brings the results of author’s analysis of several elementary school textbook discourse samples in natural and social sciences and Serbian language subjects. Author gives the main attention to interpretation of nature and form of the description functioning as definition, for which he uses the term paradefinition, and which – because it is adapted to (primary school) students’ age – differs from the definition fully deserving its term.
AB  - Рад износи резултате анализе узорака уџбеничког дискурса двају предмета у почетним разредима основне школе – познавања природе и друштва и срп-ског језика. Тежиште му је на тумачењу природе и облика описа са функцијом дефиниције, који се, због прилагођености дискурса узрасту ученика, у битним елементима – разликује од дефиниције, па се може сматрати појмом коме одговара термин парадефиниција.
PB  - Београд : Иститут за српски језик САНУ
T2  - Наш језик
T1  - Дискурс описа са функцијом дефиниције
T1  - Discourse of the Description Functioning as Definition
SP  - 35
EP  - 54
VL  - 43
IS  - 3-4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7569
ER  - 
@article{
author = "Станојчић, Славко Ж.",
year = "2012",
abstract = "Paper brings the results of author’s analysis of several elementary school textbook discourse samples in natural and social sciences and Serbian language subjects. Author gives the main attention to interpretation of nature and form of the description functioning as definition, for which he uses the term paradefinition, and which – because it is adapted to (primary school) students’ age – differs from the definition fully deserving its term., Рад износи резултате анализе узорака уџбеничког дискурса двају предмета у почетним разредима основне школе – познавања природе и друштва и срп-ског језика. Тежиште му је на тумачењу природе и облика описа са функцијом дефиниције, који се, због прилагођености дискурса узрасту ученика, у битним елементима – разликује од дефиниције, па се може сматрати појмом коме одговара термин парадефиниција.",
publisher = "Београд : Иститут за српски језик САНУ",
journal = "Наш језик",
title = "Дискурс описа са функцијом дефиниције, Discourse of the Description Functioning as Definition",
pages = "35-54",
volume = "43",
number = "3-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7569"
}
Станојчић, С. Ж.. (2012). Дискурс описа са функцијом дефиниције. in Наш језик
Београд : Иститут за српски језик САНУ., 43(3-4), 35-54.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7569
Станојчић СЖ. Дискурс описа са функцијом дефиниције. in Наш језик. 2012;43(3-4):35-54.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7569 .
Станојчић, Славко Ж., "Дискурс описа са функцијом дефиниције" in Наш језик, 43, no. 3-4 (2012):35-54,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7569 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB