DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Наш језик / Naš jezik
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Наш језик / Naš jezik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца

Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression

Thumbnail
2013
stevanovic.protivrecje.2013.pdf (475.0Kb)
Authors
Стевановић, Јелена М.
Article (Published version)
,
Иститут за српски језик САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
This paper considered the use of the figures of speech of harmonious contradiction in written expression of secondary school students from a linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine the figures expressing harmonious contradiction which are most commonly used in school essays of secondary school students. The corpus included written assignments on any topic or literature-based topics (1061 written assignments) of secondary school students (580 students) attending grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade, Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods. In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2) semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole, secondary school students in the...ir written assignments use any other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting semantically incompatible concepts. They mostly build constructions with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used.

У раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061 школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду, Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. ...Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају.

Keywords:
фигуре хармоничног противуречја / стилска изражајна средства / настава српског језика / култура изражавања / средњошколци / the figures of speech of harmonious contradiction / the figures of speech / Serbian language teaching / the culture of expression / secondary school students
Source:
Наш језик, 2013, 44, 1-2, 103-119
Publisher:
  • Београд : Иститут за српски језик САНУ
Funding / projects:
  • Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-47008)

ISSN: 0027-8084

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7539
Collections
  • Наш језик / Naš jezik
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Стевановић, Јелена М.
PY  - 2013
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7539
AB  - This paper considered the use of the figures of speech of harmonious
contradiction in written expression of secondary school students from a
linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine
the figures expressing harmonious contradiction which are most
commonly used in school essays of secondary school students. The corpus
included written assignments on any topic or literature-based topics (1061
written assignments) of secondary school students (580 students) attending
grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade,
Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied
in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods.
In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments
two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2)
semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole,
secondary school students in their written assignments use any
other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting
semantically incompatible concepts. They mostly build constructions
with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of
phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used.
AB  - У раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба
фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре
хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у
својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци
на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061
школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду,
Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен
већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове
конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон
и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају.
PB  - Београд : Иститут за српски језик САНУ
T2  - Наш језик
T1  - Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца
T1  - Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression
SP  - 103
EP  - 119
VL  - 44
IS  - 1-2
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539
ER  - 
@article{
author = "Стевановић, Јелена М.",
year = "2013",
abstract = "This paper considered the use of the figures of speech of harmonious
contradiction in written expression of secondary school students from a
linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine
the figures expressing harmonious contradiction which are most
commonly used in school essays of secondary school students. The corpus
included written assignments on any topic or literature-based topics (1061
written assignments) of secondary school students (580 students) attending
grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade,
Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied
in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods.
In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments
two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2)
semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole,
secondary school students in their written assignments use any
other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting
semantically incompatible concepts. They mostly build constructions
with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of
phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used., У раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба
фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре
хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у
својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци
на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061
школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду,
Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен
већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове
конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон
и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају.",
publisher = "Београд : Иститут за српски језик САНУ",
journal = "Наш језик",
title = "Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца, Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression",
pages = "103-119",
volume = "44",
number = "1-2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539"
}
Стевановић, Ј. М.. (2013). Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца. in Наш језик
Београд : Иститут за српски језик САНУ., 44(1-2), 103-119.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539
Стевановић ЈМ. Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца. in Наш језик. 2013;44(1-2):103-119.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539 .
Стевановић, Јелена М., "Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца" in Наш језик, 44, no. 1-2 (2013):103-119,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB