Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца
Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper considered the use of the figures of speech of harmonious
contradiction in written expression of secondary school students from a
linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine
the figures expressing harmonious contradiction which are most
commonly used in school essays of secondary school students. The corpus
included written assignments on any topic or literature-based topics (1061
written assignments) of secondary school students (580 students) attending
grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade,
Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied
in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods.
In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments
two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2)
semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole,
secondary school students in the...ir written assignments use any
other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting
semantically incompatible concepts. They mostly build constructions
with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of
phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used.
У раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба
фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре
хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у
својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци
на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061
школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду,
Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен
већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове
конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. ...Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон
и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају.
Keywords:
фигуре хармоничног противуречја / стилска изражајна средства / настава српског језика / култура изражавања / средњошколци / the figures of speech of harmonious contradiction / the figures of speech / Serbian language teaching / the culture of expression / secondary school studentsSource:
Наш језик, 2013, 44, 1-2, 103-119Publisher:
- Београд : Иститут за српски језик САНУ
Funding / projects:
- Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-47008)
Collections
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASATY - JOUR AU - Стевановић, Јелена М. PY - 2013 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7539 AB - This paper considered the use of the figures of speech of harmonious contradiction in written expression of secondary school students from a linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine the figures expressing harmonious contradiction which are most commonly used in school essays of secondary school students. The corpus included written assignments on any topic or literature-based topics (1061 written assignments) of secondary school students (580 students) attending grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade, Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods. In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2) semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole, secondary school students in their written assignments use any other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting semantically incompatible concepts. They mostly build constructions with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used. AB - У раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061 школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду, Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају. PB - Београд : Иститут за српски језик САНУ T2 - Наш језик T1 - Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца T1 - Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression SP - 103 EP - 119 VL - 44 IS - 1-2 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539 ER -
@article{ author = "Стевановић, Јелена М.", year = "2013", abstract = "This paper considered the use of the figures of speech of harmonious contradiction in written expression of secondary school students from a linguistic and stylistic aspect. The aim of the analysis was directed to determine the figures expressing harmonious contradiction which are most commonly used in school essays of secondary school students. The corpus included written assignments on any topic or literature-based topics (1061 written assignments) of secondary school students (580 students) attending grade III and grade IV at high schools and vocational schools in Belgrade, Novi Sad, Jagodina and Krusevac. The basic criterion, already applied in the material selection, deals with stylematic and stylogenic methods. In linguistic and stylistic analysis of the students’ written assignments two sub-criteria were used: 1) formal-structural criterion and 2) semantic criterion. The results of the analysis show that, in addition to antimetabole, secondary school students in their written assignments use any other types of constructions based on contradiction, i.e. structures connecting semantically incompatible concepts. They mostly build constructions with two antonyms that enhance contrast, whereas expressive forms of phrases expressing oxymoron and paradox sentences are rarely used., У раду се из лингвостилистичке перспективе разматра употреба фигура хармоничног противуречја у писменом изражавању средњошколаца. Циљ анализе усмерен је на то да установимо које фигуре хармоничног противуречја средњошколци најчешће употребљавају у својим школским саставима. Корпус чине школски писмени задаци на слободну тему или са тематиком из области књижевности (1061 школски писмени задатак) средњошколаца (580 ученика) који похађају III и IV разред гимназија и средњих стручних школа у Београду, Новом Саду, Јагодини и Крушевцу. Основни критеријум, примењен већ у селекцији грађе, тиче се стилематичких и стилогених поступака. У лингвостилистичкој анализи школских састава ученика применили смо два поткритеријума: 1) формално-структурни и 2) семантички. Резултати анализе показује да средњошколци осим антиметаболе, у школским писменим задацима формирају све остале типове конструкција у чијој је основи супротност, односно структуре у којима су спојени семантички неспојиви појмови. Најчешће граде конструкције у којима постављају два антонима којима се појачава контраст, док експресивне форме синтагми којима се исказује оксиморон и парадоксалнe реченицe ређе употребљавају.", publisher = "Београд : Иститут за српски језик САНУ", journal = "Наш језик", title = "Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца, Figures of Speech Of Harmonious Contradiction in Secondary School Students’ Expression", pages = "103-119", volume = "44", number = "1-2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539" }
Стевановић, Ј. М.. (2013). Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца. in Наш језик Београд : Иститут за српски језик САНУ., 44(1-2), 103-119. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539
Стевановић ЈМ. Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца. in Наш језик. 2013;44(1-2):103-119. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539 .
Стевановић, Јелена М., "Фигуре хармоничног противуречја у изражавању средњошколаца" in Наш језик, 44, no. 1-2 (2013):103-119, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7539 .