Позиционо неусловљена понављања у тексту Милоша Црњанског
The Repetitions which are not Positionally Conditioned in the Works of Miloš Crnjanski
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У овом раду истражујемо синтаксичке фигуре (фигуре конструкције),
изразито стилски маркиране у тексту Милоша Црњанског. Усредсредили
смо се на анализу поступака понављања (овдје прије свега на позиционо
неусловљена понављања) који су реализација парадигматског принципа
еквивалентности као начела поезије. Наиме, осим класичних примјера за
лирске паралелизме, фигуре чија је језичка структура таква да се често
јављају у спрези са синтаксичким паралелизмима – веома су заступљени
у умјетничком тексту Милоша Црњанског и поступци позиционо неусловљеног понављања (полиптотон, рефрен), занимљиви и са становишта
текстуалне лингвистике, не само стилистике. Стилски је интересантно и
како се градација, као фигура и композиционо начело, јавља у комбинацији са поступцима понављања, што је заправо спрега звучања и значења
која веома утиче на семантизацију текста у цјелини, нарочито када се на
широком плану текста јавља опетовање језичких јединица, најчешће у обличким варијацијама и семантич...ким нијансама, при чему се цијели текст
значењски степенује и пуни додатним смислом.
We have analysed the relationship between the figures of speech and the text
structure. Here we have explored syntactic figures (figures of construction), very distinct
in the works of Miloš Crnjanski: the techniques of repetition , with special emphasis to the
repetitions which are not positionally conditioned (polyptoton), as well as the techniques
of disengaging, which also realise the poetic principle of equivalence. We have noticed the
connections between the gradation – as a figure of speech and a constructive principle or
principle of composition – and the techniques of repetition in the text. In this way, the
text grows and becomes enriched, both in meaning and sounds. Repetitions represent
important means of text cohesion. What may be of particular interest from the stylistic
point of view are all those equivalences and meanings which intersect, enriching the
text both in melody and semantics as they interveawe.
Keywords:
структура / принцип еквивалентности / поступци понављања / стилска фигура / синтаксичка фигура / семантизација / градација / structure / the principle of equivalence / the techniques of repetition / the figures of speech / syntactic figure / semantics / gradationSource:
Наш језик, 2014, 45, 1-2, 73-91Publisher:
- Београд : Иститут за српски језик САНУ
Collections
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASATY - JOUR AU - Јањушевић Лековић, Гордана PY - 2014 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7520 AB - У овом раду истражујемо синтаксичке фигуре (фигуре конструкције), изразито стилски маркиране у тексту Милоша Црњанског. Усредсредили смо се на анализу поступака понављања (овдје прије свега на позиционо неусловљена понављања) који су реализација парадигматског принципа еквивалентности као начела поезије. Наиме, осим класичних примјера за лирске паралелизме, фигуре чија је језичка структура таква да се често јављају у спрези са синтаксичким паралелизмима – веома су заступљени у умјетничком тексту Милоша Црњанског и поступци позиционо неусловљеног понављања (полиптотон, рефрен), занимљиви и са становишта текстуалне лингвистике, не само стилистике. Стилски је интересантно и како се градација, као фигура и композиционо начело, јавља у комбинацији са поступцима понављања, што је заправо спрега звучања и значења која веома утиче на семантизацију текста у цјелини, нарочито када се на широком плану текста јавља опетовање језичких јединица, најчешће у обличким варијацијама и семантичким нијансама, при чему се цијели текст значењски степенује и пуни додатним смислом. AB - We have analysed the relationship between the figures of speech and the text structure. Here we have explored syntactic figures (figures of construction), very distinct in the works of Miloš Crnjanski: the techniques of repetition , with special emphasis to the repetitions which are not positionally conditioned (polyptoton), as well as the techniques of disengaging, which also realise the poetic principle of equivalence. We have noticed the connections between the gradation – as a figure of speech and a constructive principle or principle of composition – and the techniques of repetition in the text. In this way, the text grows and becomes enriched, both in meaning and sounds. Repetitions represent important means of text cohesion. What may be of particular interest from the stylistic point of view are all those equivalences and meanings which intersect, enriching the text both in melody and semantics as they interveawe. PB - Београд : Иститут за српски језик САНУ T2 - Наш језик T1 - Позиционо неусловљена понављања у тексту Милоша Црњанског T1 - The Repetitions which are not Positionally Conditioned in the Works of Miloš Crnjanski SP - 73 EP - 91 VL - 45 IS - 1-2 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7520 ER -
@article{ author = "Јањушевић Лековић, Гордана", year = "2014", abstract = "У овом раду истражујемо синтаксичке фигуре (фигуре конструкције), изразито стилски маркиране у тексту Милоша Црњанског. Усредсредили смо се на анализу поступака понављања (овдје прије свега на позиционо неусловљена понављања) који су реализација парадигматског принципа еквивалентности као начела поезије. Наиме, осим класичних примјера за лирске паралелизме, фигуре чија је језичка структура таква да се често јављају у спрези са синтаксичким паралелизмима – веома су заступљени у умјетничком тексту Милоша Црњанског и поступци позиционо неусловљеног понављања (полиптотон, рефрен), занимљиви и са становишта текстуалне лингвистике, не само стилистике. Стилски је интересантно и како се градација, као фигура и композиционо начело, јавља у комбинацији са поступцима понављања, што је заправо спрега звучања и значења која веома утиче на семантизацију текста у цјелини, нарочито када се на широком плану текста јавља опетовање језичких јединица, најчешће у обличким варијацијама и семантичким нијансама, при чему се цијели текст значењски степенује и пуни додатним смислом., We have analysed the relationship between the figures of speech and the text structure. Here we have explored syntactic figures (figures of construction), very distinct in the works of Miloš Crnjanski: the techniques of repetition , with special emphasis to the repetitions which are not positionally conditioned (polyptoton), as well as the techniques of disengaging, which also realise the poetic principle of equivalence. We have noticed the connections between the gradation – as a figure of speech and a constructive principle or principle of composition – and the techniques of repetition in the text. In this way, the text grows and becomes enriched, both in meaning and sounds. Repetitions represent important means of text cohesion. What may be of particular interest from the stylistic point of view are all those equivalences and meanings which intersect, enriching the text both in melody and semantics as they interveawe.", publisher = "Београд : Иститут за српски језик САНУ", journal = "Наш језик", title = "Позиционо неусловљена понављања у тексту Милоша Црњанског, The Repetitions which are not Positionally Conditioned in the Works of Miloš Crnjanski", pages = "73-91", volume = "45", number = "1-2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7520" }
Јањушевић Лековић, Г.. (2014). Позиционо неусловљена понављања у тексту Милоша Црњанског. in Наш језик Београд : Иститут за српски језик САНУ., 45(1-2), 73-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7520
Јањушевић Лековић Г. Позиционо неусловљена понављања у тексту Милоша Црњанског. in Наш језик. 2014;45(1-2):73-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7520 .
Јањушевић Лековић, Гордана, "Позиционо неусловљена понављања у тексту Милоша Црњанског" in Наш језик, 45, no. 1-2 (2014):73-91, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7520 .