DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASA
  • Византолошки институт САНУ - Општа колекција / The Institute for Byzantine Studies SASA - General Collection
  • View Item
  •   DAIS
  • Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASA
  • Византолошки институт САНУ - Општа колекција / The Institute for Byzantine Studies SASA - General Collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery

На прагу извесности: Представа Неверства Томиног у припрати католикона Манастира Хосиос Лукас

Thumbnail
2013
LJUBOMIR-MILANOVIC.pdf (930.6Kb)
Authors
Milanović, Ljubomir
Contributors
Крсмановић, Бојана
Пириватрић, Срђан
Article (Published version)
,
Византолошки институт САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
The katholikon of the Hosios Loukas monastery, built around the fi rst quarter of the eleventh century, has a narthex with a mosaic decoration on its west side. The Incredulity of Thomas is included amongst the scenes of the Passion. This paper examines the iconographic, liturgical, and dogmatic roles of the Incredulity within the context of the overall program and the liminal space of the narthex. This monumental representation evidences how depictions of the Incredulity engaged with changing beliefs concerning the senses and faith. In particular, I focus on the implications of the believer’s bi-directional movement through the narthex on entering and exiting the church. Iconographically, the representation of a door behind Christ and His wound are understood as symbolic conformation of His divine nature and a marker of the path believers should follow to attain salvation. As a confi rmation of Christ’s dual nature, the Incredulity of Thomas is read in relation to funerary and Eucharist...ic contexts as relating to the narthex of Hosios Loukas.

Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и догматских аспеката композиције Неверовања Томиног у оквиру припрате католикона манастира Хосиос Лукас као транзиционалног или лиминалног простора, и у контексту остале мозаичке декорације припрате. Посебно се сагледава однос слике и посматрача у постиконокластичком периоду, када се више пажње посвећује управо емоционалном карактеру слике и емпатичкој реакцији на исту. Због недостатка типика цркве и друге релевантне документације, тешко је одредити ритуалну намену припрате у католикону манастира Хосиос Лукас. На основу типика других манастира једанаестог и дванаестог века може се извести закључак да су вероватно било обреда фунерарног карактера или повезани са ритуалом Освећења воде. Представа Христа Пантократора изнад централних врата, која из припрате воде у наос цркве, има есхатолошку симболику, како на улазу у сам храм, тако и приликом напуштања.
Keywords:
The Incredulity of Thomas / Hosios Loukas / touch / narthex / dual nature / faith / liminality
Source:
Зборник радова Византолошког института САНУ, 2013, 50, 1, 367-388
Publisher:
  • Београд : Византолошки институт САНУ
Projects:
  • Tradition, Innovation and Identity in the Byzantine World (RS-177032)

DOI: 10.2298/ZRVI1350367M

ISSN: 0584-9888

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7209
Collections
  • Византолошки институт САНУ - Општа колекција / The Institute for Byzantine Studies SASA - General Collection
Institution
Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASA
TY  - JOUR
AU  - Milanović, Ljubomir
PY  - 2013
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7209
AB  - The katholikon of the Hosios Loukas monastery, built around the fi rst quarter of the eleventh century, has a narthex with a mosaic decoration on its west side. The Incredulity of Thomas is included amongst the scenes of the Passion. This paper examines the iconographic, liturgical, and dogmatic roles of the Incredulity within the context of the overall program and the liminal space of the narthex. This monumental representation evidences how depictions of the Incredulity engaged with changing beliefs concerning the senses and faith. In particular, I focus on the implications of the believer’s bi-directional movement through the narthex on entering and exiting the church. Iconographically, the representation of a door behind Christ and His wound are understood as symbolic conformation of His divine nature and a marker of the path believers should follow to attain salvation. As a confi rmation of Christ’s dual nature, the Incredulity of Thomas is read in relation to funerary and Eucharistic contexts as relating to the narthex of Hosios Loukas.
AB  - Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и догматских аспеката композиције Неверовања Томиног у оквиру припрате католикона манастира Хосиос Лукас као транзиционалног или лиминалног простора, и у контексту остале мозаичке декорације припрате. Посебно се сагледава однос слике и посматрача у постиконокластичком периоду, када се више пажње посвећује управо емоционалном карактеру слике и емпатичкој реакцији на исту. Због недостатка типика цркве и друге релевантне документације, тешко је одредити ритуалну намену припрате у католикону манастира Хосиос Лукас. На основу типика других манастира једанаестог и дванаестог века може се извести закључак да су вероватно било обреда фунерарног карактера или повезани са ритуалом Освећења воде. Представа Христа Пантократора изнад централних врата, која из припрате воде у наос цркве, има есхатолошку симболику, како на улазу у сам храм, тако и приликом напуштања.
PB  - Београд : Византолошки институт САНУ
T2  - Зборник радова Византолошког института САНУ
T1  - On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery
T1  - На прагу извесности: Представа Неверства Томиног у припрати католикона Манастира Хосиос Лукас
SP  - 367
EP  - 388
VL  - 50
IS  - 1
DO  - 10.2298/ZRVI1350367M
ER  - 
@article{
author = "Milanović, Ljubomir",
year = "2013",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/7209",
abstract = "The katholikon of the Hosios Loukas monastery, built around the fi rst quarter of the eleventh century, has a narthex with a mosaic decoration on its west side. The Incredulity of Thomas is included amongst the scenes of the Passion. This paper examines the iconographic, liturgical, and dogmatic roles of the Incredulity within the context of the overall program and the liminal space of the narthex. This monumental representation evidences how depictions of the Incredulity engaged with changing beliefs concerning the senses and faith. In particular, I focus on the implications of the believer’s bi-directional movement through the narthex on entering and exiting the church. Iconographically, the representation of a door behind Christ and His wound are understood as symbolic conformation of His divine nature and a marker of the path believers should follow to attain salvation. As a confi rmation of Christ’s dual nature, the Incredulity of Thomas is read in relation to funerary and Eucharistic contexts as relating to the narthex of Hosios Loukas., Рад се бави проучавањем иконографских, литургијских и догматских аспеката композиције Неверовања Томиног у оквиру припрате католикона манастира Хосиос Лукас као транзиционалног или лиминалног простора, и у контексту остале мозаичке декорације припрате. Посебно се сагледава однос слике и посматрача у постиконокластичком периоду, када се више пажње посвећује управо емоционалном карактеру слике и емпатичкој реакцији на исту. Због недостатка типика цркве и друге релевантне документације, тешко је одредити ритуалну намену припрате у католикону манастира Хосиос Лукас. На основу типика других манастира једанаестог и дванаестог века може се извести закључак да су вероватно било обреда фунерарног карактера или повезани са ритуалом Освећења воде. Представа Христа Пантократора изнад централних врата, која из припрате воде у наос цркве, има есхатолошку симболику, како на улазу у сам храм, тако и приликом напуштања.",
publisher = "Београд : Византолошки институт САНУ",
journal = "Зборник радова Византолошког института САНУ",
title = "On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery, На прагу извесности: Представа Неверства Томиног у припрати католикона Манастира Хосиос Лукас",
pages = "367-388",
volume = "50",
number = "1",
doi = "10.2298/ZRVI1350367M"
}
Milanović L. On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery. Зборник радова Византолошког института САНУ. 2013;50(1):367-388
,& Milanović, L. (2013). On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery.
Зборник радова Византолошког института САНУБеоград : Византолошки институт САНУ., 50(1), 367-388. 
https://doi.org/10.2298/ZRVI1350367M
Milanović Ljubomir, "On the threshold of certainty: The Incredulity of Thomas in the narthex of the katholikon of the Hosios Loukas Monastery" 50, no. 1 (2013):367-388,
https://doi.org/10.2298/ZRVI1350367M .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB