DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The “Serbian Connection” in the Age of the Beat Revolution in Hungary

„Српска веза” у време „бит” револуције у Мађарској

Thumbnail
2019
1450-98141927187S.pdf (395.8Kb)
Authors
Szegő, Iván Miklós
Contributors
Medić, Ivana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The music market of Hungary was manipulated by state authorities and the communist party from the 1960s until the 1980s. That distorted environment is the reason why the careers of two of the greatest Hungarian beat stars of the Sixties differed so much: Levente Szörényi and Zorán Sztevanovity were both partially or fully of Serbian origin, both were lead singers of their bands, and both were (in the first phase of their career) very careful with politics; however, their Serbian heritage and their family experiences were totally different, which explains their different behaviour during and after the Beat Revolution in Hungary.
Шездесете године ХХ века су раздобље када се у Мађарској јавља прва генерација „бит” (рок) музичара. Била је то деценија обележена протестима с обе стране „гвоздене завесе” у Европи. Међутим, ово раздобље завршило се на потпуно различите начине на Истоку и Западу. Наиме, на Западу се рок револуција окончала комерцијализацијом, док се на Истоку разбила о непробојан зид комунистичке идеологије. Власти су манипулисале музичким тржиштем у Мађарској, а посебно Комунистичка партија од шездесетих до осамдесетих година ХХ века. Партијско руководство, као и тајна и „обична” полиција играле су важну улогу у историји мађарског рок покрета. То нестабилно окружје било је разлог због којег се каријере двојице највећих мађарских рок звезда из шездесетих значајно разликују: наиме, каријере Левента Серенија и Зорана Стевановића можемо сумирати тако што ћемо рећи да су се они кретали истом трасом, али у супротним смеровима. Обојица су била делимично или потпуно српског порекла; били су вока...лни солисти и лидери својих бендова; обојица су (барем на почетку каријере) избегавала политичност. Међутим, њихова породична искуства у вези са српским пореклом била су потпуно различита, што објашњава њихово супротно понашање за време и након рокенрол револуције у Мађарској. Један од њих, Левент Серени, достигао је врхунац своје рок каријере са бендом Illés 1968. године, захваљујући песми базираној на српском колу; међутим, касније је постао творац „мађарске националне рок опере” Краљ Иштван. Други музичар, Зоран Стевановић, био је уздржан током шездесетих, да би затим све отвореније изражавао своје мисли и осећања током седамдесетих, а потом се одважио да јавно обелодани своје српско порекло тек 2011. године, када је имао пуних 69 година, са песмом Коло. Ове околности постају јасније када сагледамо историјат мађарско-југословенских односа након 1948. године.

Keywords:
Beat / Hungary / Zorán Sztevanovity / Levente Szörényi / Illés / „бит” музика / Мађарска / Зоран Стевановић / Левент Серени / Илес
Source:
Музикологија / Musicology, 2019, 27, 187-202
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Note:
  • I am grateful to Zsolt Dessewffy, Richárd Hirschler for their very helpful advice concerning this topic. I am also thankful to Bori Kiss for proofreading the text in English.

DOI: 10.2298/Muz1927187s

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6934
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Szegő, Iván Miklós
PY  - 2019
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6934
AB  - The music market of Hungary was manipulated by state authorities and the
communist party from the 1960s until the 1980s. That distorted environment is
the reason why the careers of two of the greatest Hungarian beat stars of the Sixties
differed so much: Levente Szörényi and Zorán Sztevanovity were both partially
or fully of Serbian origin, both were lead singers of their bands, and both were (in
the first phase of their career) very careful with politics; however, their Serbian
heritage and their family experiences were totally different, which explains their
different behaviour during and after the Beat Revolution in Hungary.
AB  - Шездесете године ХХ века су раздобље када се у Мађарској јавља прва
генерација „бит” (рок) музичара. Била је то деценија обележена протестима
с обе стране „гвоздене завесе” у Европи. Међутим, ово раздобље завршило
се на потпуно различите начине на Истоку и Западу. Наиме, на Западу се
рок револуција окончала комерцијализацијом, док се на Истоку разбила о
непробојан зид комунистичке идеологије. Власти су манипулисале музичким
тржиштем у Мађарској, а посебно Комунистичка партија од шездесетих до
осамдесетих година ХХ века. Партијско руководство, као и тајна и „обична”
полиција играле су важну улогу у историји мађарског рок покрета. То
нестабилно окружје било је разлог због којег се каријере двојице највећих
мађарских рок звезда из шездесетих значајно разликују: наиме, каријере
Левента Серенија и Зорана Стевановића можемо сумирати тако што ћемо
рећи да су се они кретали истом трасом, али у супротним смеровима. Обојица
су била делимично или потпуно српског порекла; били су вокални солисти
и лидери својих бендова; обојица су (барем на почетку каријере) избегавала
политичност. Међутим, њихова породична искуства у вези са српским
пореклом била су потпуно различита, што објашњава њихово супротно
понашање за време и након рокенрол револуције у Мађарској. Један од њих,
Левент Серени, достигао је врхунац своје рок каријере са бендом Illés 1968.
године, захваљујући песми базираној на српском колу; међутим, касније
је постао творац „мађарске националне рок опере” Краљ Иштван. Други
музичар, Зоран Стевановић, био је уздржан током шездесетих, да би затим
све отвореније изражавао своје мисли и осећања током седамдесетих, а потом
се одважио да јавно обелодани своје српско порекло тек 2011. године, када
је имао пуних 69 година, са песмом Коло. Ове околности постају јасније када
сагледамо историјат мађарско-југословенских односа након 1948. године.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - The “Serbian Connection” in the Age of the Beat Revolution in Hungary
T1  - „Српска веза” у време „бит” револуције у Мађарској
SP  - 187
EP  - 202
IS  - 27
DO  - 10.2298/Muz1927187s
ER  - 
@article{
author = "Szegő, Iván Miklós",
year = "2019",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6934",
abstract = "The music market of Hungary was manipulated by state authorities and the
communist party from the 1960s until the 1980s. That distorted environment is
the reason why the careers of two of the greatest Hungarian beat stars of the Sixties
differed so much: Levente Szörényi and Zorán Sztevanovity were both partially
or fully of Serbian origin, both were lead singers of their bands, and both were (in
the first phase of their career) very careful with politics; however, their Serbian
heritage and their family experiences were totally different, which explains their
different behaviour during and after the Beat Revolution in Hungary., Шездесете године ХХ века су раздобље када се у Мађарској јавља прва
генерација „бит” (рок) музичара. Била је то деценија обележена протестима
с обе стране „гвоздене завесе” у Европи. Међутим, ово раздобље завршило
се на потпуно различите начине на Истоку и Западу. Наиме, на Западу се
рок револуција окончала комерцијализацијом, док се на Истоку разбила о
непробојан зид комунистичке идеологије. Власти су манипулисале музичким
тржиштем у Мађарској, а посебно Комунистичка партија од шездесетих до
осамдесетих година ХХ века. Партијско руководство, као и тајна и „обична”
полиција играле су важну улогу у историји мађарског рок покрета. То
нестабилно окружје било је разлог због којег се каријере двојице највећих
мађарских рок звезда из шездесетих значајно разликују: наиме, каријере
Левента Серенија и Зорана Стевановића можемо сумирати тако што ћемо
рећи да су се они кретали истом трасом, али у супротним смеровима. Обојица
су била делимично или потпуно српског порекла; били су вокални солисти
и лидери својих бендова; обојица су (барем на почетку каријере) избегавала
политичност. Међутим, њихова породична искуства у вези са српским
пореклом била су потпуно различита, што објашњава њихово супротно
понашање за време и након рокенрол револуције у Мађарској. Један од њих,
Левент Серени, достигао је врхунац своје рок каријере са бендом Illés 1968.
године, захваљујући песми базираној на српском колу; међутим, касније
је постао творац „мађарске националне рок опере” Краљ Иштван. Други
музичар, Зоран Стевановић, био је уздржан током шездесетих, да би затим
све отвореније изражавао своје мисли и осећања током седамдесетих, а потом
се одважио да јавно обелодани своје српско порекло тек 2011. године, када
је имао пуних 69 година, са песмом Коло. Ове околности постају јасније када
сагледамо историјат мађарско-југословенских односа након 1948. године.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "The “Serbian Connection” in the Age of the Beat Revolution in Hungary, „Српска веза” у време „бит” револуције у Мађарској",
pages = "187-202",
number = "27",
doi = "10.2298/Muz1927187s"
}
Szegő IM. The “Serbian Connection” in the Age of the Beat Revolution in Hungary. Музикологија / Musicology. 2019;(27):187-202
,& Szegő, I. M. (2019). The “Serbian Connection” in the Age of the Beat Revolution in Hungary.
Музикологија / MusicologyBelgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., null(27), 187-202. 
https://doi.org/10.2298/Muz1927187s
Szegő Iván Miklós, "The “Serbian Connection” in the Age of the Beat Revolution in Hungary" null, no. 27 (2019):187-202,
https://doi.org/10.2298/Muz1927187s .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB