Beyond Nations: A Thematic History
Изван нација: једна тематска историја
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
This paper describes an on-going project, the collaborative Thematic History of
Music in Portugal and Brazil; it details its context, rationale, concept, structure
and the process that led to its public presentation and preliminary development
at CESEM/FCSH, Universidade Nova de Lisboa. The importance of Africa in the
understanding of some facets not only of modern popular music, but also of 16th-
18th century genres in Portugal and Brazil is particularly stressed; examples of
both polyphonic and instrumental music are given to illustrate this early influence.
У овом чланку описан је пројекат који је тренутно у току (2018–2022): зајед-
ничка Тематска историја музике у Португалији и Бразилу. Описан је контекст,
разлози за започињање оваквог пројекта, његова структура и процес који је
довео до јавног представљања и прелиминарних истраживања при Центру за
проучавање социологије и естетике музике CESEM/FCSH, Нови универзи-
тет у Лисабону. Посебно је наглашен значај Африке за разумевање неких ка-
рактеристика не само модерне популарне музике, већ и жанрова португал-
ске и бразилске музике од XVI до XVIII века. У циљу илустровања овог раног
утицаја дати су примери и полифоне и инструменталне музике.
Постојеће историје музике у Португалији и Бразилу старије су од четврт века,
а музиколошке заједнице у обема земљама у великој мери су еволуирале у од-
носу на моменат објављивања ових публикација. Поред тога, последњих де-
ценија интензивирале су се прекоатланске везе међу научницима, а порасла
је и критичка историографска свест; обе окол...ности довеле су до спознаје да
је историја музике с обе стране Атлантика у земљама у којима се говори пор-
тугалски језик недовољно и неадекватно репрезентована. Због тога је циљ
ове тематске историје да превазиђе како националне историјске парадигме,
тако и германоцентрични поглед на музичку прошлост, којим су била обојена
проучавања музике у јужним земљама. Територијални опсег овакве тематске
историје обухвата троугао Иберијско полуострво – Африка – Јужна Америка, са додатним референцама на друге континенте, обухватајући обе Земљи-
не хемисфере. Вештачке поделе на писане и усмене изворе, уметничку и по-
пуларну музику, биће одбачене. Вишеструкост перспектива омогућиће нам да
проучавамо не само композиторе и њихова дела, већ и идеје, рецепцију и ис-
торијат институција, професионална умрежавања, извођачке праксе и друго.
Ključne reči:
transnational history / cultural exchanges / cross-Atlantic networks / African influence / транснационална историја / културалне размене / трансатлантско умрежавање / афрички утицајIzvor:
Музикологија / Musicology, 2019, 27, 163-186Izdavač:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Ferreira, Manuel Pedro PY - 2019 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6933 AB - This paper describes an on-going project, the collaborative Thematic History of Music in Portugal and Brazil; it details its context, rationale, concept, structure and the process that led to its public presentation and preliminary development at CESEM/FCSH, Universidade Nova de Lisboa. The importance of Africa in the understanding of some facets not only of modern popular music, but also of 16th- 18th century genres in Portugal and Brazil is particularly stressed; examples of both polyphonic and instrumental music are given to illustrate this early influence. AB - У овом чланку описан је пројекат који је тренутно у току (2018–2022): зајед- ничка Тематска историја музике у Португалији и Бразилу. Описан је контекст, разлози за започињање оваквог пројекта, његова структура и процес који је довео до јавног представљања и прелиминарних истраживања при Центру за проучавање социологије и естетике музике CESEM/FCSH, Нови универзи- тет у Лисабону. Посебно је наглашен значај Африке за разумевање неких ка- рактеристика не само модерне популарне музике, већ и жанрова португал- ске и бразилске музике од XVI до XVIII века. У циљу илустровања овог раног утицаја дати су примери и полифоне и инструменталне музике. Постојеће историје музике у Португалији и Бразилу старије су од четврт века, а музиколошке заједнице у обема земљама у великој мери су еволуирале у од- носу на моменат објављивања ових публикација. Поред тога, последњих де- ценија интензивирале су се прекоатланске везе међу научницима, а порасла је и критичка историографска свест; обе околности довеле су до спознаје да је историја музике с обе стране Атлантика у земљама у којима се говори пор- тугалски језик недовољно и неадекватно репрезентована. Због тога је циљ ове тематске историје да превазиђе како националне историјске парадигме, тако и германоцентрични поглед на музичку прошлост, којим су била обојена проучавања музике у јужним земљама. Територијални опсег овакве тематске историје обухвата троугао Иберијско полуострво – Африка – Јужна Америка, са додатним референцама на друге континенте, обухватајући обе Земљи- не хемисфере. Вештачке поделе на писане и усмене изворе, уметничку и по- пуларну музику, биће одбачене. Вишеструкост перспектива омогућиће нам да проучавамо не само композиторе и њихова дела, већ и идеје, рецепцију и ис- торијат институција, професионална умрежавања, извођачке праксе и друго. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Beyond Nations: A Thematic History T1 - Изван нација: једна тематска историја SP - 163 EP - 186 IS - 27 DO - 10.2298/MUZ1927163F UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6933 ER -
@article{ author = "Ferreira, Manuel Pedro", year = "2019", abstract = "This paper describes an on-going project, the collaborative Thematic History of Music in Portugal and Brazil; it details its context, rationale, concept, structure and the process that led to its public presentation and preliminary development at CESEM/FCSH, Universidade Nova de Lisboa. The importance of Africa in the understanding of some facets not only of modern popular music, but also of 16th- 18th century genres in Portugal and Brazil is particularly stressed; examples of both polyphonic and instrumental music are given to illustrate this early influence., У овом чланку описан је пројекат који је тренутно у току (2018–2022): зајед- ничка Тематска историја музике у Португалији и Бразилу. Описан је контекст, разлози за започињање оваквог пројекта, његова структура и процес који је довео до јавног представљања и прелиминарних истраживања при Центру за проучавање социологије и естетике музике CESEM/FCSH, Нови универзи- тет у Лисабону. Посебно је наглашен значај Африке за разумевање неких ка- рактеристика не само модерне популарне музике, већ и жанрова португал- ске и бразилске музике од XVI до XVIII века. У циљу илустровања овог раног утицаја дати су примери и полифоне и инструменталне музике. Постојеће историје музике у Португалији и Бразилу старије су од четврт века, а музиколошке заједнице у обема земљама у великој мери су еволуирале у од- носу на моменат објављивања ових публикација. Поред тога, последњих де- ценија интензивирале су се прекоатланске везе међу научницима, а порасла је и критичка историографска свест; обе околности довеле су до спознаје да је историја музике с обе стране Атлантика у земљама у којима се говори пор- тугалски језик недовољно и неадекватно репрезентована. Због тога је циљ ове тематске историје да превазиђе како националне историјске парадигме, тако и германоцентрични поглед на музичку прошлост, којим су била обојена проучавања музике у јужним земљама. Територијални опсег овакве тематске историје обухвата троугао Иберијско полуострво – Африка – Јужна Америка, са додатним референцама на друге континенте, обухватајући обе Земљи- не хемисфере. Вештачке поделе на писане и усмене изворе, уметничку и по- пуларну музику, биће одбачене. Вишеструкост перспектива омогућиће нам да проучавамо не само композиторе и њихова дела, већ и идеје, рецепцију и ис- торијат институција, професионална умрежавања, извођачке праксе и друго.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Beyond Nations: A Thematic History, Изван нација: једна тематска историја", pages = "163-186", number = "27", doi = "10.2298/MUZ1927163F", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6933" }
Ferreira, M. P.. (2019). Beyond Nations: A Thematic History. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(27), 163-186. https://doi.org/10.2298/MUZ1927163F https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6933
Ferreira MP. Beyond Nations: A Thematic History. in Музикологија / Musicology. 2019;(27):163-186. doi:10.2298/MUZ1927163F https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6933 .
Ferreira, Manuel Pedro, "Beyond Nations: A Thematic History" in Музикологија / Musicology, no. 27 (2019):163-186, https://doi.org/10.2298/MUZ1927163F ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6933 .