Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
The Many Faces of Everyday Musical Life. Approaching Music History from “Below”
Многостраност свакодневног музичког живота. Приступ историји музике „одоздо”
dc.contributor | Medić, Ivana | |
dc.creator | Loeser, Martin | |
dc.date.accessioned | 2019-12-31T20:25:08Z | |
dc.date.available | 2019-12-31T20:25:08Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 1450-9814 (print) | |
dc.identifier.issn | 2406-0976 (online) | |
dc.identifier.uri | https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6928 | |
dc.description.abstract | Is it useful to write history on everyday musical life? And how can we do it? This article introduces a historiographical concept initiated by historians such as Carlo Ginzburg, Alf Lüdtke and Richard van Dülmen already in the 1970s, in an attempt to renew the writing of history. Instead of the reconstruction and interpretation of grand narratives and deep structures in society, economy and culture, these historians offer close descriptions of ‘average citizens’ with their daily musical routines, motivations and preferences, and the result is often a cluster of fascinating and wide-ranging insights into different forms of contact with music. Following this general approach, I hope to offer a panorama of everyday musical culture in Hamburg in the early eighteenth century. The sources used for this study include different musical genres such as opera, cantata and instrumental ‘table music’, as well as books, newspaper reports, subscription lists, diaries, behavioural guides and archival documents. This material permits insights into the uses made of musicians such as Johann Mattheson, Georg Philipp Telemann and Reinhard Keiser, as well as into the social lives of the Hamburg citizenship. | en |
dc.description.abstract | Колика је корист од писања историје свакодневног музичког живота? И како се то ради? У овом чланку представљам историографски концепт који су иницирали историчари попут Карла Гинзбурга, Алфа Литкеа и Рихарда ван Дилмена још седамдесетих година ХХ века, у покушају обнове писања историје. Уместо реконструкције и интерпретације великих наратива и дубоких структура у друштву, економији и култури, ови историчари нуде детаљне описе „просечних грађана” и њихових свакодневних музичких пракси, мотивација и преференција, а као резултат оваквих разматрања најстају кластери фасцинантних и далекосежних увида у различите врсте контаката с музиком. Следећи овај генерални приступ, представљам панораму свакодневне музичке културе у Хамбургу почетком XVIII века. Извори коришћени за ову студију обухватају различите музичке жанрове попут опере, кантате и инструменталне „музике за ручавање”, као и књиге, новинске чланке, спискове претплатника, дневнике, правилнике понашања и архивске документе. Овај материјал нам пружа увид у делатност музичара попут Јохана Матесона, Георга Филипа Телемана и Рајнхарда Кајзера, као и у друштвени живот грађанства у Хамбургу у XVIII веку. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Музикологија / Musicology | |
dc.subject | everyday life | sr |
dc.subject | music history | sr |
dc.subject | Hamburg | sr |
dc.subject | early 18th century | sr |
dc.subject | Johann Mattheson | sr |
dc.subject | Georg Philipp Telemann | sr |
dc.subject | Reinhard Keiser | sr |
dc.subject | свакодневни живот | sr |
dc.subject | историја музике | sr |
dc.subject | Хамбург | sr |
dc.subject | почетак XVIII века | sr |
dc.subject | Јохан Матесон | sr |
dc.subject | Георг Филип Телеман | sr |
dc.subject | Рајнхард Кајзер | sr |
dc.title | The Many Faces of Everyday Musical Life. Approaching Music History from “Below” | en |
dc.title | Многостраност свакодневног музичког живота. Приступ историји музике „одоздо” | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dcterms.abstract | Лоесер, Мартин; Mnogostranost svakodnevnog muzičkog života. Pristup istoriji muzike „odozdo”; | |
dc.citation.spage | 31 | |
dc.citation.epage | 49 | |
dc.citation.issue | 27 | |
dc.identifier.doi | 10.2298/MUZ1927031L | |
dc.description.other | This essay originates from a paper given at a seminar The Future of Music History organised by Prof. Jim Samson, during the eponymous conference at the Serbian Academy of Sciences and Arts (28–30 September 2017). | en |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.fulltext | https://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/28137/1450-98141927031L.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6928 |