DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Introduction: Music and ethnomusicology – encounters in the Balkans

Увод: Музика и етномузикологија – сусрети на Балкану

Thumbnail
2012
danka-jelena.pdf (287.3Kb)
Authors
Lajić-Mihajlović, Danka
Jovanović, Jelena
Contributors
Despić, Dejan
Jovanović, Jelena
Lajić-Mihajlović, Danka
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
This paper presents an overview of the latest experiences in ethnomusicological research based on the texts incorporated in this collection of works. These experiences emanate primarily from the local researchers’ works on music of the Balkans, with a heightened theoretical and methodological dimension. The distinctive Balkan musical practices, created through the amalgamation of elements from different cultures, ethnicities, and religions, made this geo-cultural space intriguing not only to researchers from this very region but also to those from other cultural communities. A theoretical framework for interpreting these practices together with the contemporary research methods stem from interactions of local scientific communities’ experiences, sources and practices they deal with, circumstances, ideologies and politics, including the influences of the world’s dominant ethnomusicological communities as well as researchers’ individual affinities and choices. A comparison with the resea...rch strategies applied in similar, transitory geo-cultural spaces contributes to a more complex exploration of the Balkan ethnomusicologists’ experiences.

Рад доноси преглед новијих искустава у етномузиколошким истраживањима музика Балкана, првенствено на основу радова који чине овај зборник. Пажња је кључно усмерена на теоријско-методолошку димензију. Специфичне музичке праксе Балкана, формиране амалгамисањем елемената различитих култура, етницитета и религија, учиниле су овај гео- културни простор интригантним не само за истраживаче из самог региона, већ и за оне из других културних средина. Теоријски оквири у којима се оне интерпретирају и методе које се данас користе у истраживањима резултат су интеракција искустава локалних научних заједница, извора и пракси којима се баве, околности, идеологија и политика, укључујући и утицаје доминантних светских етномузиколошких заједница и индивидуалних афинитета истраживача. Комплексније разматрање искустава етномузиколога са Балкана остварено је поређењима са истраживачким стратегијама примењиваним на сличним, транзиторним геокултурним просторима.
Keywords:
the musics of the Balkans / methodologies in ethnomusicology / Balkan national ethnomusicologies / fieldwork / interdisciplinarity
Source:
Musical practices in the Balkans : Ethnomusicological perspectives, 2012, 13-27
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology SASA
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)

Cobiss ID: 195889676

ISBN: 978-86-80639-09-3

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4103
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6846
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - CONF
AU  - Lajić-Mihajlović, Danka
AU  - Jovanović, Jelena
PY  - 2012
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4103
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6846
AB  - This paper presents an overview of the latest experiences in ethnomusicological research based on the texts incorporated in this collection of works. These experiences emanate primarily from the local researchers’ works on music of the Balkans, with a heightened theoretical and methodological dimension. The distinctive Balkan musical practices, created through the amalgamation of elements from different cultures, ethnicities, and religions, made this geo-cultural space intriguing not only to researchers from this very region but also to those from other cultural communities. A theoretical framework for interpreting these practices together with the contemporary research methods stem from interactions of local scientific communities’ experiences, sources and practices they deal with, circumstances, ideologies and politics, including the influences of the world’s dominant ethnomusicological communities as well as researchers’ individual affinities and choices. A comparison with the research strategies applied in similar, transitory geo-cultural spaces contributes to a more complex exploration of the Balkan ethnomusicologists’ experiences.
AB  - Рад доноси преглед новијих искустава у етномузиколошким истраживањима музика Балкана, првенствено на основу радова који чине овај зборник. Пажња је кључно усмерена на теоријско-методолошку димензију. Специфичне музичке праксе Балкана, формиране амалгамисањем елемената различитих култура, етницитета и религија, учиниле су овај гео-
културни простор интригантним не само за истраживаче из самог региона, већ и за оне из других културних средина. Теоријски оквири у којима се оне интерпретирају и методе које се данас користе у истраживањима резултат су интеракција искустава локалних научних заједница, извора и пракси којима се баве, околности, идеологија и политика, укључујући и
утицаје доминантних светских етномузиколошких заједница и индивидуалних афинитета истраживача. Комплексније разматрање искустава етномузиколога са Балкана остварено је поређењима са истраживачким стратегијама примењиваним на сличним, транзиторним геокултурним просторима.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology SASA
C3  - Musical practices in the Balkans : Ethnomusicological perspectives
T1  - Introduction: Music and ethnomusicology – encounters in the Balkans
T1  - Увод: Музика и етномузикологија – сусрети на Балкану
SP  - 13
EP  - 27
ER  - 
@conference{
author = "Lajić-Mihajlović, Danka and Jovanović, Jelena",
year = "2012",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4103, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6846",
abstract = "This paper presents an overview of the latest experiences in ethnomusicological research based on the texts incorporated in this collection of works. These experiences emanate primarily from the local researchers’ works on music of the Balkans, with a heightened theoretical and methodological dimension. The distinctive Balkan musical practices, created through the amalgamation of elements from different cultures, ethnicities, and religions, made this geo-cultural space intriguing not only to researchers from this very region but also to those from other cultural communities. A theoretical framework for interpreting these practices together with the contemporary research methods stem from interactions of local scientific communities’ experiences, sources and practices they deal with, circumstances, ideologies and politics, including the influences of the world’s dominant ethnomusicological communities as well as researchers’ individual affinities and choices. A comparison with the research strategies applied in similar, transitory geo-cultural spaces contributes to a more complex exploration of the Balkan ethnomusicologists’ experiences., Рад доноси преглед новијих искустава у етномузиколошким истраживањима музика Балкана, првенствено на основу радова који чине овај зборник. Пажња је кључно усмерена на теоријско-методолошку димензију. Специфичне музичке праксе Балкана, формиране амалгамисањем елемената различитих култура, етницитета и религија, учиниле су овај гео-
културни простор интригантним не само за истраживаче из самог региона, већ и за оне из других културних средина. Теоријски оквири у којима се оне интерпретирају и методе које се данас користе у истраживањима резултат су интеракција искустава локалних научних заједница, извора и пракси којима се баве, околности, идеологија и политика, укључујући и
утицаје доминантних светских етномузиколошких заједница и индивидуалних афинитета истраживача. Комплексније разматрање искустава етномузиколога са Балкана остварено је поређењима са истраживачким стратегијама примењиваним на сличним, транзиторним геокултурним просторима.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology SASA",
journal = "Musical practices in the Balkans : Ethnomusicological perspectives",
title = "Introduction: Music and ethnomusicology – encounters in the Balkans, Увод: Музика и етномузикологија – сусрети на Балкану",
pages = "13-27"
}
Lajić-Mihajlović D, Jovanović J. Увод: Музика и етномузикологија – сусрети на Балкану. Musical practices in the Balkans : Ethnomusicological perspectives. 2012;:13-27
Lajić-Mihajlović, D.,& Jovanović, J. (2012). Увод: Музика и етномузикологија – сусрети на Балкану.
Musical practices in the Balkans : Ethnomusicological perspectivesBelgrade : Institute of Musicology SASA., 13-27.
Lajić-Mihajlović Danka, Jovanović Jelena, "Увод: Музика и етномузикологија – сусрети на Балкану" (2012):13-27

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB