Настава музике у југословенским основним и средњим школама у периоду између два светска рата: осврт на стручне, педагошке и социополитичке димензије
Music in Yugoslav primary and secondary Schools between two World Wars: theoretical, pedagogical and sociopolitical dimensions
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Увођење општих знања о музици (теоријских и практичних) у програме основног и средњег образовања започето је у југословенским крајевима још крајем 19. века уз свест о њиховој значајној васпитној, развојној и етичкој улози. Такво схватање функције музичког образовања и васпитања одржало се и након Првог светског рата, с тим да је потреба за темељнијим приступом у овој области која се манифестовала кроз бројне законодавне и административне подухвате подстакла промишљање његових нових видова организовања и спровођења. О задацима, циљевима и формама музичког образовања и уједно наставе музике у југословенском друштву и његовом образовном систему дискутовало се опсежно у стручним круговима. У овом раду анализираћемо неке од кључних проблема који су се издвојили у расправама музичких стручњакаи педагога указујући на појединачне приступе њиховом тумачењу, те теоријској и/или практичној елаборацији.
The insclusion of music in the curriculum of primary and secondary schools throughout regions of Kingdom of Serbia and Austria-Hungary (future territory of the Kingdom of Yugoslavia) started in the end of the 19th century. Already in that time, the belief that music had an important social, psychosocial and ethical role was spreaded among pedagogues and theoreticians. the same belif was even more accentuated after the First world war with the emphasis on modification of legislative regulations and bureacratical frames. At the same time, it provoked discussions on the posssibilities of new approaches to music education in primary and secondary schools. Among other things, music specialists debated on the concept and goals of music education in Yugoslav society. In this paper, we analysed some of the key issues that appeared in the discourse of music experts illuminating their diverse interpretations and theoretical and practical elaborations. Our focus was on articles and investigations... of Serbian, Croat and Slovene experts such were Miloje Milojević, Antun Dobronić, Pavle Markovac and Dragotin Cvetko.
Кључне речи:
Краљевина СХС/Југославија / музичко образовање / музичко васпитавање маса / реформа програма наставе музике / методе ширења музичке писмености / Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes / music education / emancipation of music taste of the masses / transformation of music curricula in elementary and secondary schools / methods of expansion of music literacy / Kingdom of YugoslaviaИзвор:
Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог, 2016, 634-647Издавач:
- Бања Лука : Академија умјетности Универзитета : Академија наука и умјетности Републике Српске : Музиколошко друштво Републике Српске
- Бања Лука : Академија наука и умјетности Републике Српске
- Бања Лука : Музиколошко друштво Републике Српске
Финансирање / пројекти:
Напомена:
- Према књизи апстраката, зборник је резултат међународног научног скупа "Владо С. Милошевић : етномузиколог, композитор и педагог", одржаног у Бања Луци 12. и 13. априла 2013. године, у оквиру манифестације "Дани Владе С. Милошевића".
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CONF AU - Весић, Ивана AU - Пено, Весна PY - 2016 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6755 AB - Увођење општих знања о музици (теоријских и практичних) у програме основног и средњег образовања започето је у југословенским крајевима још крајем 19. века уз свест о њиховој значајној васпитној, развојној и етичкој улози. Такво схватање функције музичког образовања и васпитања одржало се и након Првог светског рата, с тим да је потреба за темељнијим приступом у овој области која се манифестовала кроз бројне законодавне и административне подухвате подстакла промишљање његових нових видова организовања и спровођења. О задацима, циљевима и формама музичког образовања и уједно наставе музике у југословенском друштву и његовом образовном систему дискутовало се опсежно у стручним круговима. У овом раду анализираћемо неке од кључних проблема који су се издвојили у расправама музичких стручњакаи педагога указујући на појединачне приступе њиховом тумачењу, те теоријској и/или практичној елаборацији. AB - The insclusion of music in the curriculum of primary and secondary schools throughout regions of Kingdom of Serbia and Austria-Hungary (future territory of the Kingdom of Yugoslavia) started in the end of the 19th century. Already in that time, the belief that music had an important social, psychosocial and ethical role was spreaded among pedagogues and theoreticians. the same belif was even more accentuated after the First world war with the emphasis on modification of legislative regulations and bureacratical frames. At the same time, it provoked discussions on the posssibilities of new approaches to music education in primary and secondary schools. Among other things, music specialists debated on the concept and goals of music education in Yugoslav society. In this paper, we analysed some of the key issues that appeared in the discourse of music experts illuminating their diverse interpretations and theoretical and practical elaborations. Our focus was on articles and investigations of Serbian, Croat and Slovene experts such were Miloje Milojević, Antun Dobronić, Pavle Markovac and Dragotin Cvetko. PB - Бања Лука : Академија умјетности Универзитета : Академија наука и умјетности Републике Српске : Музиколошко друштво Републике Српске PB - Бања Лука : Академија наука и умјетности Републике Српске PB - Бања Лука : Музиколошко друштво Републике Српске C3 - Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог T1 - Настава музике у југословенским основним и средњим школама у периоду између два светска рата: осврт на стручне, педагошке и социополитичке димензије T1 - Music in Yugoslav primary and secondary Schools between two World Wars: theoretical, pedagogical and sociopolitical dimensions SP - 634 EP - 647 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6755 ER -
@conference{ author = "Весић, Ивана and Пено, Весна", year = "2016", abstract = "Увођење општих знања о музици (теоријских и практичних) у програме основног и средњег образовања започето је у југословенским крајевима још крајем 19. века уз свест о њиховој значајној васпитној, развојној и етичкој улози. Такво схватање функције музичког образовања и васпитања одржало се и након Првог светског рата, с тим да је потреба за темељнијим приступом у овој области која се манифестовала кроз бројне законодавне и административне подухвате подстакла промишљање његових нових видова организовања и спровођења. О задацима, циљевима и формама музичког образовања и уједно наставе музике у југословенском друштву и његовом образовном систему дискутовало се опсежно у стручним круговима. У овом раду анализираћемо неке од кључних проблема који су се издвојили у расправама музичких стручњакаи педагога указујући на појединачне приступе њиховом тумачењу, те теоријској и/или практичној елаборацији., The insclusion of music in the curriculum of primary and secondary schools throughout regions of Kingdom of Serbia and Austria-Hungary (future territory of the Kingdom of Yugoslavia) started in the end of the 19th century. Already in that time, the belief that music had an important social, psychosocial and ethical role was spreaded among pedagogues and theoreticians. the same belif was even more accentuated after the First world war with the emphasis on modification of legislative regulations and bureacratical frames. At the same time, it provoked discussions on the posssibilities of new approaches to music education in primary and secondary schools. Among other things, music specialists debated on the concept and goals of music education in Yugoslav society. In this paper, we analysed some of the key issues that appeared in the discourse of music experts illuminating their diverse interpretations and theoretical and practical elaborations. Our focus was on articles and investigations of Serbian, Croat and Slovene experts such were Miloje Milojević, Antun Dobronić, Pavle Markovac and Dragotin Cvetko.", publisher = "Бања Лука : Академија умјетности Универзитета : Академија наука и умјетности Републике Српске : Музиколошко друштво Републике Српске, Бања Лука : Академија наука и умјетности Републике Српске, Бања Лука : Музиколошко друштво Републике Српске", journal = "Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог", title = "Настава музике у југословенским основним и средњим школама у периоду између два светска рата: осврт на стручне, педагошке и социополитичке димензије, Music in Yugoslav primary and secondary Schools between two World Wars: theoretical, pedagogical and sociopolitical dimensions", pages = "634-647", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6755" }
Весић, И.,& Пено, В.. (2016). Настава музике у југословенским основним и средњим школама у периоду између два светска рата: осврт на стручне, педагошке и социополитичке димензије. in Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог Бања Лука : Академија умјетности Универзитета : Академија наука и умјетности Републике Српске : Музиколошко друштво Републике Српске., 634-647. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6755
Весић И, Пено В. Настава музике у југословенским основним и средњим школама у периоду између два светска рата: осврт на стручне, педагошке и социополитичке димензије. in Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог. 2016;:634-647. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6755 .
Весић, Ивана, Пено, Весна, "Настава музике у југословенским основним и средњим школама у периоду између два светска рата: осврт на стручне, педагошке и социополитичке димензије" in Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог (2016):634-647, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6755 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The traditions of orthodox music: Proceedings of the First International Conference on Orthodox Church Music, and the Second International Conference organized by ISOCM: Composing and Chant in the Orthodox Church / The traditions of orthodox music: Proceedings of the First International Conference on Orthodox Church Music i Druga Međunarodna konferencija u organizaciji ISOCM - komponovanje i pojanje u Pravoslavnoj crkvi
Peno, Vesna (Музикологија / Musicology, 2007) -
Рецепција авангардне музике у међуратном Београду: пример часописа Музика и Гласник музичког друштва „Станковић“ / Музички гласник / Reception of avant-garde music in Belgrade between the two wars: the example of journals Music and The Herald of the Musical Association “Stanković“ / Music Herald
Васић, Александар (Нови Сад : Матица српска, 2011) -
Past Music, Future Music: Technology and Music Institutions in the 20th Century
Maglov, Marija (Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music, 2016)