Удружења гуслара и индивидуални гусларски идентитети: друштво гуслара "Свети Никола" из Новог Сада
Аssociations of Gusle Players and Individual Identities of Gusle Players: The Association of Gusle Players "Sveti Nikola" from Novi Sad
Abstract
Певање епских песама уз гусле као традиционална солистичка пракса представља изузетно интересантно поље проучавања идентитета из перспективе односа појединца и различитих традиционалних и савремених, имагинарних и реалних колективитета са којима се он идентификује. У овом раду су на примеру Друштва гуслара (ДГ) „Свети Никола“ из Новог Сада разматрани начини на које гусларско друштво, као базична организациона институција гусларске праксе, утиче на обликовање идентитета гуслара. Постојање дуже од две деценије, а лоцираност у универзитетској и изразито мултикултурној средини чини искуства чланова овог Друштва посебно релевантним. Студија се заснива на теренском истраживању – учешћу у „интерним“ активностима Друштва и разговорима са члановима, увиду у јавну праксу и документацију Друштва. ДГ „Свети Никола“ је идентификовано у односу на социокултурни контекст и у односу на друга удружења истог ранга, а потом и кроз политике одрживости и репрезентовања. На основу тога је мапирана мрежа рела...ција од значаја за (пре)обликовање идентитета гуслара-чланова овог друштва, са назнакама о њиховим парадигматским или диференцирајућим вредностима.
This paper is part of the results on the Matica srpska project entitled "Folklore music as a representation and medium of negotiation of cultural identities in Vojvodina" and is a continuation of the author’s earlier research of the relations between identity, institutions and traditions of singing accompanied by gusle. Namely, the singing of epic songs accompanied by gusle as a soloist practice shaped within tradition represents an extremely interesting field for the study of identity as a product of the relationship between individuals and different social groups with which he/she identifies. Using the example of the Association of Gusle Players “Sveti Nikola” from Novi Sad this paper analyzes various ways in which the organizational institution of the practice of singing accompanied by gusle at the basic, local level influences the shaping of the identity of gusle players and, consequently, the direction of the epic tradition. This is a society which is a stable and referential inst...itution of this kind and its location in an urban and prominently multicultural environment and a university center makes it particularly important for the said issues. The study is based on field research – on observations during several attendances of the regular meetings of the Association, semi-structured interviews with the members and insight into their public practice as well as the documentation of the Association. The Association is identified in relation to the socio-cultural context and certain analogies have been noticed regarding the structure and relations (age and education), as well as its particularities (ethnicity and gender homogenous group). Furthermore, the paper indicates particularities in comparison with other associations of the same kind and the politics of sustainability and representation. A society seen that way is further analyzed as a reference and a context of the (re)shaping of the identity of gusle players who are members of the Association. It is noticed that the affection towards singing accompanied by gusle defines them as a subcultural group not only as agents in an archaic and somewhat eccentric musical practice, but also as producers of sound which has not been submitted to a (more) significant adaptation of the dominant aesthetics, i.e. genre hybridization. The analysis of inter-group identities points to the importance of “pre-gusle” identities, “besides-gusle” aspects of identities, the complexity and particularity of individual music-cultural identities as well as a variety of desired gusle players’ identities.
Keywords:
певање уз гусле / индивидуални идентитет / колективни идентитет / вишеструки идентитет / преобликовање идентитета / singing accompanied by gusle / individual identity / collective identity / multiple identity / reshaping of identitySource:
Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 2016, 55, 47-62Publisher:
- Нови Сад : Матица српска
Funding / projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
URI
http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/ZMSSU_55.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/6542
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Лајић Михајловић, Данка PY - 2016 UR - http://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/ZMSSU_55.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6542 AB - Певање епских песама уз гусле као традиционална солистичка пракса представља изузетно интересантно поље проучавања идентитета из перспективе односа појединца и различитих традиционалних и савремених, имагинарних и реалних колективитета са којима се он идентификује. У овом раду су на примеру Друштва гуслара (ДГ) „Свети Никола“ из Новог Сада разматрани начини на које гусларско друштво, као базична организациона институција гусларске праксе, утиче на обликовање идентитета гуслара. Постојање дуже од две деценије, а лоцираност у универзитетској и изразито мултикултурној средини чини искуства чланова овог Друштва посебно релевантним. Студија се заснива на теренском истраживању – учешћу у „интерним“ активностима Друштва и разговорима са члановима, увиду у јавну праксу и документацију Друштва. ДГ „Свети Никола“ је идентификовано у односу на социокултурни контекст и у односу на друга удружења истог ранга, а потом и кроз политике одрживости и репрезентовања. На основу тога је мапирана мрежа релација од значаја за (пре)обликовање идентитета гуслара-чланова овог друштва, са назнакама о њиховим парадигматским или диференцирајућим вредностима. AB - This paper is part of the results on the Matica srpska project entitled "Folklore music as a representation and medium of negotiation of cultural identities in Vojvodina" and is a continuation of the author’s earlier research of the relations between identity, institutions and traditions of singing accompanied by gusle. Namely, the singing of epic songs accompanied by gusle as a soloist practice shaped within tradition represents an extremely interesting field for the study of identity as a product of the relationship between individuals and different social groups with which he/she identifies. Using the example of the Association of Gusle Players “Sveti Nikola” from Novi Sad this paper analyzes various ways in which the organizational institution of the practice of singing accompanied by gusle at the basic, local level influences the shaping of the identity of gusle players and, consequently, the direction of the epic tradition. This is a society which is a stable and referential institution of this kind and its location in an urban and prominently multicultural environment and a university center makes it particularly important for the said issues. The study is based on field research – on observations during several attendances of the regular meetings of the Association, semi-structured interviews with the members and insight into their public practice as well as the documentation of the Association. The Association is identified in relation to the socio-cultural context and certain analogies have been noticed regarding the structure and relations (age and education), as well as its particularities (ethnicity and gender homogenous group). Furthermore, the paper indicates particularities in comparison with other associations of the same kind and the politics of sustainability and representation. A society seen that way is further analyzed as a reference and a context of the (re)shaping of the identity of gusle players who are members of the Association. It is noticed that the affection towards singing accompanied by gusle defines them as a subcultural group not only as agents in an archaic and somewhat eccentric musical practice, but also as producers of sound which has not been submitted to a (more) significant adaptation of the dominant aesthetics, i.e. genre hybridization. The analysis of inter-group identities points to the importance of “pre-gusle” identities, “besides-gusle” aspects of identities, the complexity and particularity of individual music-cultural identities as well as a variety of desired gusle players’ identities. PB - Нови Сад : Матица српска T2 - Зборник Матице српске за сценске уметности и музику T1 - Удружења гуслара и индивидуални гусларски идентитети: друштво гуслара "Свети Никола" из Новог Сада T1 - Аssociations of Gusle Players and Individual Identities of Gusle Players: The Association of Gusle Players "Sveti Nikola" from Novi Sad SP - 47 EP - 62 IS - 55 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6542 ER -
@article{ author = "Лајић Михајловић, Данка", year = "2016", abstract = "Певање епских песама уз гусле као традиционална солистичка пракса представља изузетно интересантно поље проучавања идентитета из перспективе односа појединца и различитих традиционалних и савремених, имагинарних и реалних колективитета са којима се он идентификује. У овом раду су на примеру Друштва гуслара (ДГ) „Свети Никола“ из Новог Сада разматрани начини на које гусларско друштво, као базична организациона институција гусларске праксе, утиче на обликовање идентитета гуслара. Постојање дуже од две деценије, а лоцираност у универзитетској и изразито мултикултурној средини чини искуства чланова овог Друштва посебно релевантним. Студија се заснива на теренском истраживању – учешћу у „интерним“ активностима Друштва и разговорима са члановима, увиду у јавну праксу и документацију Друштва. ДГ „Свети Никола“ је идентификовано у односу на социокултурни контекст и у односу на друга удружења истог ранга, а потом и кроз политике одрживости и репрезентовања. На основу тога је мапирана мрежа релација од значаја за (пре)обликовање идентитета гуслара-чланова овог друштва, са назнакама о њиховим парадигматским или диференцирајућим вредностима., This paper is part of the results on the Matica srpska project entitled "Folklore music as a representation and medium of negotiation of cultural identities in Vojvodina" and is a continuation of the author’s earlier research of the relations between identity, institutions and traditions of singing accompanied by gusle. Namely, the singing of epic songs accompanied by gusle as a soloist practice shaped within tradition represents an extremely interesting field for the study of identity as a product of the relationship between individuals and different social groups with which he/she identifies. Using the example of the Association of Gusle Players “Sveti Nikola” from Novi Sad this paper analyzes various ways in which the organizational institution of the practice of singing accompanied by gusle at the basic, local level influences the shaping of the identity of gusle players and, consequently, the direction of the epic tradition. This is a society which is a stable and referential institution of this kind and its location in an urban and prominently multicultural environment and a university center makes it particularly important for the said issues. The study is based on field research – on observations during several attendances of the regular meetings of the Association, semi-structured interviews with the members and insight into their public practice as well as the documentation of the Association. The Association is identified in relation to the socio-cultural context and certain analogies have been noticed regarding the structure and relations (age and education), as well as its particularities (ethnicity and gender homogenous group). Furthermore, the paper indicates particularities in comparison with other associations of the same kind and the politics of sustainability and representation. A society seen that way is further analyzed as a reference and a context of the (re)shaping of the identity of gusle players who are members of the Association. It is noticed that the affection towards singing accompanied by gusle defines them as a subcultural group not only as agents in an archaic and somewhat eccentric musical practice, but also as producers of sound which has not been submitted to a (more) significant adaptation of the dominant aesthetics, i.e. genre hybridization. The analysis of inter-group identities points to the importance of “pre-gusle” identities, “besides-gusle” aspects of identities, the complexity and particularity of individual music-cultural identities as well as a variety of desired gusle players’ identities.", publisher = "Нови Сад : Матица српска", journal = "Зборник Матице српске за сценске уметности и музику", title = "Удружења гуслара и индивидуални гусларски идентитети: друштво гуслара "Свети Никола" из Новог Сада, Аssociations of Gusle Players and Individual Identities of Gusle Players: The Association of Gusle Players "Sveti Nikola" from Novi Sad", pages = "47-62", number = "55", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6542" }
Лајић Михајловић, Д.. (2016). Удружења гуслара и индивидуални гусларски идентитети: друштво гуслара "Свети Никола" из Новог Сада. in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику Нови Сад : Матица српска.(55), 47-62. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6542
Лајић Михајловић Д. Удружења гуслара и индивидуални гусларски идентитети: друштво гуслара "Свети Никола" из Новог Сада. in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику. 2016;(55):47-62. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6542 .
Лајић Михајловић, Данка, "Удружења гуслара и индивидуални гусларски идентитети: друштво гуслара "Свети Никола" из Новог Сада" in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, no. 55 (2016):47-62, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6542 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Роми у мешовитим браковима: Трансформације религијског, групног и језичког идентитета
Ћирковић, Светлана (Београд: Rrominterpress, 2015) -
Свадба и конструисање идентитета / Wedding and Identity Construction
Златановић, Сања (Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA, 2007) -
Улична прослава Нове године у Београду / Street celebration of New Year's Eve in Belgrade
Ђорђевић, Иван (Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA, 2004)