DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Звуци суровости: Музика театра суровости Антонена Артоа

Sounds of Cruelty: Music of Antonin’s Artaud Theatre of Cruelty

Thumbnail
2019
bitstream_26229.pdf (1.063Mb)
Authors
Новаковић, Моника
Contributors
Миленковић, Марко С.
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Истраживање Ане Јостклајгреве (Anne Jostkleigrewe) Reaching for the Stars: From The One-All-Alone to Espace (у: Felix Meyer, Heidy Zimmerman (ed.), Edgard Varèse: Composer, Sound Sculptor, Visionary (Paul Sacher Foundation), Boydell Press, Woodbridge, Suffolk, 2006, 211–236), директан је повод за настанак овог рада. Истраживање је инспирисало ауторку да постави питање сарадње између композитора Едгара Вареза (Edgard Varèse, 1883–1965) и драматурга и есејисте Антонена Артоа (Antonin Artaud, 1896–1948). Новаковићева се бави односом Вареза и Артоа и њиховом краткотрајном сарадњом – ауторка ће предочити кључне тачке Артоовог концепта театра окрутности које су биле важне за Вареза, те ће се посветити тачкама у којима се њихови ставови о музици, језику и театру срећу. Ауторку занимају и Артоов привидни образовни приступ театру, односно његов скуп савета који могу да помогну будућим драматурзима у њиховој едукацији, а потом и бављењем позориштeм уопште у њиховој каријери.
The cause of this paper is the research conducted by Anne Jostkleigrewe under the title Reaching for the Stars: From The One-All-Alone to Espace (in: Felix Meyer, Heidy Zimmerman (ed.), Edgard Varèse: Composer, Sound Sculptor, Visionary [Paul Sacher Foundation], Boydell Press, Woodbridge, Suffolk, 2006, 211–236.). This research prompted the author of this paper to ask a question of collaboration between composer Edgard Varèse (1883–1965) and dramatist and essayist Antonin Artaud (1896–1948). In this paper, Novaković will investigate the Varèse- Artaud relation and emphasize the main points of Artaud’s concept of the Theatre of Cruelty that were important to Varèse. Furthermore, author will sketch out meeting points of both artists thoughts about music, language and theatre. Additionally, author is interested in the Artaud’s latent educational approach to the theatre, and his prescribed set of advices that could help future dramatists in their education, as well as their career... in the theatre field itself.

Keywords:
Антонен Арто / Едгар Варез / театар суровости / музика / уметничко образовање / Antonin Artaud / Edgard Varèse / the Theatre of Cruelty / music / artistic education
Source:
Balkan Art Forum : Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti : zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš), 2019, 105-119
Publisher:
  • Ниш : Универзитет, Факултет уметности
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
  • Реализацију научног скупа и штампање зборника радова подржало је Министарство просвете, науке и технолошког развоја, решењем број 451-03-469/2018-14.

Cobiss ID: 279736332

ISBN: 978-86-85239-62-5

[ Google Scholar ]
URI
http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2019/10/Zbornik-radova-BARTF-2018.pdf
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6517
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - CONF
AU  - Новаковић, Моника
PY  - 2019
UR  - http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2019/10/Zbornik-radova-BARTF-2018.pdf
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6517
AB  - Истраживање Ане Јостклајгреве (Anne Jostkleigrewe) Reaching for the Stars: From The
One-All-Alone to Espace (у: Felix Meyer, Heidy Zimmerman (ed.), Edgard Varèse: Composer,
Sound Sculptor, Visionary (Paul Sacher Foundation), Boydell Press, Woodbridge, Suffolk, 2006,
211–236), директан је повод за настанак овог рада. Истраживање је инспирисало ауторку
да постави питање сарадње између композитора Едгара Вареза (Edgard Varèse, 1883–1965)
и драматурга и есејисте Антонена Артоа (Antonin Artaud, 1896–1948). Новаковићева се
бави односом Вареза и Артоа и њиховом краткотрајном сарадњом – ауторка ће предочити
кључне тачке Артоовог концепта театра окрутности које су биле важне за Вареза, те ће се
посветити тачкама у којима се њихови ставови о музици, језику и театру срећу. Ауторку
занимају и Артоов привидни образовни приступ театру, односно његов скуп савета који могу
да помогну будућим драматурзима у њиховој едукацији, а потом и бављењем позориштeм
уопште у њиховој каријери.
AB  - The cause of this paper is the research conducted by Anne Jostkleigrewe under the title
Reaching for the Stars: From The One-All-Alone to Espace (in: Felix Meyer, Heidy Zimmerman
(ed.), Edgard Varèse: Composer, Sound Sculptor, Visionary [Paul Sacher Foundation], Boydell
Press, Woodbridge, Suffolk, 2006, 211–236.). This research prompted the author of this paper
to ask a question of collaboration between composer Edgard Varèse (1883–1965) and dramatist
and essayist Antonin Artaud (1896–1948). In this paper, Novaković will investigate the Varèse-
Artaud relation and emphasize the main points of Artaud’s concept of the Theatre of Cruelty that were important to Varèse. Furthermore, author will sketch out meeting points of both artists
thoughts about music, language and theatre. Additionally, author is interested in the Artaud’s
latent educational approach to the theatre, and his prescribed set of advices that could help future
dramatists in their education, as well as their career in the theatre field itself.
PB  - Ниш : Универзитет, Факултет уметности
C3  - Balkan Art Forum : Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti : zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš)
T1  - Звуци суровости: Музика театра суровости Антонена Артоа
T1  - Sounds of Cruelty: Music of Antonin’s Artaud Theatre of Cruelty
SP  - 105
EP  - 119
ER  - 
@conference{
author = "Новаковић, Моника",
year = "2019",
url = "http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2019/10/Zbornik-radova-BARTF-2018.pdf, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6517",
abstract = "Истраживање Ане Јостклајгреве (Anne Jostkleigrewe) Reaching for the Stars: From The
One-All-Alone to Espace (у: Felix Meyer, Heidy Zimmerman (ed.), Edgard Varèse: Composer,
Sound Sculptor, Visionary (Paul Sacher Foundation), Boydell Press, Woodbridge, Suffolk, 2006,
211–236), директан је повод за настанак овог рада. Истраживање је инспирисало ауторку
да постави питање сарадње између композитора Едгара Вареза (Edgard Varèse, 1883–1965)
и драматурга и есејисте Антонена Артоа (Antonin Artaud, 1896–1948). Новаковићева се
бави односом Вареза и Артоа и њиховом краткотрајном сарадњом – ауторка ће предочити
кључне тачке Артоовог концепта театра окрутности које су биле важне за Вареза, те ће се
посветити тачкама у којима се њихови ставови о музици, језику и театру срећу. Ауторку
занимају и Артоов привидни образовни приступ театру, односно његов скуп савета који могу
да помогну будућим драматурзима у њиховој едукацији, а потом и бављењем позориштeм
уопште у њиховој каријери., The cause of this paper is the research conducted by Anne Jostkleigrewe under the title
Reaching for the Stars: From The One-All-Alone to Espace (in: Felix Meyer, Heidy Zimmerman
(ed.), Edgard Varèse: Composer, Sound Sculptor, Visionary [Paul Sacher Foundation], Boydell
Press, Woodbridge, Suffolk, 2006, 211–236.). This research prompted the author of this paper
to ask a question of collaboration between composer Edgard Varèse (1883–1965) and dramatist
and essayist Antonin Artaud (1896–1948). In this paper, Novaković will investigate the Varèse-
Artaud relation and emphasize the main points of Artaud’s concept of the Theatre of Cruelty that were important to Varèse. Furthermore, author will sketch out meeting points of both artists
thoughts about music, language and theatre. Additionally, author is interested in the Artaud’s
latent educational approach to the theatre, and his prescribed set of advices that could help future
dramatists in their education, as well as their career in the theatre field itself.",
publisher = "Ниш : Универзитет, Факултет уметности",
journal = "Balkan Art Forum : Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti : zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš)",
title = "Звуци суровости: Музика театра суровости Антонена Артоа, Sounds of Cruelty: Music of Antonin’s Artaud Theatre of Cruelty",
pages = "105-119"
}
Новаковић М. Звуци суровости: Музика театра суровости Антонена Артоа. Balkan Art Forum : Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti : zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš). 2019;:105-119
,& Новаковић, М. (2019). Звуци суровости: Музика театра суровости Антонена Артоа.
Balkan Art Forum : Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti : zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš)Ниш : Универзитет, Факултет уметности., null, 105-119. 
Новаковић Моника, "Звуци суровости: Музика театра суровости Антонена Артоа" null (2019):105-119

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB