DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји

Буквар Захарии Орфелина и его место в сербской культурной истории

Thumbnail
2016
janjic.pervoje.ucenie.2016.pdf (167.1Kb)
Authors
Јањић, Мaрина С.
Article (Published version)
,
Институт за српски језик САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се просветитељски дух Захарије Орфелина осветљава из угла ширих културноисторијских и ужих лингводидактичких мисли како би се детаљно сагледала његова улога и значај за развојне токове српске културне историје. У друштвеном контексту Србије у XVIII веку, који се не може назвати једностраним, у мимоходу културних вредности Истока и Запада, Орфелин је кључ националних вредности концептуа- лизовао у образовању. Његов Буквар више је од прве књиге – у њему је латентно прокламовао надолазеће идеје просветитељства. Такође, анализа Орфелиновог Буквара показује да је у својој културној историји Србија имала претечу савремене наставе почетног читања и писања, који је у условима схоластичког догматизма пропагирао разумевање дечјег бића, описмењавање игровном методом у контексту животног окружења и искуства.
В настоящей статье просветительский дух Захария Орфелина представлен в широком культурно-историческом контексте и, уже, с лингводидактических позиций с целью детальной характеристики роли просветителя и его значения для развития сербской культурной истории. В социальном контексте Сербии XVIII века, который нельзя считать односторонним, под культурным влиянием Востока и Запада, Орфелин видел суть национальных ценностей в образовании. Его Букварь – больше, чем первая книга. В нем скрыто провозглашались грядущие идеи просвещения. Кроме того, анализ Букваря З. Орфелина показывает, что в культур- ной истории Сербии З. Орфелин явился предвестником современного начального обучения чтению и письму, пропагандируя в обстановке схоластического догма- тизма идеи понимания сути ребенка, обучения игровыми методами в контексте бытового окружения и жизненного опыта.
The paper illuminates the enlightenment work of Zaharija Orfelin from the viewpoints of broader cultural and historical and narrower linguistic and didactic guidelines. In the social context of 18th-century Serbia, which cannot be considered one-sided, amidst the fusion of cultural values of the East and West, Orfelin conceptualized the key of national values in education. The Primer is more than the first book - it is a latent proclamation of the coming of the Enlightenment ideas. The aim of this work is point to the fact that in the cultural history of Serbia he was the precursor of modern Serbian language teaching long before it came to life in our modern teaching under the influence of foreign methodologists.
Keywords:
Захарија Орфелин / Захарий Орфелин / Zaharija Orfelin / Primer / cultural history / teaching primers / didactics of language / Букварь / история культуры / обучение по букварю / лингводидактика / Буквар / културна историја / букварска настава / лингводидактика
Source:
Јужнословенски филолог, 2016, 72, 3-4, 159-175
Publisher:
  • Београд : Институт за српски језик САНУ
  • Београд : Српска академија наука и уметности

DOI: 10.2298/JFI1604159J

ISSN: 0350–185x

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6431
Collections
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Јањић, Мaрина С.
PY  - 2016
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6431
AB  - У раду се просветитељски дух Захарије Орфелина осветљава из
угла ширих културноисторијских и ужих лингводидактичких мисли како би се детаљно сагледала његова улога и значај за развојне токове српске културне историје. У друштвеном контексту Србије у XVIII веку,
који се не може назвати једностраним, у мимоходу културних вредности
Истока и Запада, Орфелин је кључ националних вредности концептуа-
лизовао у образовању. Његов Буквар више је од прве књиге – у њему је
латентно прокламовао надолазеће идеје просветитељства. Такође, анализа Орфелиновог Буквара показује да је у својој културној историји
Србија имала претечу савремене наставе почетног читања и писања,
који је у условима схоластичког догматизма пропагирао разумевање
дечјег бића, описмењавање игровном методом у контексту животног
окружења и искуства.
AB  - В настоящей статье просветительский дух Захария Орфелина представлен
в широком культурно-историческом контексте и, уже, с лингводидактических позиций с целью детальной характеристики роли просветителя и его значения для
развития сербской культурной истории. В социальном контексте Сербии XVIII
века, который нельзя считать односторонним, под культурным влиянием Востока и Запада, Орфелин видел суть национальных ценностей в образовании. Его Букварь – больше, чем первая книга. В нем скрыто провозглашались грядущие идеи просвещения. Кроме того, анализ Букваря З. Орфелина показывает, что в культур-
ной истории Сербии З. Орфелин явился предвестником современного начального
обучения чтению и письму, пропагандируя в обстановке схоластического догма-
тизма идеи понимания сути ребенка, обучения игровыми методами в контексте
бытового окружения и жизненного опыта.
AB  - The paper illuminates the enlightenment work of Zaharija Orfelin from the viewpoints
of broader cultural and historical and narrower linguistic and didactic guidelines.
In the social context of 18th-century Serbia, which cannot be considered one-sided,
amidst the fusion of cultural values of the East and West, Orfelin conceptualized the
key of national values in education. The Primer is more than the first book - it is a latent
proclamation of the coming of the Enlightenment ideas. The aim of this work is
point to the fact that in the cultural history of Serbia he was the precursor of modern
Serbian language teaching long before it came to life in our modern teaching under the
influence of foreign methodologists.
PB  - Београд : Институт за српски језик САНУ
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
T2  - Јужнословенски филолог
T1  - Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји
T1  - Буквар Захарии Орфелина и его место в сербской культурной истории
T1  - Zaharija Orfelin’s Primer and its Place in Serbian Cultural History
SP  - 159
EP  - 175
VL  - 72
IS  - 3-4
DO  - 10.2298/JFI1604159J
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431
ER  - 
@article{
author = "Јањић, Мaрина С.",
year = "2016",
abstract = "У раду се просветитељски дух Захарије Орфелина осветљава из
угла ширих културноисторијских и ужих лингводидактичких мисли како би се детаљно сагледала његова улога и значај за развојне токове српске културне историје. У друштвеном контексту Србије у XVIII веку,
који се не може назвати једностраним, у мимоходу културних вредности
Истока и Запада, Орфелин је кључ националних вредности концептуа-
лизовао у образовању. Његов Буквар више је од прве књиге – у њему је
латентно прокламовао надолазеће идеје просветитељства. Такође, анализа Орфелиновог Буквара показује да је у својој културној историји
Србија имала претечу савремене наставе почетног читања и писања,
који је у условима схоластичког догматизма пропагирао разумевање
дечјег бића, описмењавање игровном методом у контексту животног
окружења и искуства., В настоящей статье просветительский дух Захария Орфелина представлен
в широком культурно-историческом контексте и, уже, с лингводидактических позиций с целью детальной характеристики роли просветителя и его значения для
развития сербской культурной истории. В социальном контексте Сербии XVIII
века, который нельзя считать односторонним, под культурным влиянием Востока и Запада, Орфелин видел суть национальных ценностей в образовании. Его Букварь – больше, чем первая книга. В нем скрыто провозглашались грядущие идеи просвещения. Кроме того, анализ Букваря З. Орфелина показывает, что в культур-
ной истории Сербии З. Орфелин явился предвестником современного начального
обучения чтению и письму, пропагандируя в обстановке схоластического догма-
тизма идеи понимания сути ребенка, обучения игровыми методами в контексте
бытового окружения и жизненного опыта., The paper illuminates the enlightenment work of Zaharija Orfelin from the viewpoints
of broader cultural and historical and narrower linguistic and didactic guidelines.
In the social context of 18th-century Serbia, which cannot be considered one-sided,
amidst the fusion of cultural values of the East and West, Orfelin conceptualized the
key of national values in education. The Primer is more than the first book - it is a latent
proclamation of the coming of the Enlightenment ideas. The aim of this work is
point to the fact that in the cultural history of Serbia he was the precursor of modern
Serbian language teaching long before it came to life in our modern teaching under the
influence of foreign methodologists.",
publisher = "Београд : Институт за српски језик САНУ, Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Јужнословенски филолог",
title = "Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји, Буквар Захарии Орфелина и его место в сербской культурной истории, Zaharija Orfelin’s Primer and its Place in Serbian Cultural History",
pages = "159-175",
volume = "72",
number = "3-4",
doi = "10.2298/JFI1604159J",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431"
}
Јањић, М. С.. (2016). Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји. in Јужнословенски филолог
Београд : Институт за српски језик САНУ., 72(3-4), 159-175.
https://doi.org/10.2298/JFI1604159J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431
Јањић МС. Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји. in Јужнословенски филолог. 2016;72(3-4):159-175.
doi:10.2298/JFI1604159J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431 .
Јањић, Мaрина С., "Первоје учение Захарије Орфелина и његово место у српској културној историји" in Јужнословенски филолог, 72, no. 3-4 (2016):159-175,
https://doi.org/10.2298/JFI1604159J .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6431 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB