DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Post-factual Music Historiography: Legends of Art–Religion

Постчињенична историографија музике: легенде о уметности–религији

Thumbnail
2019
bitstream_19891.pdf (504.8Kb)
Authors
Loos, Helmut
Contributors
Медић, Ивана
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In many of its areas, the writing of music history in Germany is characterised by the Romantic music outlook and its “Two-World-Model”: the real world is seen as opposing the ideal world of music as a higher existence of ideas and ideals. Art music in the emphatic sense, commonly designated as serious music, pretends to represent that ideal world and makes claims to truthfulness. The science of music actually believes it is able to prove the universality of these claims. A large part of musicological publications are characterised by this assumption. However, a public discussion among musicologists as to whether such writings should belong to the field of theology rather than to historico-critical historiography (as a science in the strict sense) is non-existent. As a result, our field has not only disappeared from a public sphere that wishes to leave those claims to small elitist circles, but has also encountered a growing lack of understanding among other disciplines, even to the poi...nt of mockery. It would suffice here to refer to the lawyer Bernhard Weck, who wrote with regard to Beethoven’s Opus 112: “Only musicology could prove that ‘political ideas of freedom can be expressed through gestures of sound.’”

У многим својим сегментима, писање историја музике у Немачкој карактерише романтичарска визура и њен „модел два света“: реални свет се посматра као супротстављен идеалном свету музике као вишем ступњу постојања идеја и идеала. Уметничка музика у изворном смислу, обично означена термином „озбиљна музика”, претвара се да представља тај идеалан свет и претендује на истинитост. Наука о музици заиста верује да може да докаже универзалност ових тврдњи. Знатан број музиколошких публикација карактерише ова претпоставка. Међутим, јавна дискусија међу музиколозима о томе да ли такви списи треба да припадају области теологије, а не историјско-критичкој историографији (као науци у строгом смислу) не постоји. Као резултат тога, наше поље није само нестало из јавне сфере, која жели да те тврдње остави малим елитистичким круговима, већ је наишло и на све већи недостатак разумевања међу другим дисциплинама, чак и до тачке ругања. Довољно је да се позовемо на речи адвоката Бернарда Века (Bernhard Weck)..., који је у вези са Бетовеновим опусом 112 написао: „Само музикологија може доказати да се ’политичке идеје слободе могу изразити звучним гестовима’.”

Keywords:
music history / “Two-World Model” / historiography / post-truth / Beethoven / историја музике / „модел два света” / историографија / постчињенично стање / Бетовен
Source:
Музикологија / Musicology, 2019, 26, 91-105
Publisher:
  • Београд : Музиколошки институт САНУ
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
  • Часопис је индексиран на http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 и у међународној бази ProQuest. / The journal is indexed in http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 and in the international database ProQuest. Издавање ове публикације подржали су Министарство културе и информисања Републике Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и СОКОЈ - Организација музичких аутора Србије / The publication of this volume was supported by the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and SOKOJ - Serbian Music Authors' Organization

DOI: 10.2298/MUZ1926091L

Cobiss ID: 173918727

ISSN: 1450-1984 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6345
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Loos, Helmut
PY  - 2019
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6345
AB  - In many of its areas, the writing of music history in Germany is characterised by the Romantic music outlook and its “Two-World-Model”: the real world is seen as opposing the ideal world of music as a higher existence of ideas and ideals. Art music in the emphatic sense, commonly designated as serious music, pretends to represent that ideal world and makes claims to truthfulness. The science of music actually believes it is able to prove the universality of these claims. A large part of musicological publications are characterised by this assumption. However, a public discussion among musicologists as to whether such writings should belong to the field of theology rather than to historico-critical historiography (as a science in the strict sense) is non-existent. As a result, our field has not only disappeared from a public sphere that wishes to leave those claims to small elitist circles, but has also encountered a growing lack of understanding among other disciplines, even to the point of mockery. It would suffice here to refer to the lawyer Bernhard Weck, who wrote with regard to Beethoven’s Opus 112: “Only musicology could prove that ‘political ideas of freedom can be expressed through gestures of sound.’”
AB  - У многим својим сегментима, писање историја музике у Немачкој карактерише романтичарска визура и њен „модел два света“: реални свет се посматра као супротстављен идеалном свету музике као вишем ступњу постојања идеја и идеала. Уметничка музика у изворном смислу, обично означена термином „озбиљна музика”, претвара се да представља тај идеалан свет и претендује на истинитост. Наука о музици заиста верује да може да докаже универзалност ових тврдњи. Знатан број музиколошких публикација карактерише ова претпоставка. Међутим, јавна дискусија међу музиколозима о томе да ли такви списи треба да припадају области теологије, а не историјско-критичкој историографији (као науци у строгом смислу) не постоји. Као резултат тога, наше поље није само нестало из јавне сфере, која жели да те тврдње остави малим елитистичким круговима, већ је наишло и на све већи недостатак разумевања међу другим дисциплинама, чак и до тачке ругања. Довољно је да се позовемо на речи адвоката Бернарда Века (Bernhard Weck), који је у вези са Бетовеновим опусом 112 написао: „Само музикологија може доказати да се ’политичке идеје слободе могу изразити звучним гестовима’.”
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Post-factual Music Historiography: Legends of Art–Religion
T1  - Постчињенична историографија музике:  легенде о уметности–религији
SP  - 91
EP  - 105
VL  - 26
DO  - 10.2298/MUZ1926091L
ER  - 
@article{
author = "Loos, Helmut",
year = "2019",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6345",
abstract = "In many of its areas, the writing of music history in Germany is characterised by the Romantic music outlook and its “Two-World-Model”: the real world is seen as opposing the ideal world of music as a higher existence of ideas and ideals. Art music in the emphatic sense, commonly designated as serious music, pretends to represent that ideal world and makes claims to truthfulness. The science of music actually believes it is able to prove the universality of these claims. A large part of musicological publications are characterised by this assumption. However, a public discussion among musicologists as to whether such writings should belong to the field of theology rather than to historico-critical historiography (as a science in the strict sense) is non-existent. As a result, our field has not only disappeared from a public sphere that wishes to leave those claims to small elitist circles, but has also encountered a growing lack of understanding among other disciplines, even to the point of mockery. It would suffice here to refer to the lawyer Bernhard Weck, who wrote with regard to Beethoven’s Opus 112: “Only musicology could prove that ‘political ideas of freedom can be expressed through gestures of sound.’”, У многим својим сегментима, писање историја музике у Немачкој карактерише романтичарска визура и њен „модел два света“: реални свет се посматра као супротстављен идеалном свету музике као вишем ступњу постојања идеја и идеала. Уметничка музика у изворном смислу, обично означена термином „озбиљна музика”, претвара се да представља тај идеалан свет и претендује на истинитост. Наука о музици заиста верује да може да докаже универзалност ових тврдњи. Знатан број музиколошких публикација карактерише ова претпоставка. Међутим, јавна дискусија међу музиколозима о томе да ли такви списи треба да припадају области теологије, а не историјско-критичкој историографији (као науци у строгом смислу) не постоји. Као резултат тога, наше поље није само нестало из јавне сфере, која жели да те тврдње остави малим елитистичким круговима, већ је наишло и на све већи недостатак разумевања међу другим дисциплинама, чак и до тачке ругања. Довољно је да се позовемо на речи адвоката Бернарда Века (Bernhard Weck), који је у вези са Бетовеновим опусом 112 написао: „Само музикологија може доказати да се ’политичке идеје слободе могу изразити звучним гестовима’.”",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Post-factual Music Historiography: Legends of Art–Religion, Постчињенична историографија музике:  легенде о уметности–религији",
pages = "91-105",
volume = "26",
doi = "10.2298/MUZ1926091L"
}
Loos H. Post-factual Music Historiography: Legends of Art–Religion. Музикологија / Musicology. 2019;26:91-105
,& Loos, H. (2019). Post-factual Music Historiography: Legends of Art–Religion.
Музикологија / MusicologyБеоград : Музиколошки институт САНУ., 26, 91-105. 
https://doi.org/10.2298/MUZ1926091L
Loos Helmut, "Post-factual Music Historiography: Legends of Art–Religion" 26 (2019):91-105,
https://doi.org/10.2298/MUZ1926091L .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB