Show simple item record

Music Festivals as a Reflection of Cultural Policy During the Cold War : from Warsaw Autumn to Zagreb Music Biennale

dc.contributorГордић Петковић, Владислава
dc.contributorВукићевић, Вук
dc.creatorМаринковић, Милош
dc.date.accessioned2019-08-07T09:56:48Z
dc.date.available2019-08-07T09:56:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0023-5164
dc.identifier.urihttp://casopiskultura.rs/MagazinePublication/Details?magazinePublicationId=3720
dc.identifier.urihttp://dais.sanu.ac.rs/123456789/6341
dc.description.abstractУ раду се размaтра утицај политичких промена на кул­турно-­уметнички живот Пољске и Југославије средином прошлог века. Након периода соцреализма, као водећег уметничког правца, у обе земље је отпочета тежња ка деетатизацији културе, што је у сфери организације музичког живота резултирало оснивањем интернационалних фестивала савремене музике. Будући да је пољ­ски фестивал Варшавска јесен (1956), утемељен пет година ра­није, он је постао узор југословенском Музичком бијеналу Загреб (1961), што имплицира потенцијалне аналогије између стратеги­ја и циљева ових манифестација. Оба фестивала замишљена су као места на којима би се сусрели композитори са обе стране Гво­здене завесе. Наиме, организатори су тежили инкорпорирању до­маћих композитора у актуелне западноевропске музичке токове, не би ли створили повољније услове за културну либерализацију Пољске и Југославије. Стога, иако перципирани као отклон од соцреализма, те као вид деполитизације музике, ови фестивали су, сасвим парадоксално, наставили да служе новопрокламованим политичким идејама, усмереним ка презентацији Пољске и Југославије као либерално­-демократских средина.sr
dc.description.abstractThis paper examines the influence of political changes on the cultural life in Poland and Yugoslavia from the 1950s to the early 1960s. After a period of socialist realism (as the main art orientation), the tendency toward liberalization of culture started in both countries. In the domain of organizing musical life, such tendencies reflected in establishing of international festivals of contemporary music. The Warsaw Autumn (1956) and the Zagreb Music Biennale (1961) were places where composers from both sides of the Iron Curtain have presented their works. Analogies between these festivals are evident, given the fact that the Polish festival was founded five years earlier and served as a model for establishment of the Zagreb Music Biennale. First of all, the Warsaw Autumn and the Zagreb Music Biennale have shown similar problems in regard to the music repertoire. In addition, the similarities between these festivals are recognized based on the main objectives of both festivals organizers which implied aspiration for incorporation of Polish and Yugoslav music culture into the contemporary tendencies of Western Europe. It was a crucial strategy of the Warsaw Autumn, as well as of the Zagreb Music Biennale, whose purposes were about contributing to the liberalization of both Polish and Yugoslav culture. Therefore, this study has found that these festivals, although perceived as a departure from political ideologization of music, continued to promote modified political aims referring to presentation of Poland and Yugoslavia as liberal countries.sr
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherБеоград : Завод за проучавање културног развиткаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177004/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceКултураsr
dc.subjectПољскаsr
dc.subjectЈугославијаsr
dc.subjectлиберализацијаsr
dc.subjectмузички фестивалиsr
dc.subjectВаршавска јесенsr
dc.subjectМузички бијенале Загребsr
dc.subjectPolandsr
dc.subjectYugoslaviasr
dc.subjectliberalizationsr
dc.subjectmusic festivalssr
dc.subjectWarsaw Autumnsr
dc.subjectMusic Biennale Zagrebsr
dc.titleМузички фестивали као одраз културне политике током Хладног рата : од Варшавске јесени до Музичког бијенала Загребsr
dc.titleMusic Festivals as a Reflection of Cultural Policy During the Cold War : from Warsaw Autumn to Zagreb Music Biennalesr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseARRsr
dcterms.abstractMarinković, Miloš; Muzički festivali kao odraz kulturne politike tokom Hladnog rata : od Varšavske jeseni do Muzičkog bijenala Zagreb;
dc.citation.spage306
dc.citation.epage320
dc.citation.issue162
dc.identifier.doi10.5937/kultura1962306M
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/19860/Muzički festivali.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record