DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера

Music History and the Historicist Imagination: Revisiting Carl Dahlhaus and Leo Treitler

Thumbnail
2019
bitstream_19865.pdf (203.8Kb)
Authors
Цвејић, Жарко
Contributors
Медић, Ивана
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
This text offers a discussion and reappraisal of the historical impact of the Prussian historical school in general and of historicism in particular, epitomised in the works of Leopold von Ranke and Johann Gustav Droysen, on the historiography of music, as diagnosed by Carl Dahlhaus and Leo Treitler in Foundations of Music History and Music and Historical Imagination, with special focus on the distinction between historicism and Treitler’s “neopositivism”, its role and those of narrativity, aesthetics, and the work concept in music historiography.
Ове године, 2019, обележавамо 30. годишњицу преране смрти Карла Далхауса, као и 30 година од објављивања збирке написа под насловом Music and the Historical Imagination (Музика и промишљање историје) Лија Трајтлера, двојице великана музичке историографије у њеном изворном смислу – у смислу бављења историјом музике. Док су Трајтлерови пионирски радови у овој области, писани шездесетих и седамдесетих година прошлог века, већином сакупљени у овој књизи, Далхаус се овом проблематиком највише позабавио у књизи под насловом Grundlagen der Musikgeschichte (Основи историје музике) из 1977. године. Обојица су исправно дијагностификовала дубински историјски утицај пруске школе историографије уопште а посебно историзма (Historismus), с Леополдом фон Ранкеом и Густавом Дројзеном на челу, на историографију музике као научну дисциплину (укључујући историјску музикологију) – нарочито Трајтлер, који је, додуше, мешао историзам с „неопозитивизмом“, што би Ранкеу, Дројзену и већини немачких историчара и...з XIX века било неприхватљиво. У погледу наслеђа историзма и позитивизма у историографији музике, главни проблеми тичу се сложених улога наративности и естетике, тачније појма (музичког) дела у писању историје музике, чији је утицај био и користан и штетан – користан јер је историчарима музике омогућавао научно утемељено бављење разним канонизованим репертоарима, али и штетан, јер је наметао и оправдавао занемаривање свих других.

Keywords:
music history and historiography / historicism / Leopold von Ranke / Gustav Droysen / Leo Treitler / Carl Dahlhaus / историја музике и историографија / историцизам / Леополд фон Ранке / Густав Дројзен / Лио Трајтлер / Карл Далхаус
Source:
Музикологија / Musicology, 2019, 26, 15-26
Publisher:
  • Београд : Музиколошки институт САНУ
Projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
  • Часопис је индексиран на http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 и у међународној бази ProQuest. / The journal is indexed in http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 and in the international database ProQuest. Издавање ове публикације подржали су Министарство културе и информисања Републике Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и СОКОЈ - Организација музичких аутора Србије / The publication of this volume was supported by the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and SOKOJ - Serbian Music Authors' Organization

DOI: 10.2298/MUZ1926015C

ISSN: 1450-9814 (print) 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6334
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Цвејић, Жарко
PY  - 2019
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6334
AB  - This text offers a discussion and reappraisal of the historical impact of the Prussian historical school in general and of historicism in particular, epitomised in the works of Leopold von Ranke and Johann Gustav Droysen, on the historiography of music, as diagnosed by Carl Dahlhaus and Leo Treitler in Foundations of Music History and Music and Historical Imagination, with special focus on the distinction between historicism and Treitler’s “neopositivism”, its role and those of narrativity, aesthetics, and the work concept in music historiography.
AB  - Ове године, 2019, обележавамо 30. годишњицу преране смрти Карла Далхауса, као и 30 година од објављивања збирке написа под насловом Music and the Historical Imagination (Музика и промишљање историје) Лија Трајтлера, двојице великана музичке историографије у њеном изворном смислу – у смислу бављења историјом музике. Док су Трајтлерови пионирски радови у овој области, писани шездесетих и седамдесетих година прошлог века, већином сакупљени у овој књизи, Далхаус се овом проблематиком највише позабавио у књизи под насловом Grundlagen der Musikgeschichte (Основи историје музике) из 1977. године. Обојица су исправно дијагностификовала дубински историјски утицај пруске школе историографије уопште а посебно историзма (Historismus), с Леополдом фон Ранкеом и Густавом Дројзеном на челу, на историографију музике као научну дисциплину (укључујући историјску музикологију) – нарочито Трајтлер, који је, додуше, мешао историзам с „неопозитивизмом“, што би Ранкеу, Дројзену и већини немачких историчара из XIX века било неприхватљиво. У погледу наслеђа историзма и позитивизма у историографији музике, главни проблеми тичу се сложених улога наративности и естетике, тачније појма (музичког) дела у писању историје музике, чији је утицај био и користан и штетан – користан јер је историчарима музике омогућавао научно утемељено бављење разним канонизованим репертоарима, али и штетан, јер је наметао и оправдавао занемаривање свих других.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера
T1  - Music History and the Historicist Imagination: Revisiting Carl Dahlhaus and Leo Treitler
SP  - 15
EP  - 26
VL  - 26
DO  - 10.2298/MUZ1926015C
ER  - 
@article{
author = "Цвејић, Жарко",
year = "2019",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332, http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6334",
abstract = "This text offers a discussion and reappraisal of the historical impact of the Prussian historical school in general and of historicism in particular, epitomised in the works of Leopold von Ranke and Johann Gustav Droysen, on the historiography of music, as diagnosed by Carl Dahlhaus and Leo Treitler in Foundations of Music History and Music and Historical Imagination, with special focus on the distinction between historicism and Treitler’s “neopositivism”, its role and those of narrativity, aesthetics, and the work concept in music historiography., Ове године, 2019, обележавамо 30. годишњицу преране смрти Карла Далхауса, као и 30 година од објављивања збирке написа под насловом Music and the Historical Imagination (Музика и промишљање историје) Лија Трајтлера, двојице великана музичке историографије у њеном изворном смислу – у смислу бављења историјом музике. Док су Трајтлерови пионирски радови у овој области, писани шездесетих и седамдесетих година прошлог века, већином сакупљени у овој књизи, Далхаус се овом проблематиком највише позабавио у књизи под насловом Grundlagen der Musikgeschichte (Основи историје музике) из 1977. године. Обојица су исправно дијагностификовала дубински историјски утицај пруске школе историографије уопште а посебно историзма (Historismus), с Леополдом фон Ранкеом и Густавом Дројзеном на челу, на историографију музике као научну дисциплину (укључујући историјску музикологију) – нарочито Трајтлер, који је, додуше, мешао историзам с „неопозитивизмом“, што би Ранкеу, Дројзену и већини немачких историчара из XIX века било неприхватљиво. У погледу наслеђа историзма и позитивизма у историографији музике, главни проблеми тичу се сложених улога наративности и естетике, тачније појма (музичког) дела у писању историје музике, чији је утицај био и користан и штетан – користан јер је историчарима музике омогућавао научно утемељено бављење разним канонизованим репертоарима, али и штетан, јер је наметао и оправдавао занемаривање свих других.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера, Music History and the Historicist Imagination: Revisiting Carl Dahlhaus and Leo Treitler",
pages = "15-26",
volume = "26",
doi = "10.2298/MUZ1926015C"
}
Цвејић Ж. Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера. Музикологија / Musicology. 2019;26:15-26
,& Цвејић, Ж. (2019). Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера.
Музикологија / MusicologyБеоград : Музиколошки институт САНУ., 26, 15-26. 
https://doi.org/10.2298/MUZ1926015C
Цвејић Жарко, "Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера" 26 (2019):15-26,
https://doi.org/10.2298/MUZ1926015C .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB