Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера
Music History and the Historicist Imagination: Revisiting Carl Dahlhaus and Leo Treitler
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
This text offers a discussion and reappraisal of the historical impact of the Prussian historical school in general and of historicism in particular, epitomised in the works of Leopold von Ranke and Johann Gustav Droysen, on the historiography of music, as diagnosed by Carl Dahlhaus and Leo Treitler in Foundations of Music History and Music and Historical Imagination, with special focus on the distinction between historicism and Treitler’s “neopositivism”, its role and those of narrativity, aesthetics, and the work concept in music historiography.
Ове године, 2019, обележавамо 30. годишњицу преране смрти Карла Далхауса, као и 30 година од објављивања збирке написа под насловом Music and the Historical Imagination (Музика и промишљање историје) Лија Трајтлера, двојице великана музичке историографије у њеном изворном смислу – у смислу бављења историјом музике. Док су Трајтлерови пионирски радови у овој области, писани шездесетих и седамдесетих година прошлог века, већином сакупљени у овој књизи, Далхаус се овом проблематиком највише позабавио у књизи под насловом Grundlagen der Musikgeschichte (Основи историје музике) из 1977. године. Обојица су исправно дијагностификовала дубински историјски утицај пруске школе историографије уопште а посебно историзма (Historismus), с Леополдом фон Ранкеом и Густавом Дројзеном на челу, на историографију музике као научну дисциплину (укључујући историјску музикологију) – нарочито Трајтлер, који је, додуше, мешао историзам с „неопозитивизмом“, што би Ранкеу, Дројзену и већини немачких историчара и...з XIX века било неприхватљиво. У погледу наслеђа историзма и позитивизма у историографији музике, главни проблеми тичу се сложених улога наративности и естетике, тачније појма (музичког) дела у писању историје музике, чији је утицај био и користан и штетан – користан јер је историчарима музике омогућавао научно утемељено бављење разним канонизованим репертоарима, али и штетан, јер је наметао и оправдавао занемаривање свих других.
Keywords:
music history and historiography / historicism / Leopold von Ranke / Gustav Droysen / Leo Treitler / Carl Dahlhaus / историја музике и историографија / историцизам / Леополд фон Ранке / Густав Дројзен / Лио Трајтлер / Карл ДалхаусSource:
Музикологија / Musicology, 2019, 26, 15-26Publisher:
- Београд : Музиколошки институт САНУ
Funding / projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
- Часопис је индексиран на http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 и у међународној бази ProQuest. / The journal is indexed in http://doiserbia.nb.rs/, http://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/914 and in the international database ProQuest. Издавање ове публикације подржали су Министарство културе и информисања Републике Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и СОКОЈ - Организација музичких аутора Србије / The publication of this volume was supported by the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and SOKOJ - Serbian Music Authors' Organization
Collections
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Цвејић, Жарко PY - 2019 UR - https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6334 AB - This text offers a discussion and reappraisal of the historical impact of the Prussian historical school in general and of historicism in particular, epitomised in the works of Leopold von Ranke and Johann Gustav Droysen, on the historiography of music, as diagnosed by Carl Dahlhaus and Leo Treitler in Foundations of Music History and Music and Historical Imagination, with special focus on the distinction between historicism and Treitler’s “neopositivism”, its role and those of narrativity, aesthetics, and the work concept in music historiography. AB - Ове године, 2019, обележавамо 30. годишњицу преране смрти Карла Далхауса, као и 30 година од објављивања збирке написа под насловом Music and the Historical Imagination (Музика и промишљање историје) Лија Трајтлера, двојице великана музичке историографије у њеном изворном смислу – у смислу бављења историјом музике. Док су Трајтлерови пионирски радови у овој области, писани шездесетих и седамдесетих година прошлог века, већином сакупљени у овој књизи, Далхаус се овом проблематиком највише позабавио у књизи под насловом Grundlagen der Musikgeschichte (Основи историје музике) из 1977. године. Обојица су исправно дијагностификовала дубински историјски утицај пруске школе историографије уопште а посебно историзма (Historismus), с Леополдом фон Ранкеом и Густавом Дројзеном на челу, на историографију музике као научну дисциплину (укључујући историјску музикологију) – нарочито Трајтлер, који је, додуше, мешао историзам с „неопозитивизмом“, што би Ранкеу, Дројзену и већини немачких историчара из XIX века било неприхватљиво. У погледу наслеђа историзма и позитивизма у историографији музике, главни проблеми тичу се сложених улога наративности и естетике, тачније појма (музичког) дела у писању историје музике, чији је утицај био и користан и штетан – користан јер је историчарима музике омогућавао научно утемељено бављење разним канонизованим репертоарима, али и штетан, јер је наметао и оправдавао занемаривање свих других. PB - Београд : Музиколошки институт САНУ T2 - Музикологија / Musicology T1 - Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера T1 - Music History and the Historicist Imagination: Revisiting Carl Dahlhaus and Leo Treitler SP - 15 EP - 26 VL - 26 DO - 10.2298/MUZ1926015C UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6334 ER -
@article{ author = "Цвејић, Жарко", year = "2019", abstract = "This text offers a discussion and reappraisal of the historical impact of the Prussian historical school in general and of historicism in particular, epitomised in the works of Leopold von Ranke and Johann Gustav Droysen, on the historiography of music, as diagnosed by Carl Dahlhaus and Leo Treitler in Foundations of Music History and Music and Historical Imagination, with special focus on the distinction between historicism and Treitler’s “neopositivism”, its role and those of narrativity, aesthetics, and the work concept in music historiography., Ове године, 2019, обележавамо 30. годишњицу преране смрти Карла Далхауса, као и 30 година од објављивања збирке написа под насловом Music and the Historical Imagination (Музика и промишљање историје) Лија Трајтлера, двојице великана музичке историографије у њеном изворном смислу – у смислу бављења историјом музике. Док су Трајтлерови пионирски радови у овој области, писани шездесетих и седамдесетих година прошлог века, већином сакупљени у овој књизи, Далхаус се овом проблематиком највише позабавио у књизи под насловом Grundlagen der Musikgeschichte (Основи историје музике) из 1977. године. Обојица су исправно дијагностификовала дубински историјски утицај пруске школе историографије уопште а посебно историзма (Historismus), с Леополдом фон Ранкеом и Густавом Дројзеном на челу, на историографију музике као научну дисциплину (укључујући историјску музикологију) – нарочито Трајтлер, који је, додуше, мешао историзам с „неопозитивизмом“, што би Ранкеу, Дројзену и већини немачких историчара из XIX века било неприхватљиво. У погледу наслеђа историзма и позитивизма у историографији музике, главни проблеми тичу се сложених улога наративности и естетике, тачније појма (музичког) дела у писању историје музике, чији је утицај био и користан и штетан – користан јер је историчарима музике омогућавао научно утемељено бављење разним канонизованим репертоарима, али и штетан, јер је наметао и оправдавао занемаривање свих других.", publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера, Music History and the Historicist Imagination: Revisiting Carl Dahlhaus and Leo Treitler", pages = "15-26", volume = "26", doi = "10.2298/MUZ1926015C", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6334" }
Цвејић, Ж.. (2019). Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера. in Музикологија / Musicology Београд : Музиколошки институт САНУ., 26, 15-26. https://doi.org/10.2298/MUZ1926015C https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6334
Цвејић Ж. Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера. in Музикологија / Musicology. 2019;26:15-26. doi:10.2298/MUZ1926015C https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6334 .
Цвејић, Жарко, "Историја музике и промишљање историзма: cећање на Карла Далхауса и Лија Трајтлера" in Музикологија / Musicology, 26 (2019):15-26, https://doi.org/10.2298/MUZ1926015C ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6334 .