Представе светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници
Depictions of holy monks in the western bay of the Church of the Virgin in Studenica
Апстракт
Расправа је посвећена фигурама светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници, насликаним приликом обнове оригиналног живописа 1568. године. У раду се утврђује идентитет појединих раније погрешно препознатих светитеља, као и оних који у ранијим истраживањима нису били запажени. Пажња је такође посвећена проблему заснованости избора монашких представа о којима је реч у првобитном иконографском програму. Резултати истраживања потврђују одавно изнету претпоставку по којој је приликом обнове фресака студеничког католикона у највећој мери поштован затечени сликани програм. На примеру представа светих монаха у западном травеју може се, међутим, закључити и да су у појединим случајевима обновитељи сликарства одступили од првобитног иконографског програма. Они су, по свему судећи, приликом одабира нових светачких фигура користили месецослов.
The study is dedicated to the figures of holy monks in the west bay of the Church of the Virgin in Studenica, painted during the restoration of the original murals in 1568. The paper seeks to establish the identity of some saints who were previously incorrectly identified, as well as the identity of those who were unobserved in previous studies. It also discusses to what extent the choice of holy monks to be depicted was determined by the original iconographic program. The research results confirm the hypothesis that has for long been present in scholarly literature; according to it, during the restoration of frescoes in the Studenica katholikon, the painters largely repeated the original painted program. Nevertheless, judging by the example of the holy monks depicted in west bay, it may be concluded that in some cases they departed from the original iconographic program. In selecting new saints to be depicted they must have relied on the Menologion.
Кључне речи:
манастир Студеница / српска средњовековна уметност / иконографија / свети монаси / свети Јевтимије Нови Солунски / Studenica monastery / Serbian medieval art / iconography / saint monks / St. Euthymius the New of ThessalonikiИзвор:
Зограф, 2015, 39, 65-90Издавач:
- Београд : Филозофски факултет, Универзитет у Београду
Финансирање / пројекти:
- Традиција, иновација и идентитет у византијском свету (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177032)
DOI: 10.2298/ZOG1539065Z
ISSN: 0350-1361
WoS: 000377580200006
Scopus: 2-s2.0-84964777774
Институција/група
Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASATY - JOUR AU - Живковић, Милош PY - 2015 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6333 AB - Расправа је посвећена фигурама светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници, насликаним приликом обнове оригиналног живописа 1568. године. У раду се утврђује идентитет појединих раније погрешно препознатих светитеља, као и оних који у ранијим истраживањима нису били запажени. Пажња је такође посвећена проблему заснованости избора монашких представа о којима је реч у првобитном иконографском програму. Резултати истраживања потврђују одавно изнету претпоставку по којој је приликом обнове фресака студеничког католикона у највећој мери поштован затечени сликани програм. На примеру представа светих монаха у западном травеју може се, међутим, закључити и да су у појединим случајевима обновитељи сликарства одступили од првобитног иконографског програма. Они су, по свему судећи, приликом одабира нових светачких фигура користили месецослов. AB - The study is dedicated to the figures of holy monks in the west bay of the Church of the Virgin in Studenica, painted during the restoration of the original murals in 1568. The paper seeks to establish the identity of some saints who were previously incorrectly identified, as well as the identity of those who were unobserved in previous studies. It also discusses to what extent the choice of holy monks to be depicted was determined by the original iconographic program. The research results confirm the hypothesis that has for long been present in scholarly literature; according to it, during the restoration of frescoes in the Studenica katholikon, the painters largely repeated the original painted program. Nevertheless, judging by the example of the holy monks depicted in west bay, it may be concluded that in some cases they departed from the original iconographic program. In selecting new saints to be depicted they must have relied on the Menologion. PB - Београд : Филозофски факултет, Универзитет у Београду T2 - Зограф T1 - Представе светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници T1 - Depictions of holy monks in the western bay of the Church of the Virgin in Studenica SP - 65 EP - 90 VL - 39 DO - 10.2298/ZOG1539065Z UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6333 ER -
@article{ author = "Живковић, Милош", year = "2015", abstract = "Расправа је посвећена фигурама светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници, насликаним приликом обнове оригиналног живописа 1568. године. У раду се утврђује идентитет појединих раније погрешно препознатих светитеља, као и оних који у ранијим истраживањима нису били запажени. Пажња је такође посвећена проблему заснованости избора монашких представа о којима је реч у првобитном иконографском програму. Резултати истраживања потврђују одавно изнету претпоставку по којој је приликом обнове фресака студеничког католикона у највећој мери поштован затечени сликани програм. На примеру представа светих монаха у западном травеју може се, међутим, закључити и да су у појединим случајевима обновитељи сликарства одступили од првобитног иконографског програма. Они су, по свему судећи, приликом одабира нових светачких фигура користили месецослов., The study is dedicated to the figures of holy monks in the west bay of the Church of the Virgin in Studenica, painted during the restoration of the original murals in 1568. The paper seeks to establish the identity of some saints who were previously incorrectly identified, as well as the identity of those who were unobserved in previous studies. It also discusses to what extent the choice of holy monks to be depicted was determined by the original iconographic program. The research results confirm the hypothesis that has for long been present in scholarly literature; according to it, during the restoration of frescoes in the Studenica katholikon, the painters largely repeated the original painted program. Nevertheless, judging by the example of the holy monks depicted in west bay, it may be concluded that in some cases they departed from the original iconographic program. In selecting new saints to be depicted they must have relied on the Menologion.", publisher = "Београд : Филозофски факултет, Универзитет у Београду", journal = "Зограф", title = "Представе светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници, Depictions of holy monks in the western bay of the Church of the Virgin in Studenica", pages = "65-90", volume = "39", doi = "10.2298/ZOG1539065Z", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6333" }
Живковић, М.. (2015). Представе светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници. in Зограф Београд : Филозофски факултет, Универзитет у Београду., 39, 65-90. https://doi.org/10.2298/ZOG1539065Z https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6333
Живковић М. Представе светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници. in Зограф. 2015;39:65-90. doi:10.2298/ZOG1539065Z https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6333 .
Живковић, Милош, "Представе светих монаха у западном травеју Богородичине цркве у Студеници" in Зограф, 39 (2015):65-90, https://doi.org/10.2298/ZOG1539065Z ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6333 .