DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Values and Attitudes in Language Standardization

Вредности и ставови приликом jeзичке стандардизације

Thumbnail
1976
danes.language.standardization.1976.pdf (1.803Mb)
Authors
Daneš, František
Article (Published version)
,
Институт за српски језик САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
Процес jезичке стандардизациje подразумева три фазе: дескриптивну, нормативну (регулативну) и перформативну. Прашка школа je допринелада се оне с теориjске тачке гледишта студиозно осветле. Остаje, међутим, да се неки концепти joш више продубе, односно прецизниje саглeдajy. Аутор овог пута преузима на себе задатaк дa далье развиje теориjску мисао прашке школе у два правца: (1) утвpђивањем критериja по којима ћe ce спознати да ли je могуhe или не обjективно, т). научно фундирано вредновање jезичких појaва подвргнутих контроли стручњака; (2) истраживањем фактора под чиjим се утицаjем формирajу ставови говорне заjеднишe пpeмa jезику коjим се служи. По аутору, општи вредносни критериј требало би пре свега да узима у обзир функционалну адекватност jезичке побединости о коjoj се расправља, тј. умесност њене појaвe под датим социjално-лингвистичким околностима. Осим тога, будући да je сам jезик систем, она би се морала испитати и с обзиром на степен систематичности који испољава. Наjза...д, потребно je утврдити да ли она стоји у пуној сагласности са оним што je вeћ постојeћa норма у jезику. Што се тиче става говорних представника према сопственом jезичком изразу, он никако ниje за потцењивање; о њему стручњак приликом нормативних интервенциja мора повести рачуна. Таj став ниje у свакоj прилици рационално заснован. Неизбежна су ту и антирационална опредељења (изазвана каквим емоционалним доживљаjем, односно везаношћy ca увреженом традицијом). Ни њих стручњаци не смеју превиђати. Аутор, даље, скрећe пажњy на спрегу антагонистичких тенденциja (изолационализам/универзализам, итд.), које неминовно узимаjу маха при развоју стандардних jезика, инкорпорирajyћи их у репертоар оних проблемских подручja чије прецизниje осветљавање спада у непосредне задатке савремене социолингвистичке теориje.

Source:
Јужнословенски филолог, 1976, 32, 3-27
Publisher:
  • Београд : Институт за српскохрватски језик

ISSN: 0350–185x

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/5740
Collections
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
Institution/Community
Институт за српски језик САНУ / Institute for the Serbian Language of SASA
TY  - JOUR
AU  - Daneš, František
PY  - 1976
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/5740
AB  - Процес jезичке стандардизациje подразумева три фазе: дескриптивну, нормативну (регулативну) и перформативну. Прашка школа je допринелада се оне с теориjске тачке гледишта студиозно осветле. Остаje, међутим, да се неки концепти joш више продубе, односно прецизниje саглeдajy. Аутор овог пута преузима на себе задатaк дa далье развиje теориjску мисао прашке школе у два правца: (1) утвpђивањем критериja
по којима ћe ce спознати да ли je могуhe или не обjективно, т). научно
фундирано вредновање jезичких појaва подвргнутих контроли стручњака; (2) истраживањем фактора под чиjим се утицаjем формирajу ставови говорне заjеднишe пpeмa jезику коjим се служи.
По аутору, општи вредносни критериј требало би пре свега да
узима у обзир функционалну адекватност jезичке побединости о коjoj
се расправља, тј. умесност њене појaвe под датим социjално-лингвистичким околностима. Осим тога, будући да je сам jезик систем, она би се
морала испитати и с обзиром на степен систематичности који испољава.
Наjзад, потребно je утврдити да ли она стоји у пуној сагласности са
оним што je вeћ постојeћa норма у jезику. Што се тиче става говорних
представника према сопственом jезичком изразу, он никако ниje за
потцењивање; о њему стручњак приликом нормативних интервенциja
мора повести рачуна. Таj став ниje у свакоj прилици рационално заснован. Неизбежна су ту и антирационална опредељења (изазвана каквим
емоционалним доживљаjем, односно везаношћy ca увреженом традицијом). Ни њих стручњаци не смеју превиђати. Аутор, даље, скрећe
пажњy на спрегу антагонистичких тенденциja (изолационализам/универзализам, итд.), које неминовно узимаjу маха при развоју стандардних jезика, инкорпорирajyћи их у репертоар оних проблемских подручja
чије прецизниje осветљавање спада у непосредне задатке савремене
социолингвистичке теориje.
PB  - Београд : Институт за српскохрватски језик
T2  - Јужнословенски филолог
T1  - Values and Attitudes in Language Standardization
T1  - Вредности и ставови приликом jeзичке стандардизације
SP  - 3
EP  - 27
VL  - 32
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740
ER  - 
@article{
author = "Daneš, František",
year = "1976",
abstract = "Процес jезичке стандардизациje подразумева три фазе: дескриптивну, нормативну (регулативну) и перформативну. Прашка школа je допринелада се оне с теориjске тачке гледишта студиозно осветле. Остаje, међутим, да се неки концепти joш више продубе, односно прецизниje саглeдajy. Аутор овог пута преузима на себе задатaк дa далье развиje теориjску мисао прашке школе у два правца: (1) утвpђивањем критериja
по којима ћe ce спознати да ли je могуhe или не обjективно, т). научно
фундирано вредновање jезичких појaва подвргнутих контроли стручњака; (2) истраживањем фактора под чиjим се утицаjем формирajу ставови говорне заjеднишe пpeмa jезику коjим се служи.
По аутору, општи вредносни критериј требало би пре свега да
узима у обзир функционалну адекватност jезичке побединости о коjoj
се расправља, тј. умесност њене појaвe под датим социjално-лингвистичким околностима. Осим тога, будући да je сам jезик систем, она би се
морала испитати и с обзиром на степен систематичности који испољава.
Наjзад, потребно je утврдити да ли она стоји у пуној сагласности са
оним што je вeћ постојeћa норма у jезику. Што се тиче става говорних
представника према сопственом jезичком изразу, он никако ниje за
потцењивање; о њему стручњак приликом нормативних интервенциja
мора повести рачуна. Таj став ниje у свакоj прилици рационално заснован. Неизбежна су ту и антирационална опредељења (изазвана каквим
емоционалним доживљаjем, односно везаношћy ca увреженом традицијом). Ни њих стручњаци не смеју превиђати. Аутор, даље, скрећe
пажњy на спрегу антагонистичких тенденциja (изолационализам/универзализам, итд.), које неминовно узимаjу маха при развоју стандардних jезика, инкорпорирajyћи их у репертоар оних проблемских подручja
чије прецизниje осветљавање спада у непосредне задатке савремене
социолингвистичке теориje.",
publisher = "Београд : Институт за српскохрватски језик",
journal = "Јужнословенски филолог",
title = "Values and Attitudes in Language Standardization, Вредности и ставови приликом jeзичке стандардизације",
pages = "3-27",
volume = "32",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740"
}
Daneš, F.. (1976). Values and Attitudes in Language Standardization. in Јужнословенски филолог
Београд : Институт за српскохрватски језик., 32, 3-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740
Daneš F. Values and Attitudes in Language Standardization. in Јужнословенски филолог. 1976;32:3-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740 .
Daneš, František, "Values and Attitudes in Language Standardization" in Јужнословенски филолог, 32 (1976):3-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB