О могућем тумачењу српско-хрватских културних односа посредством написа о музици на страницама Danice Ilirske
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Предавање ће бити посвећено једном сегменту истраживања у оквиру рада на докторској дисертацији, чија се тема односи на српско-хрватске музичке релације у XIX веку. У фокусу су културне активности у доба хрватског народног препорода, то јест илирског покрета, који је тридесетих година XIX века инициран у загребачкој средини, с циљем постизања културно-политичког јединства свих јужних Словена. Будући да су српско-хрватски односи представљали стожер сваког пројекта јужнословенске интеграције, у раду се (не)успешност илиризма приписује интензитету осећаја „братства“ између Срба и Хрвата у датом тренутку, с нарочитим освртом на револуционарну 1848. годину. Како поменути културни, а у основи политички покрет, није заобишао ниједну сферу уметничког деловања током тридесетих и четрдесетих година XIX века, илирске тенденције значајно су утицале и на развој музичке културе. У раду ће се пратити друштвенополитички контекст музичког живота током илирског периода, посредством музичких рубрика из н...едељног часописа Danica ilirska, објављиваног уз званично гласило илирског покрета – Ilirske narodne novine. За ово истраживање је извршена селекција текстова о музици из поменутог часописа који на парадигматичан начин илуструју илирску идеологију, с посебним акцентом на српскохрватске културно-политичке односе, али и с циљем да се укаже на (често маргинализован) музички допринос целокупном илирском покрету. Разматрањем рецепције музике у часопису Danica ilirska, с једне стране, установиће се континуирано одражавање друштвенополитичких промена на културни и музички живот, док ће се, с друге стране, показати да је извесне музичке тенденције могуће тумачити као потенцијалне иницијаторе политичких потеза српских, односно хрватских елита.
Keywords:
Danica ilirska / српско-хрватски културни односи / написи о музициSource:
Звук и реч: 70 година Музиколошког института САНУ: Програм прославе, 2018, 19. стр.Publisher:
- Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
Note:
- Из садржаја: Форум Музиколошког института САНУ, Циклус млади истраживачи 17. септембар-29. октобар 2018. Српска академија наука и уметности. Циклус предавања Етно/музикологија данас, у сарадњи са Центром за предавачку делатност Задужбине Илије М. Коларца 6-27. новембар 2018. године.
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CONF AU - Маринковић, Милош PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4959 AB - Предавање ће бити посвећено једном сегменту истраживања у оквиру рада на докторској дисертацији, чија се тема односи на српско-хрватске музичке релације у XIX веку. У фокусу су културне активности у доба хрватског народног препорода, то јест илирског покрета, који је тридесетих година XIX века инициран у загребачкој средини, с циљем постизања културно-политичког јединства свих јужних Словена. Будући да су српско-хрватски односи представљали стожер сваког пројекта јужнословенске интеграције, у раду се (не)успешност илиризма приписује интензитету осећаја „братства“ између Срба и Хрвата у датом тренутку, с нарочитим освртом на револуционарну 1848. годину. Како поменути културни, а у основи политички покрет, није заобишао ниједну сферу уметничког деловања током тридесетих и четрдесетих година XIX века, илирске тенденције значајно су утицале и на развој музичке културе. У раду ће се пратити друштвенополитички контекст музичког живота током илирског периода, посредством музичких рубрика из недељног часописа Danica ilirska, објављиваног уз званично гласило илирског покрета – Ilirske narodne novine. За ово истраживање је извршена селекција текстова о музици из поменутог часописа који на парадигматичан начин илуструју илирску идеологију, с посебним акцентом на српскохрватске културно-политичке односе, али и с циљем да се укаже на (често маргинализован) музички допринос целокупном илирском покрету. Разматрањем рецепције музике у часопису Danica ilirska, с једне стране, установиће се континуирано одражавање друштвенополитичких промена на културни и музички живот, док ће се, с друге стране, показати да је извесне музичке тенденције могуће тумачити као потенцијалне иницијаторе политичких потеза српских, односно хрватских елита. PB - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности C3 - Звук и реч: 70 година Музиколошког института САНУ: Програм прославе T1 - О могућем тумачењу српско-хрватских културних односа посредством написа о музици на страницама Danice Ilirske VL - 19. стр. UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4959 ER -
@conference{ author = "Маринковић, Милош", year = "2018", abstract = "Предавање ће бити посвећено једном сегменту истраживања у оквиру рада на докторској дисертацији, чија се тема односи на српско-хрватске музичке релације у XIX веку. У фокусу су културне активности у доба хрватског народног препорода, то јест илирског покрета, који је тридесетих година XIX века инициран у загребачкој средини, с циљем постизања културно-политичког јединства свих јужних Словена. Будући да су српско-хрватски односи представљали стожер сваког пројекта јужнословенске интеграције, у раду се (не)успешност илиризма приписује интензитету осећаја „братства“ између Срба и Хрвата у датом тренутку, с нарочитим освртом на револуционарну 1848. годину. Како поменути културни, а у основи политички покрет, није заобишао ниједну сферу уметничког деловања током тридесетих и четрдесетих година XIX века, илирске тенденције значајно су утицале и на развој музичке културе. У раду ће се пратити друштвенополитички контекст музичког живота током илирског периода, посредством музичких рубрика из недељног часописа Danica ilirska, објављиваног уз званично гласило илирског покрета – Ilirske narodne novine. За ово истраживање је извршена селекција текстова о музици из поменутог часописа који на парадигматичан начин илуструју илирску идеологију, с посебним акцентом на српскохрватске културно-политичке односе, али и с циљем да се укаже на (често маргинализован) музички допринос целокупном илирском покрету. Разматрањем рецепције музике у часопису Danica ilirska, с једне стране, установиће се континуирано одражавање друштвенополитичких промена на културни и музички живот, док ће се, с друге стране, показати да је извесне музичке тенденције могуће тумачити као потенцијалне иницијаторе политичких потеза српских, односно хрватских елита.", publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности", journal = "Звук и реч: 70 година Музиколошког института САНУ: Програм прославе", title = "О могућем тумачењу српско-хрватских културних односа посредством написа о музици на страницама Danice Ilirske", volume = "19. стр.", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4959" }
Маринковић, М.. (2018). О могућем тумачењу српско-хрватских културних односа посредством написа о музици на страницама Danice Ilirske. in Звук и реч: 70 година Музиколошког института САНУ: Програм прославе Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности., 19. стр.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4959
Маринковић М. О могућем тумачењу српско-хрватских културних односа посредством написа о музици на страницама Danice Ilirske. in Звук и реч: 70 година Музиколошког института САНУ: Програм прославе. 2018;19. стр.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4959 .
Маринковић, Милош, "О могућем тумачењу српско-хрватских културних односа посредством написа о музици на страницама Danice Ilirske" in Звук и реч: 70 година Музиколошког института САНУ: Програм прославе, 19. стр. (2018), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4959 .