DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Докторске дисертације / MI SASA - Doctoral dissertations
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Докторске дисертације / MI SASA - Doctoral dissertations
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду

Thumbnail
2016
Marija_Dumnic_DOKTORAT.pdf (85.10Mb)
Authors
Думнић, Марија
Contributors
Закић, Мирјана
Ракочевић, Селена
Ранковић, Сања
Medić, Ivana
Пејчева, Лозанка
Doctoral thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Дисертација за предмет истраживања има аспекте извођења староградске музике у прошлом и у савременом варијетету. Процес извођења се сматра кључем одржања, нарочито зато што подразумева патинизацију иманентну данашњем функционисању овог жанра. Анализа материјала (нотних, звучних /дискографских и документарних/, административних, новинских) и литературе извршена је помоћу комбинације теорије и емпирије — историографске и етнографске провенијенције. У теоријско-методолошком поглављу су представљене координате појма народне музике у етномузикологији и студијама популарне музике. Посебно су предочене методолошке могућности студија перформанса и специфични, мање познати приступи из базичне дисциплине (историјска и урбана етномузикологија). Треће је поглавље усмерено ка појмовном, географском и хронолошком оквиру староградске музике. Дат је преглед развоја глобалне ране популарне музике, дедукцијски су изложени етномузиколошки приступи овдашњој градској народној музици и старогра...дској музици, а у односу на раније етномузиколошке поставке говорено је о старој градској и староградској музици у Београду. Дате су дефиниције градске народне музике и староградске музике. Четврто поглавље је посвећено историјским аспектима извођења староградске музике у Београду, односно градској народној музици од 1900. до 1941. године. Направљен је осврт на сећања о овом феномену из којих је формиран дискурс који је касније послужио у историзацији староградске музике, реконструисани су главни извођачки контексти — кафанско (и салонско) и радијско извођење градске народне музике, уз проблеме као што су професионализација кафанских музичара, институционализација народних оркестара, идентификовање вокалних солиста и регулација репертоара на Радио Београду. Уз свест о пропустљивости граница између великих категорија уметничке, популарне и народне музике, представљена је „лака” музика тадашњих српских композитора и грађанско песништво, објављена популарна и музика изведена у тадашњим кафанама. Издвојени су репертоари извођених песама, с нагласком на оним чији су називи до данас познати. У петом поглављу су расветљени савремени аспекти староградске музике. Објашњен је концепт носталгије и два различита контекста извођења уз примену студија перформанса: наступи у кафанама у Скадарлији (у односу на „сцену” староградске музике) и концерти Звонка Богдана. Друго потпоглавље је посвећено репертоару староградске музике, који је сугерисан специјализованим дискографским и нотним публикацијама. На основу анализа типичних прескриптивних нотација и репрезентативних аранжмана, дате су карактеристике феномена староградске песме. У закључку су наведени одговори на раније постављене хипотезе и задате циљеве, као и прогнозе о развоју жанра староградске музике.

This dissertation researches “old urban music” (starogradska muzika) performance aspects in its past and contemporary varieties. Performance process is crucial for preservation, especially since the preservation implies patination which is essential for this genre in contemporary circumstances. Analysis of the material (musical notation, sound /discographical, documentary/ administrative and journalistic material) and literature is done by combining the theory and empiricism — of historiographical and ethnographical provenance. The chapter dealing with theory and methodology establishes the coordinates which the term “folk music” (narodna muzika) has in ethnomusicology and popular music studies. The chapter in particular offers methodological capacities of performance studies and specific, though less known, approaches that derive from basic discipline — historical and urban ethnomusicology. The third chapter deals with conceptual, geographical and chronological framework of... old urban music. It provides a deductive review of early global popular music (popularna muzika) development and in addition, it deals with local ethnomusicological approaches to “urban folk music” (gradska narodna muzika) and old urban music. Also, through the comparison with earlier ethnomusicological writings, old urban folk music and old urban music in Belgrade are analyzed. The terms of urban folk music and old urban music are defined, as well. The fourth chapter deals with historical aspects of old urban music performance in Belgrade, i.e. performance of urban folk music from 1900 to 1941. A special reference is made to the recollections of this phenomenon which were used to form the discourse for historization of old urban music. Major performance contexts are reconstructed — tavern (kafana) (and salon), and radio performance of urban folk music, with all the issues such as professionalization of tavern musicians, institutionalization of folk orchestras, identification of vocal soloists and regulation of repertoire at Radio Belgrade. Having in mind the permeability of borders between major categories of art, popular and folk music, here are problematized “light” music composed by Serbian composers of that time and bourgeois poetry, published popular music and repertoire performed in taverns. Repertoires of performed songs are selected and songs which are still popular are emphasized. The fifth chapter clarifies contemporary aspects of old urban music. The concept of nostalgia and two different performance contexts are explained with performance studies: performances in taverns in Skadarlija, “bohemian quarter’’ in Belgrade (related to old urban music scene), and Zvonko Bogdan’s concerts. Second subchapter deals with repertoire of old urban music which is suggested by specialized discographic and scores publications. Based on the analysis of typical prescriptive notations and representative arrangements, characteristics of old urban music phenomenon are considered. The conclusion gives answers to former hypothesis and goals, but it also predicts the development of old urban music genre.

Keywords:
староградска музика / градска народна музика / вокално-иструментална музика / Београд, 1900-1941 / 2010-те / етномузикологија / студије популарне музике / извођење / “old urban music” (starogradska muzika) / urban folk music / vocal-instrumental music / Belgrade / 2010ѕ / ethnomusicology / popular music studies / performance / 1900—1941
Source:
2016
Publisher:
  • Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности
Funding / projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4818
URI
http://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/228?show=full
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7706?show=full
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4818
Collections
  • МИ САНУ - Докторске дисертације / MI SASA - Doctoral dissertations
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - THES
AU  - Думнић, Марија
PY  - 2016
UR  - http://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/228?show=full
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7706?show=full
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4818
AB  - Дисертација за предмет истраживања има аспекте извођења староградске музике у
прошлом и у савременом варијетету. Процес извођења се сматра кључем одржања,
нарочито зато што подразумева патинизацију иманентну данашњем
функционисању овог жанра. Анализа материјала (нотних, звучних /дискографских
и документарних/, административних, новинских) и литературе извршена је
помоћу комбинације теорије и емпирије — историографске и етнографске
провенијенције. У теоријско-методолошком поглављу су представљене
координате појма народне музике у етномузикологији и студијама популарне
музике. Посебно су предочене методолошке могућности студија перформанса и
специфични, мање познати приступи из базичне дисциплине (историјска и урбана
етномузикологија). Треће је поглавље усмерено ка појмовном, географском и
хронолошком оквиру староградске музике. Дат је преглед развоја глобалне ране
популарне музике, дедукцијски су изложени етномузиколошки приступи
овдашњој градској народној музици и староградској музици, а у односу на раније етномузиколошке поставке говорено је о старој градској и староградској музици у
Београду. Дате су дефиниције градске народне музике и староградске музике.
Четврто поглавље је посвећено историјским аспектима извођења староградске
музике у Београду, односно градској народној музици од 1900. до 1941. године.
Направљен је осврт на сећања о овом феномену из којих је формиран дискурс који
је касније послужио у историзацији староградске музике, реконструисани су
главни извођачки контексти — кафанско (и салонско) и радијско извођење градске
народне музике, уз проблеме као што су професионализација кафанских музичара,
институционализација народних оркестара, идентификовање вокалних солиста и
регулација репертоара на Радио Београду. Уз свест о пропустљивости граница
између великих категорија уметничке, популарне и народне музике, представљена
је „лака” музика тадашњих српских композитора и грађанско песништво,
објављена популарна и музика изведена у тадашњим кафанама. Издвојени су
репертоари извођених песама, с нагласком на оним чији су називи до данас
познати. У петом поглављу су расветљени савремени аспекти староградске
музике. Објашњен је концепт носталгије и два различита контекста извођења уз
примену студија перформанса: наступи у кафанама у Скадарлији (у односу на
„сцену” староградске музике) и концерти Звонка Богдана. Друго потпоглавље је
посвећено репертоару староградске музике, који је сугерисан специјализованим
дискографским и нотним публикацијама. На основу анализа типичних
прескриптивних нотација и репрезентативних аранжмана, дате су карактеристике
феномена староградске песме. У закључку су наведени одговори на раније
постављене хипотезе и задате циљеве, као и прогнозе о развоју жанра
староградске музике.
AB  - This dissertation researches “old urban music” (starogradska muzika) performance
aspects in its past and contemporary varieties. Performance process is crucial for
preservation, especially since the preservation implies patination which is essential for
this genre in contemporary circumstances. Analysis of the material (musical notation,
sound /discographical, documentary/ administrative and journalistic material) and
literature is done by combining the theory and empiricism — of historiographical and
ethnographical provenance. The chapter dealing with theory and methodology
establishes the coordinates which the term “folk music” (narodna muzika) has in
ethnomusicology and popular music studies. The chapter in particular offers
methodological capacities of performance studies and specific, though less known,
approaches that derive from basic discipline — historical and urban ethnomusicology.
The third chapter deals with conceptual, geographical and chronological framework of
old urban music. It provides a deductive review of early global popular music
(popularna muzika) development and in addition, it deals with local ethnomusicological approaches to “urban folk music” (gradska narodna muzika) and old urban music. Also,
through the comparison with earlier ethnomusicological writings, old urban folk music
and old urban music in Belgrade are analyzed. The terms of urban folk music and old
urban music are defined, as well. The fourth chapter deals with historical aspects of old
urban music performance in Belgrade, i.e. performance of urban folk music from 1900
to 1941. A special reference is made to the recollections of this phenomenon which were
used to form the discourse for historization of old urban music. Major performance
contexts are reconstructed — tavern (kafana) (and salon), and radio performance of
urban folk music, with all the issues such as professionalization of tavern musicians,
institutionalization of folk orchestras, identification of vocal soloists and regulation of
repertoire at Radio Belgrade. Having in mind the permeability of borders between major
categories of art, popular and folk music, here are problematized “light” music
composed by Serbian composers of that time and bourgeois poetry, published popular
music and repertoire performed in taverns. Repertoires of performed songs are selected
and songs which are still popular are emphasized. The fifth chapter clarifies
contemporary aspects of old urban music. The concept of nostalgia and two different
performance contexts are explained with performance studies: performances in taverns
in Skadarlija, “bohemian quarter’’ in Belgrade (related to old urban music scene), and
Zvonko Bogdan’s concerts. Second subchapter deals with repertoire of old urban music
which is suggested by specialized discographic and scores publications. Based on the
analysis of typical prescriptive notations and representative arrangements,
characteristics of old urban music phenomenon are considered. The conclusion gives
answers to former hypothesis and goals, but it also predicts the development of old
urban music genre.
PB  - Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности
T1  - Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4818
ER  - 
@phdthesis{
author = "Думнић, Марија",
year = "2016",
abstract = "Дисертација за предмет истраживања има аспекте извођења староградске музике у
прошлом и у савременом варијетету. Процес извођења се сматра кључем одржања,
нарочито зато што подразумева патинизацију иманентну данашњем
функционисању овог жанра. Анализа материјала (нотних, звучних /дискографских
и документарних/, административних, новинских) и литературе извршена је
помоћу комбинације теорије и емпирије — историографске и етнографске
провенијенције. У теоријско-методолошком поглављу су представљене
координате појма народне музике у етномузикологији и студијама популарне
музике. Посебно су предочене методолошке могућности студија перформанса и
специфични, мање познати приступи из базичне дисциплине (историјска и урбана
етномузикологија). Треће је поглавље усмерено ка појмовном, географском и
хронолошком оквиру староградске музике. Дат је преглед развоја глобалне ране
популарне музике, дедукцијски су изложени етномузиколошки приступи
овдашњој градској народној музици и староградској музици, а у односу на раније етномузиколошке поставке говорено је о старој градској и староградској музици у
Београду. Дате су дефиниције градске народне музике и староградске музике.
Четврто поглавље је посвећено историјским аспектима извођења староградске
музике у Београду, односно градској народној музици од 1900. до 1941. године.
Направљен је осврт на сећања о овом феномену из којих је формиран дискурс који
је касније послужио у историзацији староградске музике, реконструисани су
главни извођачки контексти — кафанско (и салонско) и радијско извођење градске
народне музике, уз проблеме као што су професионализација кафанских музичара,
институционализација народних оркестара, идентификовање вокалних солиста и
регулација репертоара на Радио Београду. Уз свест о пропустљивости граница
између великих категорија уметничке, популарне и народне музике, представљена
је „лака” музика тадашњих српских композитора и грађанско песништво,
објављена популарна и музика изведена у тадашњим кафанама. Издвојени су
репертоари извођених песама, с нагласком на оним чији су називи до данас
познати. У петом поглављу су расветљени савремени аспекти староградске
музике. Објашњен је концепт носталгије и два различита контекста извођења уз
примену студија перформанса: наступи у кафанама у Скадарлији (у односу на
„сцену” староградске музике) и концерти Звонка Богдана. Друго потпоглавље је
посвећено репертоару староградске музике, који је сугерисан специјализованим
дискографским и нотним публикацијама. На основу анализа типичних
прескриптивних нотација и репрезентативних аранжмана, дате су карактеристике
феномена староградске песме. У закључку су наведени одговори на раније
постављене хипотезе и задате циљеве, као и прогнозе о развоју жанра
староградске музике., This dissertation researches “old urban music” (starogradska muzika) performance
aspects in its past and contemporary varieties. Performance process is crucial for
preservation, especially since the preservation implies patination which is essential for
this genre in contemporary circumstances. Analysis of the material (musical notation,
sound /discographical, documentary/ administrative and journalistic material) and
literature is done by combining the theory and empiricism — of historiographical and
ethnographical provenance. The chapter dealing with theory and methodology
establishes the coordinates which the term “folk music” (narodna muzika) has in
ethnomusicology and popular music studies. The chapter in particular offers
methodological capacities of performance studies and specific, though less known,
approaches that derive from basic discipline — historical and urban ethnomusicology.
The third chapter deals with conceptual, geographical and chronological framework of
old urban music. It provides a deductive review of early global popular music
(popularna muzika) development and in addition, it deals with local ethnomusicological approaches to “urban folk music” (gradska narodna muzika) and old urban music. Also,
through the comparison with earlier ethnomusicological writings, old urban folk music
and old urban music in Belgrade are analyzed. The terms of urban folk music and old
urban music are defined, as well. The fourth chapter deals with historical aspects of old
urban music performance in Belgrade, i.e. performance of urban folk music from 1900
to 1941. A special reference is made to the recollections of this phenomenon which were
used to form the discourse for historization of old urban music. Major performance
contexts are reconstructed — tavern (kafana) (and salon), and radio performance of
urban folk music, with all the issues such as professionalization of tavern musicians,
institutionalization of folk orchestras, identification of vocal soloists and regulation of
repertoire at Radio Belgrade. Having in mind the permeability of borders between major
categories of art, popular and folk music, here are problematized “light” music
composed by Serbian composers of that time and bourgeois poetry, published popular
music and repertoire performed in taverns. Repertoires of performed songs are selected
and songs which are still popular are emphasized. The fifth chapter clarifies
contemporary aspects of old urban music. The concept of nostalgia and two different
performance contexts are explained with performance studies: performances in taverns
in Skadarlija, “bohemian quarter’’ in Belgrade (related to old urban music scene), and
Zvonko Bogdan’s concerts. Second subchapter deals with repertoire of old urban music
which is suggested by specialized discographic and scores publications. Based on the
analysis of typical prescriptive notations and representative arrangements,
characteristics of old urban music phenomenon are considered. The conclusion gives
answers to former hypothesis and goals, but it also predicts the development of old
urban music genre.",
publisher = "Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности",
title = "Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4818"
}
Думнић, М.. (2016). Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду. 
Београд : Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4818
Думнић М. Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду. 2016;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4818 .
Думнић, Марија, "Историјски аспекти и савремене праксе извођења староградске музике у Београду" (2016),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4818 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB