Дигитални архив издања САНУ
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Српски (ћирилица) 
    • Енглески
    • Српски (ћирилица)
    • Српски (латиница)
  • Пријава
Преглед рада 
  •   ДАИС
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Преглед рада
  •   ДАИС
  • Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
  • Преглед рада
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Антропологија и антика: eпистемолошка разилажења и сусрети

Anthropology and Classics: Epistemological Divergences and Encounters

Thumbnail
2018
bitstream_29844.pdf (7.786Mb)
Аутори
Стевановић, Лада
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документу
Апстракт
The paper deals with the relationship between two academic disciplines: anthropology and Classics that was changing through the time. Although the classical scholars that were oriented towards anthropology never represented dominant stream in the discipline that researched antiquity, we may follow the transformation of mentioned relation that reflects specific methodological positions and changes, as well as wider social and historical context that unavoidably had impact on the development and the status of the academic disciplines. The research attitude towards the Other (as the other culture or as own past) that developed in a specific way in colonialist nineteen century led gradually to disciplinary self-criticism and self-awareness of superior position of the researcher in anthropology that reflected the attitude towards own culture. Regarding the classics, I will point exactly to those researchers that had anthropological approach (even after this discipline abandoned di...achrony), changing the dominant perspective from which the antiquity was perceived in order to free themselves from the position about the “cradle of European civilisation”. They started to pose new questions and changed the focus of their research, taking new perspectives for interpretation of fascinating ancient cultures.

У раду се разматра историјат односа и преплитање антропологије и античких студија. Иако оријентисаност према антропологији међу класичарима никада није била већински прихваћена, ипак се могу пратити развој, сусрети и разилажења две дисциплине. Они су били условљени како самим методолошким позицијама и променама, тако и ширим друштвеним и историјским контекстом који је неумитно утицао на развој и статус академских дисциплина. Од односа према Другом (као другој култури или као сопственој прошлости) који се у XIX веку развијао у колонијалистичком духу, ишло се ка дисциплинарној самокритичности и освешћивању супериорне позиције истраживача у антропологији, која је била повезана са односом према сопственој култури. Што се тиче античких студија, међу истраживачима ћу издвојити управо оне који су неговали антрополошки приступ (и када се ова дисциплина одрекла дијахроније), иновирајући га и мењајући перспективу из које се посматрала антика како би се ослободили окорелих ставова о „...колевци европске цивилизације“, преиспитујући и проширујући теме и позиције из којих су интерпретирали узбудљиве античке културе, нарочито грчку, којој без сумње, дугујемо много.

Кључне речи:
Frazer / Фрејзер / Cambridge Ritualists / Louis Gernet / French anthropological school of ancient worlds / Vernant / Кембрички ритуалисти / Луј Жерне / Француска антрополошка школа античких светова / Вернан
Извор:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2018, 66, 2, 287-302
Издавач:
  • Београд : Етнографски институт САНУ
Пројекти:
  • Културно наслеђе и идентитет (RS-177026)

DOI: 10.2298/GEI1802287S

ISSN: 0350-0861; 2334-8259

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/4495
Колекције
  • Гласник Етнографског Института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
  • ЕИ САНУ - Радови истраживача / IE SASA - Researchers' publications
Институција
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASA
TY  - JOUR
AU  - Стевановић, Лада
PY  - 2018
UR  - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/4495
AB  - The paper deals with the relationship between two academic disciplines: anthropology and
Classics that was changing through the time. Although the classical scholars that were
oriented towards anthropology never represented dominant stream in the discipline that
researched antiquity, we may follow the transformation of mentioned relation that reflects
specific methodological positions and changes, as well as wider social and historical context
that unavoidably had impact on the development and the status of the academic disciplines.
The research attitude towards the Other (as the other culture or as own past) that developed
in a specific way in colonialist nineteen century led gradually to disciplinary self-criticism
and self-awareness of superior position of the researcher in anthropology that reflected the
attitude towards own culture. Regarding the classics, I will point exactly to those researchers
that had anthropological approach (even after this discipline abandoned diachrony),
changing the dominant perspective from which the antiquity was perceived in order to free themselves from the position about the “cradle of European civilisation”. They started to
pose new questions and changed the focus of their research, taking new perspectives for
interpretation of fascinating ancient cultures.
AB  - У раду се разматра историјат односа и преплитање антропологије и античких студија.
Иако оријентисаност према антропологији међу класичарима никада није била
већински прихваћена, ипак се могу пратити развој, сусрети и разилажења две
дисциплине. Они су били условљени како самим методолошким позицијама и
променама, тако и ширим друштвеним и историјским контекстом који је неумитно
утицао на развој и статус академских дисциплина. Од односа према Другом (као
другој култури или као сопственој прошлости) који се у XIX веку развијао у
колонијалистичком духу, ишло се ка дисциплинарној самокритичности и
освешћивању супериорне позиције истраживача у антропологији, која је била
повезана са односом према сопственој култури. Што се тиче античких студија, међу
истраживачима ћу издвојити управо оне који су неговали антрополошки приступ (и
када се ова дисциплина одрекла дијахроније), иновирајући га и мењајући перспективу
из које се посматрала антика како би се ослободили окорелих ставова о „колевци
европске цивилизације“, преиспитујући и проширујући теме и позиције из којих су
интерпретирали узбудљиве античке културе, нарочито грчку, којој без сумње,
дугујемо много.
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Антропологија и антика: eпистемолошка разилажења и сусрети
T1  - Anthropology and Classics: Epistemological Divergences and  Encounters
SP  - 287
EP  - 302
VL  - 66
IS  - 2
DO  - 10.2298/GEI1802287S
ER  - 
@article{
author = "Стевановић, Лада",
year = "2018",
url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/4495",
abstract = "The paper deals with the relationship between two academic disciplines: anthropology and
Classics that was changing through the time. Although the classical scholars that were
oriented towards anthropology never represented dominant stream in the discipline that
researched antiquity, we may follow the transformation of mentioned relation that reflects
specific methodological positions and changes, as well as wider social and historical context
that unavoidably had impact on the development and the status of the academic disciplines.
The research attitude towards the Other (as the other culture or as own past) that developed
in a specific way in colonialist nineteen century led gradually to disciplinary self-criticism
and self-awareness of superior position of the researcher in anthropology that reflected the
attitude towards own culture. Regarding the classics, I will point exactly to those researchers
that had anthropological approach (even after this discipline abandoned diachrony),
changing the dominant perspective from which the antiquity was perceived in order to free themselves from the position about the “cradle of European civilisation”. They started to
pose new questions and changed the focus of their research, taking new perspectives for
interpretation of fascinating ancient cultures., У раду се разматра историјат односа и преплитање антропологије и античких студија.
Иако оријентисаност према антропологији међу класичарима никада није била
већински прихваћена, ипак се могу пратити развој, сусрети и разилажења две
дисциплине. Они су били условљени како самим методолошким позицијама и
променама, тако и ширим друштвеним и историјским контекстом који је неумитно
утицао на развој и статус академских дисциплина. Од односа према Другом (као
другој култури или као сопственој прошлости) који се у XIX веку развијао у
колонијалистичком духу, ишло се ка дисциплинарној самокритичности и
освешћивању супериорне позиције истраживача у антропологији, која је била
повезана са односом према сопственој култури. Што се тиче античких студија, међу
истраживачима ћу издвојити управо оне који су неговали антрополошки приступ (и
када се ова дисциплина одрекла дијахроније), иновирајући га и мењајући перспективу
из које се посматрала антика како би се ослободили окорелих ставова о „колевци
европске цивилизације“, преиспитујући и проширујући теме и позиције из којих су
интерпретирали узбудљиве античке културе, нарочито грчку, којој без сумње,
дугујемо много.",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Антропологија и антика: eпистемолошка разилажења и сусрети, Anthropology and Classics: Epistemological Divergences and  Encounters",
pages = "287-302",
volume = "66",
number = "2",
doi = "10.2298/GEI1802287S"
}
Стевановић Л. Антропологија и антика: eпистемолошка разилажења и сусрети. Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2018;66(2):287-302
,& Стевановић, Л. (2018). Антропологија и антика: eпистемолошка разилажења и сусрети.
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASAБеоград : Етнографски институт САНУ., 66(2), 287-302. 
https://doi.org/10.2298/GEI1802287S
Стевановић Лада, "Антропологија и антика: eпистемолошка разилажења и сусрети" 66, no. 2 (2018):287-302,
https://doi.org/10.2298/GEI1802287S .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О Дигиталном архиву издања САНУ (ДАИС) | Пошаљите запажања

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

Комплетан репозиторијумИнституцијеАуториНасловиТемеОва институцијаАуториНасловиТеме

Статистика

Преглед статистика

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О Дигиталном архиву издања САНУ (ДАИС) | Пошаљите запажања

re3dataOpenAIRERCUB