DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
  • Balcanica - Annual of the Institute for Balkan Studies
  • View Item
  •   DAIS
  • Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
  • Balcanica - Annual of the Institute for Balkan Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psychological roots of the myth on the killing of elders

Психолошки корени предања о убијању стараца

Thumbnail
1998
4571.pdf (570.7Kb)
Authors
Jovanović, Bojan
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The mythical origins of the story on the killing of elders asserts a presupposition that such a rite never existed as a common ritual practice among the Balkan peoples, to which their traditions testify. An analysis of the mythical aspect reveals the psychological roots of the tradition, the chief function and meaning of which lie not in factual, but in psychological reality. The account of the rite is a symbolical substitution for an actual ritual that satisfied a community's psychological and social needs for such meaning. Part of folk tradition primarily as a fictive invention, the ritual on the killing of elders clearly sends a message which forbids an act that would bring into question the social, moral and spiritual foundations of a community.
Analiza predanja o ubijanju starih pokazuje da njegovi primarni mitski slojevi ne potiču iz neposredne činjenične realnosti već da su psihološki motivisani. Arheološki dokazi o najranijem paleolitskom sahranjivanju, kojim je začet kult prirodno umrlih ostarelih članova kolektiva, dubini tog iskustva daju odgovarajuću kulturnu i arhetipsku relevantnost. Transponovanu fiktivnu tvorevinu, obred ubijanja starih se iskazuje kao moguća posledica prirodno instinktivnog agresivnog motiva mlađih prema starim članovima koji oličavaju aktuelnu društvenu moć. Pokazujući da bi zadovoljavalje tog motiva dovelo u pitanje samu zajednicu, predanje ne osporava njegovu psihološku realnost. Projekcijom obreda u mitsku prošlost priznaje se ta realnost koja živim predanjem ukazuje na njenu aktuelnost. Osnovni izvor predanja je psihološki motiv koji fiktivnim obredom izražava aktuelni odnos sina prema ocu u trenutku promene njihovih realnih statusnih uloga. Psihološki jasno sagledana motivaciona ravan predan...ja ukazuje na vrednost duhovnog principa arhetipa koji određuje drugačnji odnos prema ostarelim članovima kolektiva. Nezavisna od neposrednog fakticiteta, vrednosna relevantnost predanja kao duhovne tvorevine ogleda se u njegovoj jasnoj socijalnoj i moralnoj poruci. Priča o fiktavnom obredu nije evokacija događaja već način da se ukaže na neprihvatljivost takvog čina i time spreči neposredno ubijanje starih.

Source:
Balcanica, 1998, 29, 355-366

ISSN: 0350-7653

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4460
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4460
Collections
  • Balcanica - Annual of the Institute for Balkan Studies
Institution/Community
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Bojan
PY  - 1998
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4460
AB  - The mythical origins of the story on the killing of elders asserts a presupposition that such a rite never existed as a common ritual practice among the Balkan peoples, to which their traditions testify. An analysis of the mythical aspect reveals the psychological roots of the tradition, the chief function and meaning of which lie not in factual, but in psychological reality. The account of the rite is a symbolical substitution for an actual ritual that satisfied a community's psychological and social needs for such meaning. Part of folk tradition primarily as a fictive invention, the ritual on the killing of elders clearly sends a message which forbids an act that would bring into question the social, moral and spiritual foundations of a community.
AB  - Analiza predanja o ubijanju starih pokazuje da njegovi primarni mitski slojevi ne potiču iz neposredne činjenične realnosti već da su psihološki motivisani. Arheološki dokazi o najranijem paleolitskom sahranjivanju, kojim je začet kult prirodno umrlih ostarelih članova kolektiva, dubini tog iskustva daju odgovarajuću kulturnu i arhetipsku relevantnost. Transponovanu fiktivnu tvorevinu, obred ubijanja starih se iskazuje kao moguća posledica prirodno instinktivnog agresivnog motiva mlađih prema starim članovima koji oličavaju aktuelnu društvenu moć. Pokazujući da bi zadovoljavalje tog motiva dovelo u pitanje samu zajednicu, predanje ne osporava njegovu psihološku realnost. Projekcijom obreda u mitsku prošlost priznaje se ta realnost koja živim predanjem ukazuje na njenu aktuelnost. Osnovni izvor predanja je psihološki motiv koji fiktivnim obredom izražava aktuelni odnos sina prema ocu u trenutku promene njihovih realnih statusnih uloga. Psihološki jasno sagledana motivaciona ravan predanja ukazuje na vrednost duhovnog principa arhetipa koji određuje drugačnji odnos prema ostarelim članovima kolektiva. Nezavisna od neposrednog fakticiteta, vrednosna relevantnost predanja kao duhovne tvorevine ogleda se u njegovoj jasnoj socijalnoj i moralnoj poruci. Priča o fiktavnom obredu nije evokacija događaja već način da se ukaže na neprihvatljivost takvog čina i time spreči neposredno ubijanje starih.
T2  - Balcanica
T1  - Psychological roots of the myth on the killing of elders
T1  - Психолошки корени предања о убијању стараца
SP  - 355
EP  - 366
IS  - 29
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4460
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Bojan",
year = "1998",
abstract = "The mythical origins of the story on the killing of elders asserts a presupposition that such a rite never existed as a common ritual practice among the Balkan peoples, to which their traditions testify. An analysis of the mythical aspect reveals the psychological roots of the tradition, the chief function and meaning of which lie not in factual, but in psychological reality. The account of the rite is a symbolical substitution for an actual ritual that satisfied a community's psychological and social needs for such meaning. Part of folk tradition primarily as a fictive invention, the ritual on the killing of elders clearly sends a message which forbids an act that would bring into question the social, moral and spiritual foundations of a community., Analiza predanja o ubijanju starih pokazuje da njegovi primarni mitski slojevi ne potiču iz neposredne činjenične realnosti već da su psihološki motivisani. Arheološki dokazi o najranijem paleolitskom sahranjivanju, kojim je začet kult prirodno umrlih ostarelih članova kolektiva, dubini tog iskustva daju odgovarajuću kulturnu i arhetipsku relevantnost. Transponovanu fiktivnu tvorevinu, obred ubijanja starih se iskazuje kao moguća posledica prirodno instinktivnog agresivnog motiva mlađih prema starim članovima koji oličavaju aktuelnu društvenu moć. Pokazujući da bi zadovoljavalje tog motiva dovelo u pitanje samu zajednicu, predanje ne osporava njegovu psihološku realnost. Projekcijom obreda u mitsku prošlost priznaje se ta realnost koja živim predanjem ukazuje na njenu aktuelnost. Osnovni izvor predanja je psihološki motiv koji fiktivnim obredom izražava aktuelni odnos sina prema ocu u trenutku promene njihovih realnih statusnih uloga. Psihološki jasno sagledana motivaciona ravan predanja ukazuje na vrednost duhovnog principa arhetipa koji određuje drugačnji odnos prema ostarelim članovima kolektiva. Nezavisna od neposrednog fakticiteta, vrednosna relevantnost predanja kao duhovne tvorevine ogleda se u njegovoj jasnoj socijalnoj i moralnoj poruci. Priča o fiktavnom obredu nije evokacija događaja već način da se ukaže na neprihvatljivost takvog čina i time spreči neposredno ubijanje starih.",
journal = "Balcanica",
title = "Psychological roots of the myth on the killing of elders, Психолошки корени предања о убијању стараца",
pages = "355-366",
number = "29",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4460"
}
Jovanović, B.. (1998). Psychological roots of the myth on the killing of elders. in Balcanica(29), 355-366.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4460
Jovanović B. Psychological roots of the myth on the killing of elders. in Balcanica. 1998;(29):355-366.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4460 .
Jovanović, Bojan, "Psychological roots of the myth on the killing of elders" in Balcanica, no. 29 (1998):355-366,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4460 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB