Serbian holy places and miraculous events: Based on nineteenth-century travel books
Српска света места и чудотворне појаве - према путописима из XIX века
Abstract
Serbian holy places to which nineteenth-century travel books ascribed miraculous powers are numerous. With their supernatural power, they healed the sick of different religions from numerous illnesses, or protected Orthodox shrines from Turkish devastation. The belief that Serbian holy places were invested with such powers could be explained by the fact that in the XIX century the organized medical service did not exist in the Principality (Kingdom) of Serbia and Serbia Proper (Old Serbia), and by the hopes of the subjugated Serbian population that holy places could protect them from the severe harassment of the Turkish conqueror.
Broj mesta ili objekata koji imaju obeležja svetosti je, u srpskim zemljama tako veliki da bi i samo njihovo registrovanje oduzelo prilično vremena i prostora. Zato se ovaj rad ograničava na manji broj onih značajnijih svetih mesta koja su pominjali i neobične pojave vezane za njih opisali putopisci koji su tokom XIX veka putovali po Kneževini (Kraljevini) Srbiji i po Staroj - Pravoj - Srbiji. Ova dva prostora tada veštački podeljena srpsko-turskom državnom granicom su, upravo zbog te podele, interesantni za istraživanja srpskih svetih mesta. Prema putopisnim beleškama sveta mesta na kojima su se manifestovale čudotvorne pojave mogu se podeliti u tri grupe: 1. manastiri crkve i crkvine. 2. grobna mesta u slobodnom prostoru i 3. vode. Čudotvorno dejstvo lečenja od najrazličitijih bolesti ispoljavalo se i kod pravoslavnih i kod muslimana a veoma retko kod katolika. Drugi vid čudotvornog dejstva ispoljavao se u samozaštiti svetih mesta (uglavnom manastira) od rušilačkih namera Turaka i Ar...nauta. Retki su putopisci koji su prisustvovali manifestovanju čudotvorstva ali je, prema putopisnim beleškama, primetna duboka vera pojedinaca u njihovu delotvornost. To se može, pre svega tumačiti nepostojanjem organizovane medicinske službe te nastojanjem stanovništva da u natprirodnim silama traži lek različitim bolestima. Istovremeno, pravoslavno stanovništvo koje je trpelo strašan teror Turaka i Arnauta verovalo je da ga njegovi sveti preci, štiteći sveta mesta, mogu zaštititi i sačuvati do konačnog oslobođenja od turske vlasti. Stoga je posebna pažnja posvećena: 1. odnosu domaćih i stranih putopisaca prema svetom mestu koje je imalo određenu natprirodnu moć; 2. odnosu lokalnog stanovništva (pravoslavnih i katoločkih hrišćana i muslimana) prema istom mestu; 3. odnosu vlasti prema tom mestu i njegovom poštovanju. Prema ovome moguće je utvrditi značaj (nacionalni i verski) određenog svetog mesta i njegovu ulogu u životu stanovništva shodno verovanju u natprirodnu moć.
Source:
Balcanica, 1998, 29, 65-81Institution/Community
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASATY - JOUR AU - Ristić, Ljubodrag P. PY - 1998 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4445 AB - Serbian holy places to which nineteenth-century travel books ascribed miraculous powers are numerous. With their supernatural power, they healed the sick of different religions from numerous illnesses, or protected Orthodox shrines from Turkish devastation. The belief that Serbian holy places were invested with such powers could be explained by the fact that in the XIX century the organized medical service did not exist in the Principality (Kingdom) of Serbia and Serbia Proper (Old Serbia), and by the hopes of the subjugated Serbian population that holy places could protect them from the severe harassment of the Turkish conqueror. AB - Broj mesta ili objekata koji imaju obeležja svetosti je, u srpskim zemljama tako veliki da bi i samo njihovo registrovanje oduzelo prilično vremena i prostora. Zato se ovaj rad ograničava na manji broj onih značajnijih svetih mesta koja su pominjali i neobične pojave vezane za njih opisali putopisci koji su tokom XIX veka putovali po Kneževini (Kraljevini) Srbiji i po Staroj - Pravoj - Srbiji. Ova dva prostora tada veštački podeljena srpsko-turskom državnom granicom su, upravo zbog te podele, interesantni za istraživanja srpskih svetih mesta. Prema putopisnim beleškama sveta mesta na kojima su se manifestovale čudotvorne pojave mogu se podeliti u tri grupe: 1. manastiri crkve i crkvine. 2. grobna mesta u slobodnom prostoru i 3. vode. Čudotvorno dejstvo lečenja od najrazličitijih bolesti ispoljavalo se i kod pravoslavnih i kod muslimana a veoma retko kod katolika. Drugi vid čudotvornog dejstva ispoljavao se u samozaštiti svetih mesta (uglavnom manastira) od rušilačkih namera Turaka i Arnauta. Retki su putopisci koji su prisustvovali manifestovanju čudotvorstva ali je, prema putopisnim beleškama, primetna duboka vera pojedinaca u njihovu delotvornost. To se može, pre svega tumačiti nepostojanjem organizovane medicinske službe te nastojanjem stanovništva da u natprirodnim silama traži lek različitim bolestima. Istovremeno, pravoslavno stanovništvo koje je trpelo strašan teror Turaka i Arnauta verovalo je da ga njegovi sveti preci, štiteći sveta mesta, mogu zaštititi i sačuvati do konačnog oslobođenja od turske vlasti. Stoga je posebna pažnja posvećena: 1. odnosu domaćih i stranih putopisaca prema svetom mestu koje je imalo određenu natprirodnu moć; 2. odnosu lokalnog stanovništva (pravoslavnih i katoločkih hrišćana i muslimana) prema istom mestu; 3. odnosu vlasti prema tom mestu i njegovom poštovanju. Prema ovome moguće je utvrditi značaj (nacionalni i verski) određenog svetog mesta i njegovu ulogu u životu stanovništva shodno verovanju u natprirodnu moć. T2 - Balcanica T1 - Serbian holy places and miraculous events: Based on nineteenth-century travel books T1 - Српска света места и чудотворне појаве - према путописима из XIX века SP - 65 EP - 81 IS - 29 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4445 ER -
@article{ author = "Ristić, Ljubodrag P.", year = "1998", abstract = "Serbian holy places to which nineteenth-century travel books ascribed miraculous powers are numerous. With their supernatural power, they healed the sick of different religions from numerous illnesses, or protected Orthodox shrines from Turkish devastation. The belief that Serbian holy places were invested with such powers could be explained by the fact that in the XIX century the organized medical service did not exist in the Principality (Kingdom) of Serbia and Serbia Proper (Old Serbia), and by the hopes of the subjugated Serbian population that holy places could protect them from the severe harassment of the Turkish conqueror., Broj mesta ili objekata koji imaju obeležja svetosti je, u srpskim zemljama tako veliki da bi i samo njihovo registrovanje oduzelo prilično vremena i prostora. Zato se ovaj rad ograničava na manji broj onih značajnijih svetih mesta koja su pominjali i neobične pojave vezane za njih opisali putopisci koji su tokom XIX veka putovali po Kneževini (Kraljevini) Srbiji i po Staroj - Pravoj - Srbiji. Ova dva prostora tada veštački podeljena srpsko-turskom državnom granicom su, upravo zbog te podele, interesantni za istraživanja srpskih svetih mesta. Prema putopisnim beleškama sveta mesta na kojima su se manifestovale čudotvorne pojave mogu se podeliti u tri grupe: 1. manastiri crkve i crkvine. 2. grobna mesta u slobodnom prostoru i 3. vode. Čudotvorno dejstvo lečenja od najrazličitijih bolesti ispoljavalo se i kod pravoslavnih i kod muslimana a veoma retko kod katolika. Drugi vid čudotvornog dejstva ispoljavao se u samozaštiti svetih mesta (uglavnom manastira) od rušilačkih namera Turaka i Arnauta. Retki su putopisci koji su prisustvovali manifestovanju čudotvorstva ali je, prema putopisnim beleškama, primetna duboka vera pojedinaca u njihovu delotvornost. To se može, pre svega tumačiti nepostojanjem organizovane medicinske službe te nastojanjem stanovništva da u natprirodnim silama traži lek različitim bolestima. Istovremeno, pravoslavno stanovništvo koje je trpelo strašan teror Turaka i Arnauta verovalo je da ga njegovi sveti preci, štiteći sveta mesta, mogu zaštititi i sačuvati do konačnog oslobođenja od turske vlasti. Stoga je posebna pažnja posvećena: 1. odnosu domaćih i stranih putopisaca prema svetom mestu koje je imalo određenu natprirodnu moć; 2. odnosu lokalnog stanovništva (pravoslavnih i katoločkih hrišćana i muslimana) prema istom mestu; 3. odnosu vlasti prema tom mestu i njegovom poštovanju. Prema ovome moguće je utvrditi značaj (nacionalni i verski) određenog svetog mesta i njegovu ulogu u životu stanovništva shodno verovanju u natprirodnu moć.", journal = "Balcanica", title = "Serbian holy places and miraculous events: Based on nineteenth-century travel books, Српска света места и чудотворне појаве - према путописима из XIX века", pages = "65-81", number = "29", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4445" }
Ristić, L. P.. (1998). Serbian holy places and miraculous events: Based on nineteenth-century travel books. in Balcanica(29), 65-81. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4445
Ristić LP. Serbian holy places and miraculous events: Based on nineteenth-century travel books. in Balcanica. 1998;(29):65-81. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4445 .
Ristić, Ljubodrag P., "Serbian holy places and miraculous events: Based on nineteenth-century travel books" in Balcanica, no. 29 (1998):65-81, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4445 .