DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
  • Balcanica - Annual of the Institute for Balkan Studies
  • View Item
  •   DAIS
  • Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
  • Balcanica - Annual of the Institute for Balkan Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Völker und Konfessionen Südosteuropas in den Deutschen Reisebeschreibungen des 16. und 17. Jhr.

Етничко и конфесионално у југоисточној Европи у немачким путописима XVI и XVII века

Thumbnail
1996
4504.pdf (538.3Kb)
Authors
Костић, Ђорђе С.
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Hier werden wir das Ethnische und Konfessionelle in den Werken der deutschen Reisebeschreiber des 16. und des 17. Jhr. Vorstellen, mittels einiger auf Grund des vorhandenen Materials geformter Modelle. Es handelt sich um drei Modelle 1. Konfessionelle (im zweiten Plan ethnische). 2. Konfessionelle, 3. Ethnische (im zweiten Plan konfessionelle).
U radu se govori o nekoliko putopisa čiji su autori putovali preko današnje Srbije tokom 16. i 17. veka. Naglašena je sintagma, današnja Srbija, zbog lakše orijentacije u prostoru. Značenje izraza ne prenosi se u prošlost, kako je to često običaj, već se samo naglašava o kojoj će teritoriji, kao i narodima i konfesijama na njoj, biti reči. Posebna pažnja posvećena je značenju pojedinih pojmova, onima kojima se označava konfesionalna ili etnička pripadnost. Na osnovu raspoložive građe, koju nam pružaju nemački putopisi 16. i 17. veka, razmatrani su u radu konfesionalno i etničko kroz tri modela. Prvi model - konfesionalno (u drugom planu etničko). U prvom modelu dominira konfesionalna pripadnost. Autorima je najvažnije da istaknu konfesionalne razlike, a tek u drugom planu etničke. Ako se pokuša, na osnovu iznetog modela, da se u jednoj ravni posmatraju samo pojmovi koji su konfesionalni, a u drugoj samo etnički, odmah se zapaža da između njih nije lako povući granicu. Oni se toliko međ...usobno prepliću, da samo pažljivom analizom možemo utvrditi u kojim slučajevima su putopisci razdvajali termine. Drugi model - konfesionalno. U drugom modelu označena je kod svih putopisca samo konfesionalna pripadnost. Treći model - etničko (u drugom planu konfesionalno). Treći model karakteriše etnička pripadnost, dok je konfesionalna potisnuta u drugi plan. U ovom modelu samo dva pojma nose i etničko i konfesionalno značenje, Turci i Jevreji. Ostalima je etničko značenje i jedino. Beleške autora putopisa dosta verno odslikavaju konfesionalnu i etničku šarolikost na ovim prostorima Jugoistočne Evrope. Pojmovi o kojima je bilo reči ogledalo su njihovog, kao i opšteg, poznavanja prilika na omeđenom prostoru. S obzirom da su sva ova poslanstva samo prolazila kroz ove krajeve i da su više bili usresređeni na krajnje odredište, ipak su nam ostavili dragocena svedočanstva o brojnim narodima i tri velike religije, čiji su se interesi uvek ovde preplitali i sukobljavali.

Source:
Balcanica, 1996, 27, 251-262

ISSN: 0350-7653

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4393
URI
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4393
Collections
  • Balcanica - Annual of the Institute for Balkan Studies
Institution/Community
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASA
TY  - JOUR
AU  - Костић, Ђорђе С.
PY  - 1996
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4393
AB  - Hier werden wir das Ethnische und Konfessionelle in den Werken der deutschen Reisebeschreiber des 16. und des 17. Jhr. Vorstellen, mittels einiger auf Grund des vorhandenen Materials geformter Modelle. Es handelt sich um drei Modelle 1. Konfessionelle (im zweiten Plan ethnische). 2. Konfessionelle, 3. Ethnische (im zweiten Plan konfessionelle).
AB  - U radu se govori o nekoliko putopisa čiji su autori putovali preko današnje Srbije tokom 16. i 17. veka. Naglašena je sintagma, današnja Srbija, zbog lakše orijentacije u prostoru. Značenje izraza ne prenosi se u prošlost, kako je to često običaj, već se samo naglašava o kojoj će teritoriji, kao i narodima i konfesijama na njoj, biti reči. Posebna pažnja posvećena je značenju pojedinih pojmova, onima kojima se označava konfesionalna ili etnička pripadnost. Na osnovu raspoložive građe, koju nam pružaju nemački putopisi 16. i 17. veka, razmatrani su u radu konfesionalno i etničko kroz tri modela. Prvi model - konfesionalno (u drugom planu etničko). U prvom modelu dominira konfesionalna pripadnost. Autorima je najvažnije da istaknu konfesionalne razlike, a tek u drugom planu etničke. Ako se pokuša, na osnovu iznetog modela, da se u jednoj ravni posmatraju samo pojmovi koji su konfesionalni, a u drugoj samo etnički, odmah se zapaža da između njih nije lako povući granicu. Oni se toliko međusobno prepliću, da samo pažljivom analizom možemo utvrditi u kojim slučajevima su putopisci razdvajali termine. Drugi model - konfesionalno. U drugom modelu označena je kod svih putopisca samo konfesionalna pripadnost. Treći model - etničko (u drugom planu konfesionalno). Treći model karakteriše etnička pripadnost, dok je konfesionalna potisnuta u drugi plan. U ovom modelu samo dva pojma nose i etničko i konfesionalno značenje, Turci i Jevreji. Ostalima je etničko značenje i jedino. Beleške autora putopisa dosta verno odslikavaju konfesionalnu i etničku šarolikost na ovim prostorima Jugoistočne Evrope. Pojmovi o kojima je bilo reči ogledalo su njihovog, kao i opšteg, poznavanja prilika na omeđenom prostoru. S obzirom da su sva ova poslanstva samo prolazila kroz ove krajeve i da su više bili usresređeni na krajnje odredište, ipak su nam ostavili dragocena svedočanstva o brojnim narodima i tri velike religije, čiji su se interesi uvek ovde preplitali i sukobljavali.
T2  - Balcanica
T1  - Völker und Konfessionen Südosteuropas in den Deutschen Reisebeschreibungen des 16. und 17. Jhr.
T1  - Етничко и конфесионално у југоисточној Европи у немачким путописима XVI и XVII века
SP  - 251
EP  - 262
IS  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4393
ER  - 
@article{
author = "Костић, Ђорђе С.",
year = "1996",
abstract = "Hier werden wir das Ethnische und Konfessionelle in den Werken der deutschen Reisebeschreiber des 16. und des 17. Jhr. Vorstellen, mittels einiger auf Grund des vorhandenen Materials geformter Modelle. Es handelt sich um drei Modelle 1. Konfessionelle (im zweiten Plan ethnische). 2. Konfessionelle, 3. Ethnische (im zweiten Plan konfessionelle)., U radu se govori o nekoliko putopisa čiji su autori putovali preko današnje Srbije tokom 16. i 17. veka. Naglašena je sintagma, današnja Srbija, zbog lakše orijentacije u prostoru. Značenje izraza ne prenosi se u prošlost, kako je to često običaj, već se samo naglašava o kojoj će teritoriji, kao i narodima i konfesijama na njoj, biti reči. Posebna pažnja posvećena je značenju pojedinih pojmova, onima kojima se označava konfesionalna ili etnička pripadnost. Na osnovu raspoložive građe, koju nam pružaju nemački putopisi 16. i 17. veka, razmatrani su u radu konfesionalno i etničko kroz tri modela. Prvi model - konfesionalno (u drugom planu etničko). U prvom modelu dominira konfesionalna pripadnost. Autorima je najvažnije da istaknu konfesionalne razlike, a tek u drugom planu etničke. Ako se pokuša, na osnovu iznetog modela, da se u jednoj ravni posmatraju samo pojmovi koji su konfesionalni, a u drugoj samo etnički, odmah se zapaža da između njih nije lako povući granicu. Oni se toliko međusobno prepliću, da samo pažljivom analizom možemo utvrditi u kojim slučajevima su putopisci razdvajali termine. Drugi model - konfesionalno. U drugom modelu označena je kod svih putopisca samo konfesionalna pripadnost. Treći model - etničko (u drugom planu konfesionalno). Treći model karakteriše etnička pripadnost, dok je konfesionalna potisnuta u drugi plan. U ovom modelu samo dva pojma nose i etničko i konfesionalno značenje, Turci i Jevreji. Ostalima je etničko značenje i jedino. Beleške autora putopisa dosta verno odslikavaju konfesionalnu i etničku šarolikost na ovim prostorima Jugoistočne Evrope. Pojmovi o kojima je bilo reči ogledalo su njihovog, kao i opšteg, poznavanja prilika na omeđenom prostoru. S obzirom da su sva ova poslanstva samo prolazila kroz ove krajeve i da su više bili usresređeni na krajnje odredište, ipak su nam ostavili dragocena svedočanstva o brojnim narodima i tri velike religije, čiji su se interesi uvek ovde preplitali i sukobljavali.",
journal = "Balcanica",
title = "Völker und Konfessionen Südosteuropas in den Deutschen Reisebeschreibungen des 16. und 17. Jhr., Етничко и конфесионално у југоисточној Европи у немачким путописима XVI и XVII века",
pages = "251-262",
number = "27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4393"
}
Костић, Ђ. С.. (1996). Völker und Konfessionen Südosteuropas in den Deutschen Reisebeschreibungen des 16. und 17. Jhr.. in Balcanica(27), 251-262.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4393
Костић ЂС. Völker und Konfessionen Südosteuropas in den Deutschen Reisebeschreibungen des 16. und 17. Jhr.. in Balcanica. 1996;(27):251-262.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4393 .
Костић, Ђорђе С., "Völker und Konfessionen Südosteuropas in den Deutschen Reisebeschreibungen des 16. und 17. Jhr." in Balcanica, no. 27 (1996):251-262,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4393 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB