Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij
Неке српске паралеле источнословенском Вију
Апстракт
Mada je u novije vreme dokazano da naslovni lik Gogoljeve pripovetke Vij ima folklornu podlogu, ostaje sporno koliki je u njemu udeo piščeve fikcije; isto pitanje postavlja se za „grdobu“ u prvoj Glišićevoj pripoveci Noć na mostu, i to još zaoštrenije, s obzirom na Gogoljev uticaj na Glišića. Lokalna predanja iz Kolubare i jedan običaj zabeležen 1929. u Banatu pružaju osnov za zaključak da je Glišić u ovom slučaju crpao iz autentične narodne tradicije. Lanac identifikacija vodi sa niže na višu mitološku ravan, preko „Hromog Dabe“ i „vodenog đavola“ do Daboga i staroruskog Dažboga, a na širem poredbenom planu do indoiranskog Vajua.
Кључне речи:
slavistika / folkloristika / uporedna mitologijaИзвор:
Balcanica, 2002, 32-33, 123-141Институција/група
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASATY - JOUR AU - Лома, Александар PY - 2002 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4129 AB - Mada je u novije vreme dokazano da naslovni lik Gogoljeve pripovetke Vij ima folklornu podlogu, ostaje sporno koliki je u njemu udeo piščeve fikcije; isto pitanje postavlja se za „grdobu“ u prvoj Glišićevoj pripoveci Noć na mostu, i to još zaoštrenije, s obzirom na Gogoljev uticaj na Glišića. Lokalna predanja iz Kolubare i jedan običaj zabeležen 1929. u Banatu pružaju osnov za zaključak da je Glišić u ovom slučaju crpao iz autentične narodne tradicije. Lanac identifikacija vodi sa niže na višu mitološku ravan, preko „Hromog Dabe“ i „vodenog đavola“ do Daboga i staroruskog Dažboga, a na širem poredbenom planu do indoiranskog Vajua. T2 - Balcanica T1 - Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij T1 - Неке српске паралеле источнословенском Вију SP - 123 EP - 141 IS - 32-33 DO - 10.2298/BALC0233123L UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4129 ER -
@article{ author = "Лома, Александар", year = "2002", abstract = "Mada je u novije vreme dokazano da naslovni lik Gogoljeve pripovetke Vij ima folklornu podlogu, ostaje sporno koliki je u njemu udeo piščeve fikcije; isto pitanje postavlja se za „grdobu“ u prvoj Glišićevoj pripoveci Noć na mostu, i to još zaoštrenije, s obzirom na Gogoljev uticaj na Glišića. Lokalna predanja iz Kolubare i jedan običaj zabeležen 1929. u Banatu pružaju osnov za zaključak da je Glišić u ovom slučaju crpao iz autentične narodne tradicije. Lanac identifikacija vodi sa niže na višu mitološku ravan, preko „Hromog Dabe“ i „vodenog đavola“ do Daboga i staroruskog Dažboga, a na širem poredbenom planu do indoiranskog Vajua.", journal = "Balcanica", title = "Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij, Неке српске паралеле источнословенском Вију", pages = "123-141", number = "32-33", doi = "10.2298/BALC0233123L", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4129" }
Лома, А.. (2002). Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij. in Balcanica(32-33), 123-141. https://doi.org/10.2298/BALC0233123L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4129
Лома А. Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij. in Balcanica. 2002;(32-33):123-141. doi:10.2298/BALC0233123L https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4129 .
Лома, Александар, "Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij" in Balcanica, no. 32-33 (2002):123-141, https://doi.org/10.2298/BALC0233123L ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4129 .