Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij
Неке српске паралеле источнословенском Вију
Abstract
Mada je u novije vreme dokazano da naslovni lik Gogoljeve pripovetke Vij ima folklornu podlogu, ostaje sporno koliki je u njemu udeo piščeve fikcije; isto pitanje postavlja se za „grdobu“ u prvoj Glišićevoj pripoveci Noć na mostu, i to još zaoštrenije, s obzirom na Gogoljev uticaj na Glišića. Lokalna predanja iz Kolubare i jedan običaj zabeležen 1929. u Banatu pružaju osnov za zaključak da je Glišić u ovom slučaju crpao iz autentične narodne tradicije. Lanac identifikacija vodi sa niže na višu mitološku ravan, preko „Hromog Dabe“ i „vodenog đavola“ do Daboga i staroruskog Dažboga, a na širem poredbenom planu do indoiranskog Vajua.
Keywords:
slavistika / folkloristika / uporedna mitologijaSource:
Balcanica, 2002, 32-33, 123-141Collections
TY - JOUR AU - Лома, Александар PY - 2002 UR - http://dais.sanu.ac.rs/123456789/4129 AB - Mada je u novije vreme dokazano da naslovni lik Gogoljeve pripovetke Vij ima folklornu podlogu, ostaje sporno koliki je u njemu udeo piščeve fikcije; isto pitanje postavlja se za „grdobu“ u prvoj Glišićevoj pripoveci Noć na mostu, i to još zaoštrenije, s obzirom na Gogoljev uticaj na Glišića. Lokalna predanja iz Kolubare i jedan običaj zabeležen 1929. u Banatu pružaju osnov za zaključak da je Glišić u ovom slučaju crpao iz autentične narodne tradicije. Lanac identifikacija vodi sa niže na višu mitološku ravan, preko „Hromog Dabe“ i „vodenog đavola“ do Daboga i staroruskog Dažboga, a na širem poredbenom planu do indoiranskog Vajua. T2 - Balcanica T1 - Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij T1 - Неке српске паралеле источнословенском Вију SP - 123 EP - 141 IS - 32-33 DO - 10.2298/BALC0233123L ER -
@article{ author = "Лома, Александар", year = "2002", url = "http://dais.sanu.ac.rs/123456789/4129", abstract = "Mada je u novije vreme dokazano da naslovni lik Gogoljeve pripovetke Vij ima folklornu podlogu, ostaje sporno koliki je u njemu udeo piščeve fikcije; isto pitanje postavlja se za „grdobu“ u prvoj Glišićevoj pripoveci Noć na mostu, i to još zaoštrenije, s obzirom na Gogoljev uticaj na Glišića. Lokalna predanja iz Kolubare i jedan običaj zabeležen 1929. u Banatu pružaju osnov za zaključak da je Glišić u ovom slučaju crpao iz autentične narodne tradicije. Lanac identifikacija vodi sa niže na višu mitološku ravan, preko „Hromog Dabe“ i „vodenog đavola“ do Daboga i staroruskog Dažboga, a na širem poredbenom planu do indoiranskog Vajua.", journal = "Balcanica", title = "Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij, Неке српске паралеле источнословенском Вију", pages = "123-141", number = "32-33", doi = "10.2298/BALC0233123L" }
Лома А. Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij. Balcanica. 2002;(32-33):123-141
,& Лома, А. (2002). Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij. Balcanica, null(32-33), 123-141. https://doi.org/10.2298/BALC0233123L
Лома Александар, "Some Serbian parallels to the East-Slavic Vij" null, no. 32-33 (2002):123-141, https://doi.org/10.2298/BALC0233123L .