Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Активност Југословенске радикалне заједнице, чији је програм крајем 1930-их година подразумевао поштовање и равноправност три национална идентитета (српског, хрватског и словеначког), битно је утицао на идеју интегралног југословенства у Краљевини Југославији. Часопис XX век, спонзорисан од стране Југословенске радикалне заједнице, неретко је кроз филозофско-естетичке и уметничко-културолошке теме имплицирао актуелне друштвено-политичке промене. У раду се сагледава филозофско-естетичко промишљање српског естетичара Бранка Лазаревића, чији су текстови о умeтности (објављивани у часопису XX век) бивали политизовани и инструментализовани за форсирање једне у основи политичке идеје кроз поље уметности. На тај начин, поменути часопис деловао је као вид алтернативног уметничког образовања народних маса, те је новопробуђене националне идеје промовисао, тобоже, као идеје за уметничку слободу и уметнички прогрес, пласирајући их метафорички кроз естетичке ставове Бранка Лазаревића.
During the late 1930s, the Yugoslav Radical Community initiated very important changes in the political regime of The Kingdom of Yugoslavia. One of the principle of this party was affirmation of equality of three differеnt national identity – Serbian, Croatian and Slovenian. The 20th Century Journal, which was sponsored by Yugoslav Radical Community, has implicated actual social-political changes through its articles about philosophy, aesthetics arts and culture. The paper deals with the philosophical and aesthetic observations of the Serbian aesthetist Branko Lazarević, whose articles about art (published in the 20th Century Journal) were politicized and instrumentalized for the promotion of the political ideas through the field of art. In this way, the 20th Century Journal acted as an medium for the alternative artistic education of the masses. This journal has promoted new political ideas as ideas for artistic freedom and artistic progress, by placing them metaphorically through the... aesthetic reflections of Branko Lazarević.
Keywords:
Југословенска радикална заједница / Часопис XX век / Бранко Лазаревић / Естетика / Текстови о уметности / Yugoslav Radical Community / 20th Century Journal / Branko Lazarević / Aesthetics / Articles about artSource:
Национални научни скуп са међународним учешћем Балкан Арт Форум (5-6 ; 2018 ; Ниш) Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: knjiga apstrakata / VI nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem, 2018, 70-71Publisher:
- Ниш : Универзитет у Нишу, Факултет уметности
- Ниш : Српска академија наука и уметности - Огранак САНУ у Нишу
Funding / projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
URI
http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2018/09/BARTF_2018_knjiga_apstrakata.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/4108
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CONF AU - Маринковић, Милош PY - 2018 UR - http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2018/09/BARTF_2018_knjiga_apstrakata.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4108 AB - Активност Југословенске радикалне заједнице, чији је програм крајем 1930-их година подразумевао поштовање и равноправност три национална идентитета (српског, хрватског и словеначког), битно је утицао на идеју интегралног југословенства у Краљевини Југославији. Часопис XX век, спонзорисан од стране Југословенске радикалне заједнице, неретко је кроз филозофско-естетичке и уметничко-културолошке теме имплицирао актуелне друштвено-политичке промене. У раду се сагледава филозофско-естетичко промишљање српског естетичара Бранка Лазаревића, чији су текстови о умeтности (објављивани у часопису XX век) бивали политизовани и инструментализовани за форсирање једне у основи политичке идеје кроз поље уметности. На тај начин, поменути часопис деловао је као вид алтернативног уметничког образовања народних маса, те је новопробуђене националне идеје промовисао, тобоже, као идеје за уметничку слободу и уметнички прогрес, пласирајући их метафорички кроз естетичке ставове Бранка Лазаревића. AB - During the late 1930s, the Yugoslav Radical Community initiated very important changes in the political regime of The Kingdom of Yugoslavia. One of the principle of this party was affirmation of equality of three differеnt national identity – Serbian, Croatian and Slovenian. The 20th Century Journal, which was sponsored by Yugoslav Radical Community, has implicated actual social-political changes through its articles about philosophy, aesthetics arts and culture. The paper deals with the philosophical and aesthetic observations of the Serbian aesthetist Branko Lazarević, whose articles about art (published in the 20th Century Journal) were politicized and instrumentalized for the promotion of the political ideas through the field of art. In this way, the 20th Century Journal acted as an medium for the alternative artistic education of the masses. This journal has promoted new political ideas as ideas for artistic freedom and artistic progress, by placing them metaphorically through the aesthetic reflections of Branko Lazarević. PB - Ниш : Универзитет у Нишу, Факултет уметности PB - Ниш : Српска академија наука и уметности - Огранак САНУ у Нишу C3 - Национални научни скуп са међународним учешћем Балкан Арт Форум (5-6 ; 2018 ; Ниш) Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: knjiga apstrakata / VI nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem T1 - Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век SP - 70 EP - 71 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4108 ER -
@conference{ author = "Маринковић, Милош", year = "2018", abstract = "Активност Југословенске радикалне заједнице, чији је програм крајем 1930-их година подразумевао поштовање и равноправност три национална идентитета (српског, хрватског и словеначког), битно је утицао на идеју интегралног југословенства у Краљевини Југославији. Часопис XX век, спонзорисан од стране Југословенске радикалне заједнице, неретко је кроз филозофско-естетичке и уметничко-културолошке теме имплицирао актуелне друштвено-политичке промене. У раду се сагледава филозофско-естетичко промишљање српског естетичара Бранка Лазаревића, чији су текстови о умeтности (објављивани у часопису XX век) бивали политизовани и инструментализовани за форсирање једне у основи политичке идеје кроз поље уметности. На тај начин, поменути часопис деловао је као вид алтернативног уметничког образовања народних маса, те је новопробуђене националне идеје промовисао, тобоже, као идеје за уметничку слободу и уметнички прогрес, пласирајући их метафорички кроз естетичке ставове Бранка Лазаревића., During the late 1930s, the Yugoslav Radical Community initiated very important changes in the political regime of The Kingdom of Yugoslavia. One of the principle of this party was affirmation of equality of three differеnt national identity – Serbian, Croatian and Slovenian. The 20th Century Journal, which was sponsored by Yugoslav Radical Community, has implicated actual social-political changes through its articles about philosophy, aesthetics arts and culture. The paper deals with the philosophical and aesthetic observations of the Serbian aesthetist Branko Lazarević, whose articles about art (published in the 20th Century Journal) were politicized and instrumentalized for the promotion of the political ideas through the field of art. In this way, the 20th Century Journal acted as an medium for the alternative artistic education of the masses. This journal has promoted new political ideas as ideas for artistic freedom and artistic progress, by placing them metaphorically through the aesthetic reflections of Branko Lazarević.", publisher = "Ниш : Универзитет у Нишу, Факултет уметности, Ниш : Српска академија наука и уметности - Огранак САНУ у Нишу", journal = "Национални научни скуп са међународним учешћем Балкан Арт Форум (5-6 ; 2018 ; Ниш) Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: knjiga apstrakata / VI nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem", title = "Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век", pages = "70-71", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4108" }
Маринковић, М.. (2018). Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век. in Национални научни скуп са међународним учешћем Балкан Арт Форум (5-6 ; 2018 ; Ниш) Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: knjiga apstrakata / VI nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem Ниш : Универзитет у Нишу, Факултет уметности., 70-71. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4108
Маринковић М. Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век. in Национални научни скуп са међународним учешћем Балкан Арт Форум (5-6 ; 2018 ; Ниш) Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: knjiga apstrakata / VI nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem. 2018;:70-71. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4108 .
Маринковић, Милош, "Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век" in Национални научни скуп са међународним учешћем Балкан Арт Форум (5-6 ; 2018 ; Ниш) Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: knjiga apstrakata / VI nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem (2018):70-71, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4108 .