Дигитални архив издања САНУ
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Српски (ћирилица) 
    • Енглески
    • Српски (ћирилица)
    • Српски (латиница)
  • Пријава
Преглед рада 
  •   ДАИС
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • Преглед рада
  •   ДАИС
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • Преглед рада
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана

Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen

Thumbnail
2018
Bralovic_ptice.pdf (5.285Mb)
Аутори
Браловић, Милош
Остала ауторства
Петровић, Милена
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документу
Апстракт
Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја. Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у западноевропској музичкој пракси. У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно, музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по природи, где је композитор д...иректно на нотни папир бележио звукове птица које је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор где Месијан описује призор у коме се налази. Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције.

Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in Western musical practices. In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902– 1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds and noted material, ...create a piano piece. Every piece contains a short preface in which Messiaen describes the area he is in.

Кључне речи:
Olivier Messiaen / Catalogue d'oiseaux / La bouscarle / ornithology / piano / Оливије Месијан / Каталог птица / црноглавка / орнитологија / клавир
Извор:
Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник, 2018, 297-308
Издавач:
  • Београд : Факултет музичке уметности

Cobiss ID: 267979020

ISBN: 978-86-88619-98-1

[ Google Scholar ]
URI
http://www.fmu.bg.ac.rs/dokumentacija/elektronske_publikacije/Zbornik%20PFSU%20za%202017_20-10-2018%20ZA%20SAJT.pdf
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/4096
Колекције
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
Институција
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О Дигиталном архиву издања САНУ (ДАИС) | Пошаљите запажања

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

Комплетан репозиторијумИнституцијеАуториНасловиТемеОва институцијаАуториНасловиТеме

Статистика

Преглед статистика

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О Дигиталном архиву издања САНУ (ДАИС) | Пошаљите запажања

re3dataOpenAIRERCUB