Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана
Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово
саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја.
Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам
представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у
западноевропској музичкој пракси.
У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно,
музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал
музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на
две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке
радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у
вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier
Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из
циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по
природи, где је композитор д...иректно на нотни папир бележио звукове птица које
је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног
материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор
где Месијан описује призор у коме се налази.
Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио
однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или
ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције.
Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since
medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from
XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in
Western musical practices.
In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the
use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and
studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say
musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to
sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902–
1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle
Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper
the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds
and noted material, ...create a piano piece. Every piece contains a short preface in which
Messiaen describes the area he is in.
Keywords:
Olivier Messiaen / Catalogue d'oiseaux / La bouscarle / ornithology / piano / Оливије Месијан / Каталог птица / црноглавка / орнитологија / клавирSource:
Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник, 2018, 297-308Publisher:
- Београд : Факултет музичке уметности
URI
http://www.fmu.bg.ac.rs/dokumentacija/elektronske_publikacije/Zbornik%20PFSU%20za%202017_20-10-2018%20ZA%20SAJT.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/4096
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Браловић, Милош PY - 2018 UR - http://www.fmu.bg.ac.rs/dokumentacija/elektronske_publikacije/Zbornik%20PFSU%20za%202017_20-10-2018%20ZA%20SAJT.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4096 AB - Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја. Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у западноевропској музичкој пракси. У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно, музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по природи, где је композитор директно на нотни папир бележио звукове птица које је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор где Месијан описује призор у коме се налази. Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције. AB - Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in Western musical practices. In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902– 1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds and noted material, create a piano piece. Every piece contains a short preface in which Messiaen describes the area he is in. PB - Београд : Факултет музичке уметности T2 - Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник T1 - Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана T1 - Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen SP - 297 EP - 308 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096 ER -
@article{ author = "Браловић, Милош", year = "2018", abstract = "Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја. Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у западноевропској музичкој пракси. У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно, музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по природи, где је композитор директно на нотни папир бележио звукове птица које је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор где Месијан описује призор у коме се налази. Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције., Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in Western musical practices. In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902– 1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds and noted material, create a piano piece. Every piece contains a short preface in which Messiaen describes the area he is in.", publisher = "Београд : Факултет музичке уметности", journal = "Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник", title = "Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана, Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen", pages = "297-308", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096" }
Браловић, М.. (2018). Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана. in Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник Београд : Факултет музичке уметности., 297-308. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096
Браловић М. Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана. in Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник. 2018;:297-308. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096 .
Браловић, Милош, "Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана" in Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник (2018):297-308, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096 .