DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана

Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen

Thumbnail
2018
Bralovic_ptice.pdf (5.285Mb)
Authors
Браловић, Милош
Contributors
Петровић, Милена
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја. Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у западноевропској музичкој пракси. У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно, музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по природи, где је композитор д...иректно на нотни папир бележио звукове птица које је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор где Месијан описује призор у коме се налази. Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције.

Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in Western musical practices. In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902– 1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds and noted material, ...create a piano piece. Every piece contains a short preface in which Messiaen describes the area he is in.

Keywords:
Olivier Messiaen / Catalogue d'oiseaux / La bouscarle / ornithology / piano / Оливије Месијан / Каталог птица / црноглавка / орнитологија / клавир
Source:
Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник, 2018, 297-308
Publisher:
  • Београд : Факултет музичке уметности

Cobiss ID: 267979020

ISBN: 978-86-88619-98-1

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096
URI
http://www.fmu.bg.ac.rs/dokumentacija/elektronske_publikacije/Zbornik%20PFSU%20za%202017_20-10-2018%20ZA%20SAJT.pdf
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4096
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Браловић, Милош
PY  - 2018
UR  - http://www.fmu.bg.ac.rs/dokumentacija/elektronske_publikacije/Zbornik%20PFSU%20za%202017_20-10-2018%20ZA%20SAJT.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4096
AB  - Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово
саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја.
Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам
представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у
западноевропској музичкој пракси.
У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно,
музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал
музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на
две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке
радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у
вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier
Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из
циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по
природи, где је композитор директно на нотни папир бележио звукове птица које
је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног
материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор
где Месијан описује призор у коме се налази.
Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио
однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или
ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције.
AB  - Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since
medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from
XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in
Western musical practices.
In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the
use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and
studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say
musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to
sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902–
1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle
Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper
the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds
and noted material, create a piano piece. Every piece contains a short preface in which
Messiaen describes the area he is in.
PB  - Београд : Факултет музичке уметности
T2  - Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник
T1  - Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана
T1  - Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen
SP  - 297
EP  - 308
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096
ER  - 
@article{
author = "Браловић, Милош",
year = "2018",
abstract = "Мелодијски обрасци птичијег певања су још од позног средњег века били готово
саставни део западноевропске музичке праксе, у виду имитација или ономатопеја.
Сагледавање одабраних примера у периоду од XII до XIX века требало би да нам
представи начине на које такве имитације и ономатопеје функционишу у
западноевропској музичкој пракси.
У XX веку долази до отклона од имитације и ономатопеје птичијег певања. Односно,
музички материјал који потиче од птичијег певања постаје градивни материјал
музичког дела, што проучавање и коришћење звукова птичијег певања раздваја на
две гране: 1) употреба снимљеног, односно конкретног звука; 2) орнитолошке
радове, где се према сонограмима снимака птичијег певања оно проучава. С тим у
вези, размотрићемо комад Црноглавка (La bouscarle) Оливијеа Месијана (Olivier
Messiaen, 1902–1992).Месијанов рад на изради овог, али и осталих, комада из
циклуса Каталог птица (Catalogue d’oiseaux, 1956–1958), састојао се из шетњи по
природи, где је композитор директно на нотни папир бележио звукове птица које
је чуо. Затим би, у складу са понашањем птица у природи, на основу бележеног
материјала, креирао комад за клавир. Сваки од комада садржи кратак предговор
где Месијан описује призор у коме се налази.
Циљ овог рада је да прикаже на који начин се у делу Оливијеа Месијана променио
однос према птичијем певању, од његовог коришћења као имитације или
ономатопеје до птичијег певања као градивног елемента композиције., Melodic fragments of birdsong were an integral part of Western musical practices, since
medieval times, in form of imitation and onomatopoeia. Looking at selected works from
XIII to XX century should serve us as an example of imitation and onomatopoeia in
Western musical practices.
In XX century, the mentioned imitation and onomatopoeia are being replaced with the
use of birdsong as a constructive element of a musical piece. Therefore, the use and
studying of birdsong splits into two branches: 1) the use of recorded material, so to say
musique concrète; 2) ornithological studies where birdsong is studied according to
sonograms. According to that, a piece named La bouscarle by Olivier Messiaen (1902–
1992) will be examined . Messiaen’s work in this (and all the other) pieces in cycle
Catalogue d’oiseaux (1956–1958) consisted of walks trough nature and noting on paper
the birdsong he heard. Next, the composer would, according to regular behaviour of birds
and noted material, create a piano piece. Every piece contains a short preface in which
Messiaen describes the area he is in.",
publisher = "Београд : Факултет музичке уметности",
journal = "Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник",
title = "Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана, Birds as an Inspiration: La Bouscarle by Olivier Messiaen",
pages = "297-308",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096"
}
Браловић, М.. (2018). Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана. in Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник
Београд : Факултет музичке уметности., 297-308.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096
Браловић М. Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана. in Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник. 2018;:297-308.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096 .
Браловић, Милош, "Птице као инспирација: Црноглавка Оливијеа Месијана" in Музички идентитети: 20. Педагошки форум сценских уметности, тематски зборник (2018):297-308,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4096 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

CoreTrustSealre3dataOpenAIRERCUB