DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ancient Greek Mythology Mediated by Latin Culture: on Vlastimir Trajković's Arion and Zephyrus Returns

Античка грчка митологија посредована латинском културом. О Ариону и Повратку Зефира Властимира Трајковића

Thumbnail
2012
08_Milin_1450-98141200008M.pdf (371.3Kb)
Authors
Milin, Melita
Contributors
Peno, Vesna
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Vlastimir Trajković (b. 1947) is a prominent Serbian composer with a strong inclination towards subjects from ancient Greek mythology. Among his most important achievements may be counted Arion – le nuove musiche per chitarra ed archi (1979) and Zephyrus Returns for flute, violin and piano (2003). Two important aspects of those works are discussed in the present article: 1. the line that connects them to ancient Greek culture via French Modernism (Debussy, Ravel, Messiaen) and Renaissance poetry and music (Petrarch, Caccini, Monteverdi); 2. modality, which has proved its vitality through long periods of the history of European music, beginning with ancient Greek modes, reaching its high point in the 16th century, and re-emerging at the beginning of the 20th century in different hybrid forms. Trajković is seen as a composer who has shaped his creative identity by exploring the rich musical heritage of the Latin European nations, especially the contributions of Debussy and Rave...l.

Иако није једини српски композитор који налази инспирацију у мотивима из античке грчке митологије, Властимир Трајковић привлачи посебну пажњу због специфичности свог приступа тим митовима из кога се могу ишчитати како поетичке, тако и идеолошке позиције овог ствараоца. У овом раду оне се сагледавају на примерима два инструментална дела: Ариона за гитару и гудачки оркестар (1979) и Повратка Зефира за флауту, виолину и клавир (2001). Поред саме музике, узети су у разматрање и вербални текстови В. Трајковића (коментари уз ова дела и други). Анализа изабраних композиција упућује на два њихова битна аспекта: 1. укорењеност аутора у област европске културе обележену линијом која води од античких грчких митова преко ренесансне поезије (Петрарка) и музике (Качини, Монтеверди), до музике француског модернизма (Дебиси, Равел, Месијан); 2. модалност, односно нефункционалну хармонију која се потврђује као витална кроз дуге периоде историје европске музике, почевши од старих грчких модус...а, достижући високу тачку у модалности XVI века, да би се поново јавила почетком XX века, у различитим хибридним видовима. Трајковићев наглашени афинитет према музици Дебисија, Равела и Месијана рефлектује оба наведена аспекта. Удаљавајући се од основних постулата немачко-аустријске музике с краја XIX и почетка XX века, они су поново откривали изражајни свет француског класицизма, који је и сам био надахнут античком грчком уметношћу и културом. С друге стране, њихова употреба модалних средстава била је Трајковићу подстицајна да их даље развија у сопственим делима. Манифестације његове блискости са античком грчком традицијом и каснијом латинском струјом у историји музике могле би се интерпретирати као мали наратив личног трагања за стваралачким идентитетом.

Keywords:
Vlastimir Trajković / Serbian music / ancient Greek mythology
Source:
2012, 12, 165-182
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Funding / projects:
  • Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)

DOI: 10.2298/MUZ120130008M

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3904
URI
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2012/1450-98141200008M.pdf
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3904
Collections
  • МИ САНУ - Радови истраживача / MI SASA - Researchers' publications
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Milin, Melita
PY  - 2012
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2012/1450-98141200008M.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3904
AB  - Vlastimir Trajković (b. 1947) is a prominent Serbian composer with a strong inclination
towards subjects from ancient Greek mythology. Among his most important achievements may
be counted Arion – le nuove musiche per chitarra ed archi (1979) and Zephyrus Returns for flute,
violin and piano (2003). Two important aspects of those works are discussed in the present article:
1. the line that connects them to ancient Greek culture via French Modernism (Debussy, Ravel,
Messiaen) and Renaissance poetry and music (Petrarch, Caccini, Monteverdi); 2. modality, which
has proved its vitality through long periods of the history of European music, beginning with
ancient Greek modes, reaching its high point in the 16th century, and re-emerging at the beginning
of the 20th century in different hybrid forms. Trajković is seen as a composer who has shaped his
creative identity by exploring the rich musical heritage of the Latin European nations, especially
the contributions of Debussy and Ravel.
AB  - Иако није једини српски композитор који налази инспирацију
у мотивима из античке грчке митологије, Властимир Трајковић привлачи
посебну пажњу због специфичности свог приступа тим митовима из кога се
могу ишчитати како поетичке, тако и идеолошке позиције овог ствараоца.
У овом раду оне се сагледавају на примерима два инструментална дела: Ариона за гитару и гудачки оркестар (1979) и Повратка Зефира за флауту,
виолину и клавир (2001). Поред саме музике, узети су у разматрање и
вербални текстови В. Трајковића (коментари уз ова дела и други).
Анализа изабраних композиција упућује на два њихова битна
аспекта: 1. укорењеност аутора у област европске културе обележену
линијом која води од античких грчких митова преко ренесансне поезије
(Петрарка) и музике (Качини, Монтеверди), до музике француског модернизма (Дебиси, Равел, Месијан); 2. модалност, односно нефункционалну хармонију која се потврђује као витална кроз дуге периоде историје
европске музике, почевши од старих грчких модуса, достижући високу
тачку у модалности XVI века, да би се поново јавила почетком XX века,
у различитим хибридним видовима.
Трајковићев наглашени афинитет према музици Дебисија, Равела
и Месијана рефлектује оба наведена аспекта. Удаљавајући се од основних
постулата немачко-аустријске музике с краја XIX и почетка XX века, они
су поново откривали изражајни свет француског класицизма, који је и сам
био надахнут античком грчком уметношћу и културом. С друге стране,
њихова употреба модалних средстава била је Трајковићу подстицајна да
их даље развија у сопственим делима. Манифестације његове блискости
са античком грчком традицијом и каснијом латинском струјом у историји
музике могле би се интерпретирати као мали наратив личног трагања за
стваралачким идентитетом.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T1  - Ancient Greek Mythology Mediated by Latin Culture: on Vlastimir Trajković's Arion and  Zephyrus Returns
T1  - Античка грчка митологија посредована латинском културом. О Ариону и Повратку Зефира Властимира Трајковића
SP  - 165
EP  - 182
IS  - 12
DO  - 10.2298/MUZ120130008M
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3904
ER  - 
@article{
author = "Milin, Melita",
year = "2012",
abstract = "Vlastimir Trajković (b. 1947) is a prominent Serbian composer with a strong inclination
towards subjects from ancient Greek mythology. Among his most important achievements may
be counted Arion – le nuove musiche per chitarra ed archi (1979) and Zephyrus Returns for flute,
violin and piano (2003). Two important aspects of those works are discussed in the present article:
1. the line that connects them to ancient Greek culture via French Modernism (Debussy, Ravel,
Messiaen) and Renaissance poetry and music (Petrarch, Caccini, Monteverdi); 2. modality, which
has proved its vitality through long periods of the history of European music, beginning with
ancient Greek modes, reaching its high point in the 16th century, and re-emerging at the beginning
of the 20th century in different hybrid forms. Trajković is seen as a composer who has shaped his
creative identity by exploring the rich musical heritage of the Latin European nations, especially
the contributions of Debussy and Ravel., Иако није једини српски композитор који налази инспирацију
у мотивима из античке грчке митологије, Властимир Трајковић привлачи
посебну пажњу због специфичности свог приступа тим митовима из кога се
могу ишчитати како поетичке, тако и идеолошке позиције овог ствараоца.
У овом раду оне се сагледавају на примерима два инструментална дела: Ариона за гитару и гудачки оркестар (1979) и Повратка Зефира за флауту,
виолину и клавир (2001). Поред саме музике, узети су у разматрање и
вербални текстови В. Трајковића (коментари уз ова дела и други).
Анализа изабраних композиција упућује на два њихова битна
аспекта: 1. укорењеност аутора у област европске културе обележену
линијом која води од античких грчких митова преко ренесансне поезије
(Петрарка) и музике (Качини, Монтеверди), до музике француског модернизма (Дебиси, Равел, Месијан); 2. модалност, односно нефункционалну хармонију која се потврђује као витална кроз дуге периоде историје
европске музике, почевши од старих грчких модуса, достижући високу
тачку у модалности XVI века, да би се поново јавила почетком XX века,
у различитим хибридним видовима.
Трајковићев наглашени афинитет према музици Дебисија, Равела
и Месијана рефлектује оба наведена аспекта. Удаљавајући се од основних
постулата немачко-аустријске музике с краја XIX и почетка XX века, они
су поново откривали изражајни свет француског класицизма, који је и сам
био надахнут античком грчком уметношћу и културом. С друге стране,
њихова употреба модалних средстава била је Трајковићу подстицајна да
их даље развија у сопственим делима. Манифестације његове блискости
са античком грчком традицијом и каснијом латинском струјом у историји
музике могле би се интерпретирати као мали наратив личног трагања за
стваралачким идентитетом.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
title = "Ancient Greek Mythology Mediated by Latin Culture: on Vlastimir Trajković's Arion and  Zephyrus Returns, Античка грчка митологија посредована латинском културом. О Ариону и Повратку Зефира Властимира Трајковића",
pages = "165-182",
number = "12",
doi = "10.2298/MUZ120130008M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3904"
}
Milin, M.. (2012). Ancient Greek Mythology Mediated by Latin Culture: on Vlastimir Trajković's Arion and  Zephyrus Returns. 
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(12), 165-182.
https://doi.org/10.2298/MUZ120130008M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3904
Milin M. Ancient Greek Mythology Mediated by Latin Culture: on Vlastimir Trajković's Arion and  Zephyrus Returns. 2012;(12):165-182.
doi:10.2298/MUZ120130008M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3904 .
Milin, Melita, "Ancient Greek Mythology Mediated by Latin Culture: on Vlastimir Trajković's Arion and  Zephyrus Returns", no. 12 (2012):165-182,
https://doi.org/10.2298/MUZ120130008M .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3904 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB