DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
  •   DAIS
  • Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dasselbe Jahrhundert – verschiedene Epochen. Die Entwicklung der Chorliteratur im 19. Jahrhundert in Ungarn im Spiegel der Rukoveti von Stevan Mokranjac

Исто столеће – различите епохе. Развој хорске литературе у XIX веку у Мађарској у огледалу руковети Стевана Мокрањца

Thumbnail
2014
13_Kaskoto_1450-98141416243K.pdf (1.559Mb)
Authors
Kaskötő-Buka, Marietta
Contributors
Jovanović, Jelena
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
In der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts entfaltete sich in Ungarn eine Gesangsbewegung („dalos mozgalom“), die es mit sich brachte, dass immer mehr Chöre gegründet wurden. Im Gegensatz dazu entstanden Gesangsvereine („dalos kör“) bereits Ende des 18. Jahrhunderts auf dem Gebiet mit einer deutschsprachigen Mehrheit. Der mit politischen Umwälzungen verbundene Freiheitskampf verhinderte eine kontinuierliche Entwicklung der ungarischen Gesangsvereine: Viele Chöre lösten sich nach kurzer Zeit wieder auf, und die öffentlichen Auftritte wurden eingestellt. In einen ähnlichen Kontext lassen sich auch die Werke von Stevan Mokranjac, besonders sein Liedzyklus Rukoveti, einordnen, der 15 Kompositionen in sich vereint. Durch ausgewählte Beispiele der ungarischen und serbischen Chorliteratur des 19. Jahrhunderts und im Zusammenhang mit der Untersuchung der sozio-politischen Verbindungen sowie der Kompositionssturktur und spezifschen Methoden, gilt es, die Bedeutung der Rukoveti von Stevan... Mokranjac in dem zeitgenössischen Musikleben darzustellen

Један исти век, а упркос томе различите епохе – да ли је то могуће? Јесте. Када посматрамо Европу XIX века, видимо да су различите нације на различите начине доживљавале своју националну самосвест. Независност су могле освојити у различитим тренуцима. Иако су циљеви били исти, свака држава и свака нација следила је сопствени пут. Овај временски период се различито одражавао на њихов политички, економски и културни живот. Такав је случај био и са Србима и Мађарима; обе нације су се морале борити са различитим силама, што се одразило на њихов културни живот. Чувени српски композитор Стеван Мокрањац већ је у XIX веку приметио да су за изградњу истинске националне музичке и хорске културе неопходне сопствена традиција и народна музика. Због тога је и сам прикупљао народне мелодије и прерађивао то благо у својим композицијама. У Мађарској је покрет за националну музику отпочео, али прави пут у том правцу откриће се тек касније. За немачке Liedertafeln у XIX веку најпре су оснивани ...мушки хорови, док су женски и мешовити хорови остали у другом плану. Иако су мађарски музичари увек тражили свој независни развојни пут, страни утицаји су остали јаки. Овај процес је трајао дуго, а право усмерење мађарског музичког живота уследило је тек почетком XX века под вођством Золтана Кодаља (Zoltán Kodálу) и Беле Бартока (Béla Bartók).

Keywords:
Stevan Mokranjac / Chorwerke / 19. Jahrhundert / ungarische Gesangsbewegung
Source:
Музикологија / Musicology, 2014, 16, 243-260
Publisher:
  • Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts

DOI: 10.2298/MUZ1416243K

ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3896
URI
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2014/1450-98141416243K.pdf
https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3896
Collections
  • Музикологија (часопис) / Musicology (journal)
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASA
TY  - JOUR
AU  - Kaskötő-Buka, Marietta
PY  - 2014
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2014/1450-98141416243K.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3896
AB  - In der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts entfaltete sich in Ungarn eine Gesangsbewegung („dalos mozgalom“), die es mit sich brachte, dass immer mehr Chöre
gegründet wurden. Im Gegensatz dazu entstanden Gesangsvereine („dalos kör“)
bereits Ende des 18. Jahrhunderts auf dem Gebiet mit einer deutschsprachigen
Mehrheit. Der mit politischen Umwälzungen verbundene Freiheitskampf verhinderte eine kontinuierliche Entwicklung der ungarischen Gesangsvereine: Viele
Chöre lösten sich nach kurzer Zeit wieder auf, und die öffentlichen Auftritte wurden eingestellt.
In einen ähnlichen Kontext lassen sich auch die Werke von Stevan Mokranjac,
besonders sein Liedzyklus Rukoveti, einordnen, der 15 Kompositionen in sich vereint. Durch ausgewählte Beispiele der ungarischen und serbischen Chorliteratur
des 19. Jahrhunderts und im Zusammenhang mit der Untersuchung der sozio-politischen Verbindungen sowie der Kompositionssturktur und spezifschen Methoden,
gilt es, die Bedeutung der Rukoveti von Stevan Mokranjac in dem zeitgenössischen Musikleben darzustellen
AB  - Један исти век, а упркос томе различите епохе – да ли је то могуће? Јесте.
Када посматрамо Европу XIX века, видимо да су различите нације на различите начине доживљавале своју националну самосвест. Независност су могле
освојити у различитим тренуцима. Иако су циљеви били исти, свака држава
и свака нација следила је сопствени пут. Овај временски период се различито
одражавао на њихов политички, економски и културни живот. Такав је случај
био и са Србима и Мађарима; обе нације су се морале борити са различитим
силама, што се одразило на њихов културни живот. Чувени српски композитор Стеван Мокрањац већ је у XIX веку приметио да су за изградњу истинске
националне музичке и хорске културе неопходне сопствена традиција и народна музика. Због тога је и сам прикупљао народне мелодије и прерађивао
то благо у својим композицијама. У Мађарској је покрет за националну музику отпочео, али прави пут у том правцу откриће се тек касније. За немачке
Liedertafeln у XIX веку најпре су оснивани мушки хорови, док су женски и
мешовити хорови остали у другом плану. Иако су мађарски музичари увек
тражили свој независни развојни пут, страни утицаји су остали јаки. Овај
процес је трајао дуго, а право усмерење мађарског музичког живота уследило
је тек почетком XX века под вођством Золтана Кодаља (Zoltán Kodálу) и Беле
Бартока (Béla Bartók).
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Dasselbe Jahrhundert – verschiedene Epochen. Die Entwicklung der Chorliteratur im 19. Jahrhundert in Ungarn im Spiegel der Rukoveti von Stevan Mokranjac
T1  - Исто столеће – различите епохе. Развој хорске литературе у XIX веку у Мађарској у огледалу руковети Стевана Мокрањца
SP  - 243
EP  - 260
IS  - 16
DO  - 10.2298/MUZ1416243K
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3896
ER  - 
@article{
author = "Kaskötő-Buka, Marietta",
year = "2014",
abstract = "In der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts entfaltete sich in Ungarn eine Gesangsbewegung („dalos mozgalom“), die es mit sich brachte, dass immer mehr Chöre
gegründet wurden. Im Gegensatz dazu entstanden Gesangsvereine („dalos kör“)
bereits Ende des 18. Jahrhunderts auf dem Gebiet mit einer deutschsprachigen
Mehrheit. Der mit politischen Umwälzungen verbundene Freiheitskampf verhinderte eine kontinuierliche Entwicklung der ungarischen Gesangsvereine: Viele
Chöre lösten sich nach kurzer Zeit wieder auf, und die öffentlichen Auftritte wurden eingestellt.
In einen ähnlichen Kontext lassen sich auch die Werke von Stevan Mokranjac,
besonders sein Liedzyklus Rukoveti, einordnen, der 15 Kompositionen in sich vereint. Durch ausgewählte Beispiele der ungarischen und serbischen Chorliteratur
des 19. Jahrhunderts und im Zusammenhang mit der Untersuchung der sozio-politischen Verbindungen sowie der Kompositionssturktur und spezifschen Methoden,
gilt es, die Bedeutung der Rukoveti von Stevan Mokranjac in dem zeitgenössischen Musikleben darzustellen, Један исти век, а упркос томе различите епохе – да ли је то могуће? Јесте.
Када посматрамо Европу XIX века, видимо да су различите нације на различите начине доживљавале своју националну самосвест. Независност су могле
освојити у различитим тренуцима. Иако су циљеви били исти, свака држава
и свака нација следила је сопствени пут. Овај временски период се различито
одражавао на њихов политички, економски и културни живот. Такав је случај
био и са Србима и Мађарима; обе нације су се морале борити са различитим
силама, што се одразило на њихов културни живот. Чувени српски композитор Стеван Мокрањац већ је у XIX веку приметио да су за изградњу истинске
националне музичке и хорске културе неопходне сопствена традиција и народна музика. Због тога је и сам прикупљао народне мелодије и прерађивао
то благо у својим композицијама. У Мађарској је покрет за националну музику отпочео, али прави пут у том правцу откриће се тек касније. За немачке
Liedertafeln у XIX веку најпре су оснивани мушки хорови, док су женски и
мешовити хорови остали у другом плану. Иако су мађарски музичари увек
тражили свој независни развојни пут, страни утицаји су остали јаки. Овај
процес је трајао дуго, а право усмерење мађарског музичког живота уследило
је тек почетком XX века под вођством Золтана Кодаља (Zoltán Kodálу) и Беле
Бартока (Béla Bartók).",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Dasselbe Jahrhundert – verschiedene Epochen. Die Entwicklung der Chorliteratur im 19. Jahrhundert in Ungarn im Spiegel der Rukoveti von Stevan Mokranjac, Исто столеће – различите епохе. Развој хорске литературе у XIX веку у Мађарској у огледалу руковети Стевана Мокрањца",
pages = "243-260",
number = "16",
doi = "10.2298/MUZ1416243K",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3896"
}
Kaskötő-Buka, M.. (2014). Dasselbe Jahrhundert – verschiedene Epochen. Die Entwicklung der Chorliteratur im 19. Jahrhundert in Ungarn im Spiegel der Rukoveti von Stevan Mokranjac. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(16), 243-260.
https://doi.org/10.2298/MUZ1416243K
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3896
Kaskötő-Buka M. Dasselbe Jahrhundert – verschiedene Epochen. Die Entwicklung der Chorliteratur im 19. Jahrhundert in Ungarn im Spiegel der Rukoveti von Stevan Mokranjac. in Музикологија / Musicology. 2014;(16):243-260.
doi:10.2298/MUZ1416243K
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3896 .
Kaskötő-Buka, Marietta, "Dasselbe Jahrhundert – verschiedene Epochen. Die Entwicklung der Chorliteratur im 19. Jahrhundert in Ungarn im Spiegel der Rukoveti von Stevan Mokranjac" in Музикологија / Musicology, no. 16 (2014):243-260,
https://doi.org/10.2298/MUZ1416243K .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3896 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

re3dataOpenAIRERCUB